Köp av långmilare?

theLofD

Aktiv medlem
10 nov 2007
58
0
1
Älvdalen
Har hittat en Ski-Doo mxz 550f -05 som gått som guideskoter och gjort lite över 850 mil.

Har varit och tittat på den och den såg rätt så fräsh ut förrutom att fästet till styrstaget gått av en gång i tiden och blivit svetsat. Dessutom ser det ut som att ena cylindern haft/har ett läckage men eftersom det är ett företag som säljer så går dom igenom motorn först.

Är det någonting man kan satsa på trots det höga miltalet? Det är ju iallafall ärliga mil samt att den gått rätt lugnt pga av guidade turer. Priset ligger strax över 40 000.

MvH Magnus

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
Tänk på att det är en fläktkyld skoter, finns vissa nackdelar men även fördelar. Nackdelarna är väl effekten och att den inte håller lika bra som dom med lite mer motor. Fördelen är väl att du kan köra på en hård led runt påsk utan att vara rädd att skotern nyper..

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.275
83
48
Övik
Tänk på att det är en fläktkyld skoter, finns vissa nackdelar men även fördelar. Nackdelarna är väl effekten och att den inte håller lika bra som dom med lite mer motor. Fördelen är väl att du kan köra på en hård led runt påsk utan att vara rädd att skotern nyper..

Och exakt vad är det som gör att den inte håller lika bra om jag får fråga? En fläktis håller gärna lite längre pga. det låga effektuttaget.

Är den i bra skick så köp den. Köpa genom en handlare är ju en liten trygghet, men allt kan ju hända vilken skoter du än köper

brainstorm

Välkänd medlem
7 nov 2007
420
0
16
riksgränsen,östersund,göteborg
Det är en bra skoter pöööönkt slut.
finns inget som talar mot att den ska hålla sämre för att den e fläktkyld...det är as bra motorer i dessa maskiner.jag vet efersom vi har haft ca 80 st i vår uthyrningsflotta o har fortfarande många kvar.
bara tanka o köra:)

theLofD

Aktiv medlem
10 nov 2007
58
0
1
Älvdalen
Är det kanske smartare att köpa en -04:a av en privatperson för samma pris fast som bara gått 259 mil?

Vill ha en fläktkyld på grund av föret där jag åker, mycket vind etc så det brukar vara stenhård skare året runt, samt mycket kallt. Och en 550 passar min ekonomi.

theLofD

Aktiv medlem
10 nov 2007
58
0
1
Älvdalen
Hur är det annars med skillnaden mellan -04 och -05? Är det bättre/sämre chassi, dämpning, motor etc på någon av dom? Personligen gillar jag ju iallafall utseendet mer på -04:an och enligt skoterbanken ska framdämpningen vara rätt kass på -05:an.

Vill bara tacka alla för era svar hittills, känner mig helt bortkommen. Var rätt nöjd med JAG:en tills jag provade en lite modernare. :)

Heel Clicker

Välkänd medlem
1 jan 2000
350
1
16
Grängesberg
En skoter som gått över 850 mil (nästan 300 mil per år) är kanske realistiskt om det är -05 och gått som guideskoter.
Men hur realistiskt är det att en -04 gått 259 mil?
259 mil blir 65 mil per år, kan vara så, men det har hänt att ägare bluffat med sina mätare...
Jag tror det är större risk att en privatperson fuskar med mätare än en företagare, men jag kan ju naturligtvis ha fel.
Så titta mindre på mätaren och mer på skicket, tycker iallafall jag :)

theLofD

Aktiv medlem
10 nov 2007
58
0
1
Älvdalen
Jo, vet ju att folk brukar vrida tillbaka mätaren men trodde det var ovanligare nu i och med att dom är digitala? Men det är nog som ni säger, gå efter skicket i första hand.

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Men -04 så var den ju med ZX chassit. Inte hundra där men jag tror att Rev chassit kom -05 till 550F. Skulle köpt REV alla dar i veckan, mkt skönare åkställning och förmodligen 100 ggr lättare att sälja då du blir less den.

theLofD

Aktiv medlem
10 nov 2007
58
0
1
Älvdalen
Det blev -04:an. Var ett sådant kanonskick på den så fanns inte mycket att tveka på. Även -05:an var i relativt gott skick med tanke på milen men om man jämnförde dom så var det inget snack om saken.