Köp av rave 800- 05

migal

Aktiv medlem
11 nov 2010
86
0
6
Hej. Jag har planer på att köpa en polares lynx rave 800-05. Den har gått 300 mil. Har hört att många säger att just den modellen har haft mkt problem med vev/vevlager?
Är de nått jag måste oroa mig för?
Hur är dom i shasit?
Skotern har varmnypt en gång när han fick hål i kylaren å vattnet ran ut. Då repa han, nya kolvar, fixa cylindern, sen klockade han veven å kolla hurr den var å den var ok. Men ja tror inte han bytte lr smörjde lagrena?
Han har kört nu 100 mil efter han fixat den.

Vad tror ni om den??
 

andrel2

Välkänd medlem
1 jan 2000
650
2
18
Arjeplog-->Umeå
HEHE
Jag är också sugen på en rave 800 -05. Då jag rotat runt i mina gamla tidningar från den tiden så får dessa maskiner en del kritik för fjädring att det skulle vara för mjuk, vilket nog första gången det hänt för lynx. Skulle vara roligt att höra mer hur användrarna disskuterar.
Då det gäller tvåtaktsmotorer så är det nog tyvärr så att den kan säkert gå 1000mil utan att något händer, men den kan också tvärskära innan du fått upp den på släpet. Men vad säger massan?
Hoppas på svar, då jag också kommer att läsa och lära.
Mvh A
 

lynxrider

Välkänd medlem
20 okt 2010
530
1
16
Nälden
Kolla blocket på rotax800 många är renoverade, beror väl på något. Körde själv en rave 800 i 400mil utan bekymmer så det är väl som föregående talare säger. 05 var första modellen med rev chassit, de flesta som tävlade i cross 2005 bytte tillbaka till sina -04 maskiner då de gick bättre på banan. vet dock inte exakt vad som förändrades till senare maskiner men det var en hel del i boggin bla.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
revo chassiet kom 05, så det var ju första året av det chassiet då och dåm hade klnea framvagnar om jag fröstått det rätt, men de åtgärdades med att byta till 06:ans framvagn. sen kom väl pps boggien 06 på tävlingsmaskinerna som då är en fin boggie efter knöliga leder men inte riktigt så bra i lössnön
 

Burré

Välkänd medlem
7 dec 2006
300
0
16
Östersund
revo chassiet kom 05, så det var ju första året av det chassiet då och dåm hade klnea framvagnar om jag fröstått det rätt
Framvagnen på min -05 fick vara med om en del roliga saker, skulle inte kalla den klen direkt då infästningarna samt a-armarna höll för alla bravader, Kanske för klena i en crossförares ögon :)
Sen tror jag det stämmer (andrel2) om att boogiedämparna var för mjuka ifrån fabrik, kolla serviceboken ifall dom är omschimsade.
 

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Hallå!

Har själv en Rave 800 -05 med 06ans framvagn och jag har absolut inte haft några problem med den hittills, sjukt rapp maskin! Jag kan inte uttala mig så mycket om motor osv då jag inte hunnit köra väldigt långt men vad jag har hört så ska dom vara driftsäkra. Dreva ned den 2kugg så den inte tuggar rem och släng på en 44" matta så har du en grym maskin.
 

andrel2

Välkänd medlem
1 jan 2000
650
2
18
Arjeplog-->Umeå
Hallå!

Har själv en Rave 800 -05 med 06ans framvagn och jag har absolut inte haft några problem med den hittills, sjukt rapp maskin! Jag kan inte uttala mig så mycket om motor osv då jag inte hunnit köra väldigt långt men vad jag har hört så ska dom vara driftsäkra. Dreva ned den 2kugg så den inte tuggar rem och släng på en 44" matta så har du en grym maskin.
Någon som vet om det bara är att 06an framvagn är stadigare eller är det mer som skiljer, jag såg någonstans att var som svetsat dit extra förstärkningar, eller om det är skillnad i geometrin också?
Vad har du för kåpor på dig SeriosSam? då du fått med lyckdelaren? ser onekligen mycket mer tufft ut.
Mvh
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Jag tror dom har gjort om krängningshämmaren (gjort den mjukare?!?) samt att geometrin är annorlunda. skidorna är mer framflyttade om jag förstått det rätt.
 

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Jag köpte grejor till Rave 440 -05! Man måste modifiera dit skiten litegrann men det gick ganska enkelt och ja det ser mycket mycket bättre ut! Det man får köpa är en ny instrumentpanel, supportplatta samt själva kåpan med lyktdelaren då! Om du är intresserad av att modifiera dit en sådan om det nu blir en Rave 800 -05 så är det bara slänga iväg ett pm så kan jag skicka artikelnr till grejorna!
 

andrel2

Välkänd medlem
1 jan 2000
650
2
18
Arjeplog-->Umeå
Jag köpte grejor till Rave 440 -05! Man måste modifiera dit skiten litegrann men det gick ganska enkelt och ja det ser mycket mycket bättre ut! Det man får köpa är en ny instrumentpanel, supportplatta samt själva kåpan med lyktdelaren då! Om du är intresserad av att modifiera dit en sådan om det nu blir en Rave 800 -05 så är det bara slänga iväg ett pm så kan jag skicka artikelnr till grejorna!
Sannoligt blir det affär, skotern är i superskick i alla fall det man kan se då den står stilla, dämparna om schimsade av nån guru. Skulle prova den igår men säljaren hitta inte dess knappen så nu måste jag vänta med provkörning till dom gjort en ny ;-?
Kan du inte ta någon bild närmare så jag får se skillnaden, bla över intrumentpanelen?
Mvh A
 

andrel2

Välkänd medlem
1 jan 2000
650
2
18
Arjeplog-->Umeå
Nice
Blev affär idag, efter mycket om och men. Blev lite dealande men det slutade på 41t och så fick jag med mig ett par v-force då gummina var slut som vanligt. Hoppas den då bra på tomgången nu då..
Gick riktigt bra i övrigt, men org matta är ju tråkig, synd bara att skall man på med 44as matta och v-kit är det ju 10tr till(ja nästa i allafall).
Jaja vi får se.
Mvh
 

andrel2

Välkänd medlem
1 jan 2000
650
2
18
Arjeplog-->Umeå
Jo dom där från bligf ser fina ut, får se hur v-force gummina håller.
Intruktionsboken var ju för övrigt kass, bilderna är från en mxz så inget stämmer med på skotern, rörande kåpor, variatorskydd, vätskebehållare mm, nu är det inget problem. Men då man kommer med ett nytt chassi kan det ju ställa till förvirring, typ hur man får bort luftburken ovanför variatorskyddet om man behöver byta stift mm.
Passar avdragaren jag har till primären till min 00 lynx på denna?
Vad heter modellen av sekundär som sitter i den?
Mvh Andre
 

ENordstrom

Välkänd medlem
20 nov 2006
1.126
0
36
Skellefteå
Som sagt så BÖR du stabilisera luftburken om du vill att de ska hålla. Är ju så pass enkelt att fixa.
"SeriousSam" kan ju visa hur det ser ut på hans Rave, om det nu sitter kvar.
 

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Som sagt så BÖR du stabilisera luftburken om du vill att de ska hålla. Är ju så pass enkelt att fixa.
"SeriousSam" kan ju visa hur det ser ut på hans Rave, om det nu sitter kvar.
Här kommer bilderna som jag lovade också, lite sent men bättre sent än aldrig! Jag har inte snyggat till det så mycket vid instrumentpanelen nu utan bara satt dit grejorna, dock kan man nog göra det fint om man känner för't!
Jodå det sitter kvar jättebra så det tycker jag absolut att du ska göra också! Kan slänga upp bilder på hur det sitter om du vill det?