Köp av Rave 800 -01?

Erikzon

Välkänd medlem
1 dec 2005
160
0
16
Tjenare forumet.
Är just nu i valet på att köpa mig en Rave 800. Men jag är inte så kunnig om just den modellen. Har provkört Enduro 600 och det är ju istort sett samma maskin fast med mindre motor. Men jag undrar om det kan bli för mycket att köra med som andra "riktiga" skoter?

Skulle gärna vilja höra lite för och nackdelar och om ni har nått bättre förslag så ge gärna det.
Funderar också vilken prisklass dom ligger i när det gäller försäkring, motor volymen verkar ju spela en stor roll i priset.

Så, ni som har erfarenheter av en Rave 800 -01 skriv gärna några rader.

Tack på förhand.
 

krappen

Välkänd medlem
1 jan 2000
910
17
18
Luläää
Tjena!
jag äger en rave 800.
Och jag kan ju börja med att det är en riktigt rolig skoter som är lätt körd och drar lite bensin för att ha 137hk, går bra efter leden och skapligt utanför (för hoppnings vis mycket bättre då jag satt på en 44mm=)

Fördelar DESS och DPM
Nackdelar är väl det låga styret och orginal mattan sen så är motorn ganska kompakt = svårskruvad.

jag betalar ungefär 3200kr helförsäkring men då är den skriven på farsan.
 

Heel Clicker

Välkänd medlem
1 jan 2000
350
1
16
Grängesberg
"STOR nackdel med den modellen... iaf motorn" skriver du "zTeve". Då måste jag fråga dig om du kan vidareutveckla dina åsikter för mig. Jag har haft min -01 sen den var ny och ALDRIG haft minsta lilla problem. Den har gått drygt 600 mil och bara behövt de normala servicarna, fast lite oftare.
Så, vad var det för "nackdel" på modellen, var den dålig, skramlig, skör? Min har då aldrig gått sönder, eller hakade du bara upp dig på utseéndet? Berätta.
Vad motorn beträffar, som tydligen var mycket dålig efter vad jag förstår av ditt inlägg, finns nog många olika åsikter. En annans -01 nöp på en av cylindrarna, och han har svurit ve och förbannelse över motorn. Men det som det varit tyst om är ORSAKEN. Det var slut på olja, burken var HELT tom (något man inte gärna skryter om att man har missat) eftersom orsaken var att oljeslangen spruckit.... Nu anser JAG att orsaken var slangen, men vad vet jag, jag är inget proffs... Det får de lärda tvista om...
Jag för min del tror att de flesta motorer håller väldigt bra om man ser till att det får rätt bränslemängd, kylning, lite service då och då, och även tillräckligt med OLJA...
 

zTeve

Välkänd medlem
1 jan 2000
482
1
16
Umeå / Ö-vik
www.bushboys.se
om du läser och begrundar hela tråden som jag länkade till så ser du kanske vad det var jag menade med stor nackdel! (detta är bara vad jag läst mig till och har ingen somhelst egen erfarenhet av det)

(här är den igen så att du inte missar http://www.skoterleden.net/forum/showthread.php?t=6932)

Det jag framförallt mednade som stor nackdel var det klatret som verkar vara med den berömda vevaxelpackboxen, (dom andra felen ska ju normalt sett vara åtgärdade på garanti)
Och tydligt är att detta problem inte uppkommer på alla Rotax 800or utan bara endel...och för vissa återkommer felet (läs ovanstående tråd)
Det verkar ju som att det är stört omöjligt att kontrollera att packboxen är påväg att fara...så om man köper skotern enadagen så kan man andra dagen vara tvungen att riva hela motorn för att sätta dit packboxen...

men för att ge några tips till dig Erikzon om du ska kolla på en så maskin är att kontrollera packboxen så gått det går, samt insugs gummina som tydligen lätt kan vara dåliga på dom (samt är väldigt dyra) och kolla så att alla servismeddelanden är gjorda (gäller framförallt 01or)
 

Heel Clicker

Välkänd medlem
1 jan 2000
350
1
16
Grängesberg
Jodå jag har följt "tråden" du tog upp. Men tyvärr, misstänker jag att många av de som skriver (både där och på andra "trådar") aldrig ägt en sådan maskin som de så duktigt "sågar" eller "höjer till skyarna". Ofta när jag läser vissa "rekommendationer" ang. köp eller dylikt av skotrar, så undrar jag om dessa, som är "mycket kunninga (?)", någon gång ens KÖRT den aktuella skotern/skotrar. Det som du anser vara en stor nackdel är "den berömda vevaxelpackboxen".
Och det har tydligen många också haft problem med, men ALDRIG på -01, det var på senare årsmodeller som dessa problem uppstod. Orsaken vet jag inte.
Att insugsgummina spruckit kan jag förstå. Det är trångt mellan motor och tank, så man måste ta det väldigt försiktigt när man demonterar och monterar luftburken, annars blir brytningen på gummit väldigt stort. Jag har med egna ögon sett gummin som spruckit efter våldsamma monteringar, och det på AKTORISERAD FIRMA...men mina har inte minsta spricka. Nu är det inte säkert att det bara beror på tillvägagångssätt vid montering, de kanske ibland har sämre kvalité, vet ej. :confused:
Det jag egentligen vill säga är:
Ta reda på 4-5 st killar/tjejer som ägt en skoter som du/ni är intresserad av, OBS de måste naturligtvis ha SÅLT denna för att vara opartiska. Åk dit och intervjua dessa. Ta då en titt på hur det ser ut i deras närområde, är det skräp, skit och oordning, så kanske man inte kan lita lika mycket på deras omdömmen eftersom servicen, troligtvis iaf, kanske blev eftersatt.
Men OBS lyssna INTE till någon som är anonym, som det ofta kan bli på sådana här sidor. Ingen har väl glömt det som var såååå viktigt på Svenska lektionerna...? Var KRITISK till källor som inte har ansvariga utgivare :)
För där hade våra "hemska" svenska lärare en poäng... :)
 

Heel Clicker

Välkänd medlem
1 jan 2000
350
1
16
Grängesberg
Ursäkta mig, jag måste rätta mig lite. :eek: Visst ska man lyssna till vad som skrivs och rekommenderas om olika modeller, men man ska komma ihåg att göra en mycket kritisk granskning av dessa uttalanden, innan man gör sin egen bedömmning.