Köp råd: Warrior Vs X-trim

amaamu

Medlem
28 sept 2008
24
0
1
Hej Alla,
sliter mitt hår i förtvivlan.
En ny skoter skall inhandlas och vet ej vilken som passar bäst.
Skall användas till:
20% pulka/familje skoter
20% lössnö/lek
60% Hård ledkörning

0 % mek (förhoppningsvis)

Står mellan Warrior -06 och framåt eller X-trim 600 sdi -08 eller möjligtvis x-trim 800 -06

Råd/synpunkter mottages med tacksamhet

MVH Mathias
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
x-trimen funkar mycket fint efter led! Dock lite sämre i lössnö, men med en högre matta så går den nog bättre, men ser att du inte ska köra så mycket lössnö..
 

jimler

Välkänd medlem
19 sept 2006
778
0
16
Sundsvall
har själv en x-trim 600 sdi -08..... har inget att klaga på den skotern.Att Warriorn skulle vara bättre i lössnö en x-trim:en får nog stå för dom på yamaha delen på detta forum. 365cm lång matta med 38mm kammar orginal.Re-chassi för bra stå-upp körning. PPS boggi för att kunna piska led hårt. OCh ja det går att köra som ett "svin" efter led med x-trimmen också.har du specifika frågor så kan du pm:a mig
 

amaamu

Medlem
28 sept 2008
24
0
1
Tack för ditt svar Jimler.

Hur mycket soppa vill den ha vid hård ledpiskning samt hur fixar den pulkdragning (på andra forumet antyds om värmeproblem)?

Räcker motorn till även vid halv öppna leder, myrar ezt?
Vad har den för toppfart med den relativt lilla motorn samt långa mattan?

Mvh Mathas
 

jimler

Välkänd medlem
19 sept 2006
778
0
16
Sundsvall
Ingen fara. Vi har stuga i oviksfjällen och brukar i princip bara köra lössnö.Efter hyffsat hård led så ligger man någonstanns mellan 130-150km/hKan säga att efter jag drevade ner min 2kugg så gick den 135km/h enligt mätaren. är sällan optimalt att testa toppfart där vi åker då det nästan alltid är 20-30cm puder i spåren. Jag har inte lyckats att få min x-trim att dra mer än 2,5liter milen och det var extrem körning(läs lek)i 70cm ren puder och lite pumpgasning.Åka transportsträcka där du bara fiskör så ligger man på 1.1-1.2liter/mil om man nu vill det.X-trimen känns inte som att den har längre matta på dålig led tack vare pps-boggin.Vi gjorde en långresa i vintras på 21 mil var på jag kom hem så fick jag i ganska precis 30liter=1,42.......liter milen och det var hård varierand körning på riktigt dålig led. Vi brukar ju dra pulka efter våran då vi har c:a 2km från parkeringen till stugan och har aldrig haft några problem med överhettning.Annat du undrar över? ps. hoppaoch göra härliga res går det att göra med dem också lagt in bilder på bildtävlingen idag=dyker väl upp imorgon kanske.ds
 

jimler

Välkänd medlem
19 sept 2006
778
0
16
Sundsvall
fan vad jag hatar mitt jobb...... active content removed vilket gör att radbrytningar inte funkar, hoppas det duger ändå??
 

amaamu

Medlem
28 sept 2008
24
0
1
Går det även att touring köra bekvämnt med pps?
Har en kompis som har en 97 rave som ALDRIG slår igenom men är som är mer eller mindre stum vid vanlig ledkörning vilket är enormt obekvämt och tröttsamt.

Billigaste försäkring bolag och pris?

Enormt vänligt att ni tar er tid att svara så utförligt
 
Last edited: