Kärvande variator.

puttedyk

Välkänd medlem
6 mar 2008
714
3
18
Öregrund /Orsa / Umeå
Hej.
Har suttit och letat lite men inte funnit svar.
Har plockat isär primärvariatorn att den går tungt.
Den går nu efter rengöring och smörjning att röra för hand men hur lätt / tungt skall den gå?
Om man ställer den på ett bord skall den då trilla ihop av sig själv eller går den förlätt då?
Just nu så får man pressa ihop den med finger kraft.
A C 9 bultad.
det finns även ett glapp i den på ungeför 4 mm. Det går att flytta den rörliga skivan 4mm innan det börjar gå trögt är detta normalt?
Puttedyk
 
Last edited:

puttedyk

Välkänd medlem
6 mar 2008
714
3
18
Öregrund /Orsa / Umeå
Fjädern är hel.
Då man rör på skivan så ser man hur bussningen stannar kvar.
kan röra skivan ungefär 4mm axielt innan busningen rör sig.
Ruskar man på skivan så känns det som glappet är mot busningen och inte mot axeln.
Putte
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
skivan ska röra sig av sin egen vikt , gör den inte det är det ngt som kärvar , de den blir varm kärvar det ännu mer , tycker det låter som om den är helt färdig
 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Mitt tips är att köpa en ny eller en bra begagnad (svårt att hitta) eftersom det är dyrt att renovera och det blir inte riktigt bra.
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
det är dyrt att renovera och det blir inte riktigt bra.
:hmmmm: Jag har renoverat flera variatorer till Polaris och Arctic Cat och dom har då funkat klockrent efter renovering. Speciellt dyrt är det väl inte heller, berorende på vad som måste bytas då såklart. Byter man bara bussningar som man oftast bara behöver göra så går det ungefär jämt upp med att köpa en bättre begagnad men då har man ju en i princip ny variator.

En bidragande orsak till att variatorer börjar kärva är när man drar variatorn onödigt hårt. Desto hårdare du drar variator bulten desto mer sväller variator axeln när den blir varm och då börjar den kärva, variatorn åker inte ut helt utan nyper fast i axeln och det nöter sönder bussningen.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
min erfarenhet är att en gammal 9-bultare sällan blir som ny enbart genom att byta några bussningar , allt som oftast har viktarmsbussningarna inte bytts i tid och vikterna har stått snett å gnagit inne i korset , korsen brukar ofta ochså spricka , rullarna är ofta mer eller mindre slut, småsprickor som växer längs in på skivorna är inte ovanligt , men givetvis finns det undantag där det blir riktigt bra för rätt pengar , den nya 6-bultaren och även comet 108 ext är enligt mig bättre variatorer ...

jag har mkt svårt att tänka mig att man drar ihop variatoraxeln , den långa smala variator bulten borde vara det som sträcker på sig ...
 

puttedyk

Välkänd medlem
6 mar 2008
714
3
18
Öregrund /Orsa / Umeå
Skotern har hittils "bara" gott 340 mil varav 120 i år.
Har tänkt ta isär och se vad som kärvar.
Kommer sen och ta ställning till renvering eller ny.
Ingen av er som känner igen att den bussning som sitter på den rörliga skivan glappar?
Den glappar mot den rörliga skivan inte mot axeln. spelet mot axeln verkar helt ok.
 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Bussningen glappar altså i själva skiavan, det låter konstigt. ta och riv isär variatorn. Du behöver ett specialverktyg för att ta bort spindeln, har du ingen så låna eller gå till nån som har.
Spindeln sitter stenhårt och är låst både med låsmutter och loctite så det är lite marigt att få isär.
Ta gärna några bilder och visa här så är det lättare att hjälpa till.