Köp av ny crossfire

Jowen

Aktiv medlem
16 dec 2006
96
0
6
Hej,

Funderar på att köpa en ny crossfire eller en -09 eller -08.

Vad har dom för svagheter och styrkor?

Har nu renegade 800 -07. Hur är dom att köra i jämförelse med en sådan? Stabilare eller lättare att burka med? Mer inriktade mot lössnö eller led?

Kom gärna med era synpunkter på crossfiren.
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
vad du kan komma tycka är jobbigt med den maskinen är väl främst körställningen när du kört REV före... man ska komma ihåg att de är ett gammalt chassi dom bygger dessa maskiner på.. men tydligen är dom mer attraktiva av puder och klättermänniskor då dom lätt är å få å "kana" på sidan då de finns lite plast å ligga på osv...

motormässigt kommer du nog inte bli besviken iaf.

mer kan inte jag säga iaf:)
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Crossfiren har "äldre" körställnigen men med en boss dyna och på 09an med ställbara styret så blir du INTE missnöjd.
Den går att bomba på rätt friskt med efter led och sen när du viker av så har du en jävla grym skoter mellan bena.
Motorn är riktigt grym, stabil, bra med pulffer osv.

En riktigt grym skoter med andra ord.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
mera lössnö och mindre led än reven , bättre motor med ngt mer efffekt och mindre problem ...
09:an har elback vilket jag anser vara en stor fördel , lättare och mindre rörliga delar som kan rackla ...
 

boomer32

Välkänd medlem
1 jan 2005
368
1
16
Gällivare
Håller med förgående talare.
Men satsa hellre på en 09 el nyare pga Bossdynan och justerbara styrhöjaren och
lite mer chassi ändringar.
Höll på att glömma: nyare boggi.
Rätta mig någon om jag har fel, men en 09 med Bossdyna väger mindre än en 09 Renegade 800.
Det enda jag gjorde med min var att schimsa om centerdämpare i boggin lite hårdare.
 

AlexM

Välkänd medlem
4 okt 2009
552
1
16
Boden
Den är helt klart mer lössnö än led,men samtidigt rätt trevlig på leden oxå.
Ska du köpa tycker då jag -09 eller -10.
Jag är då mycket nöjd med min då den är riktigt all-round och har pulver när än du behöver:becky:
 

Jowen

Aktiv medlem
16 dec 2006
96
0
6
Intressant att höra era åsikter. Skulle vilja ha en skoter som är mer inriktad mot lössnö än renegaden.

Men 38 mm mattan då. Tror ni man märker någon skillnad mot 44:an på skidoon? Det kanske kompenseras av mera klipp i motorn.
 

mr p-j

Välkänd medlem
2 jan 2006
480
0
16
38 mm på crossingen matar på mycket bättre än 44 på renegaden.
faktiskt så var tom min gamla crossfire 7 med orginal 32 mm matta jämförbar och bättre än -07 renegade med 44mm matta.
det låter kanske lite otroligt men jag tror det har med viktfördelning/viktförsjutning att göra. crossfire har väldigt lite skidtryck jämfört med renegade. det på gott och ont, det går inte att köra med gas menom en kurva på led på samma sätt med catten. det är mer att komma in i kurvan fort och gå hårt på bromsen så att man får skidtryck och kan styra och sen järnet ut ur kurvan. det har man igen vid sidan av leden istället. skråkörning är en dröm motför renegaden.

tror att du kommer svära åt körställningen när du är van vid rev. dom är lite speciell att komma överens med om man ska köra fort på led. men det går...
 

BiG

Välkänd medlem
15 feb 2005
832
0
16
Åsele
Lånar tråden lite...

Hur är Crossfire 800R jämnfört med den "vanliga"?
Märks det stor skillnad i snön med den kortare mattan (38mm kammar)?
Vad skiljer egentligen förrutom längden?
 

AlexM

Välkänd medlem
4 okt 2009
552
1
16
Boden
38-mattan duger riktigt bra i pudret.Blev helt klart positivt överraskad.Kan ju bara tänka hur en M tar sig:dizzy: