Kärvande växellåda XLT SKS -95

purjo__

Medlem
10 feb 2015
8
0
1
Västernorrland
Hej. Det sitter ju en spak på styret som är kopplad via en wire till växellådan. När man lägger i backen så drar spaken i wiren och när man lägger i 'framen' så släpper man på wiren och nån fjäder i växellådan skall trycka tillbaks växelmekanismen.
Problemet är att det är svårt att få i framväxeln. I princip alltid måste man kliva av och lyfta upp bakändan lite så att bandet rör sig lite/spänningen släpper. I bland hjälper inte det, utan man måste hålla på och strula ett tag innan växeln griper i ordentligt.
Jag har kollat att det inte är wiren som kärvar, utan det verkar sitta i själva lådan.

Är det ett vanligt fel? Hur svårt är det att plocka isär lådan på den? Bör man lyfta ur hela motorn, eller går det att få lös bara lådan på nåt enkelt sätt?

xLas

Välkänd medlem
10 feb 2008
1.565
2
38
Kalix
Går utmärkt att ta bort kedjehuset utan att ta bort motorn, ta bara bort avgassystemet sen tar du bort skruvarna som håller locket till kedjehuset och öppnar det sen har du bultar och låsringar. Hade precis samma problem med min backväxel och har inte fått det att fungera, tillslut började den rappa då man hade i backen så kopplade ur vajern och kör utan.

purjo__

Medlem
10 feb 2015
8
0
1
Västernorrland
Ok. Jag får kolla lite närmare på hur kedjehuset sitter fast i motorn. Jag hade lös magnapullen förra året och då visade det sig att nedersta bulten hamnade bakom motorupphängningen så jag var tvungen att lossa hela motorn och lyfta den 5 cm. Nu sitter det ingen bult där nere...

purjo__

Medlem
10 feb 2015
8
0
1
Västernorrland
Liten uppdatering...
Jag öppnade huset och hittade felet ganska snabbt. Det var skruven som håller det fjäderbelastade drevet på plats som hade lossnat (nummer 37 i bilden). Gängorna på de yttersta 5 mm av skruven var nersvarvade liksom hålet i drivaxeln. Efter att ha hittat passande gängtapp och -snitt (UNC, 5/16", 18 gängor/tum) och snyggat till gängorna så var det bara att skruva ihop igen. Hoppas den sitter kvar ett tag nu. Man kanske skulle ha lagt på nån gänglåsning av nåt slag...