Köpa bredbandare men vilken ??

cloante

Medlem
1 okt 2008
30
0
1
Norr om Luleå
Jag skulle behöva skaffa mig en bredbandare i prisklassen 20000-30000:- men har inte en aning om vad som kan tänkas vara bäst, dom tre jag funderar emellan är: Viking, 5900 eller Beatcat är de någon av er forumister som känner till några kända fel eller brister på dessa maskiner ? En kompis sa att Bearcats backväxel är känd för att gå sönder ofta, stämmer tex det ? Tacksam för många olika utlåtanden. Mvh Ante
 

krptsk

Ny medlem
12 feb 2009
4
0
1
Björnkattens back är lite oberäkneligt minst sagt, sen pajjar startmotorn på dom väldigt ofta. Det verkar vara en klen konstruktion. Att starta den i -25 kräver verkligen sin man då 550:in är mycket tung att dra igång då.

Vikingen har ett allmänt gott rykte och det är nog den japanska kvalitén som står för mycket av det.
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
En av världens bästa skotrar heter Viking.

Finns reservdelar på alla jordens hörn, skottsäker motor, hållbar.

Trygg å trög? Javisst, som en bredbandare..

Köpt en -00 själv som jag haft som familje/sladd dragare några år och har inte ångrat mig en sekund.

Iallafall om man ska hålla sig till den prisklassen du talar om.
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Skoterklubben har en V3. Positivt överraskad måste jag säga!

Dock extremt tungdragen. Batteriet var kasst och chokespaken trasig så jag skulle hålla i den med en hand och dra med den andra. Tvärkört!
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
5-9 eller widetruck skulle jag satsa på. 5-9 med skotervärldens driftsäkraste motor, rotax 503 och syncro låda. sen har ju lynx alltid varit den bästa skotern när det gäller arbets maskiner
 

baconberra

Välkänd medlem
9 feb 2012
344
1
16
Nordanstig
Jag rekomenderar en polaris widetrack går bra pålitlig bra växel låda på dom så vitt ja vet
lycka till med skoter köpet
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Polaris widetrak har några standardfel som du bör kolla upp:

Bromsskivans splines är inte så tajta med tiden vilket innebär skramlande bromsskiva och förstås även rätt kass bromsverkan i största allmänhet.

Drivaxelhylsan som förbinder växellådans axel med drivaxel rostar av och går sönder när du minst vill det. Byt i förebyggande syfte och se till att borra dit en smörjnippel och håll den infettad så klarar du dig.

Växellådan är klonkig men visst håller den.



Jag skulle utan tvekan välja en Viking av de maskiner du räknar upp.
 

sletza

Ny medlem
7 feb 2012
4
0
1
Karlstad
ockelbo 600 en cylinder den har gått varje vinter fram tills nu när brytarna paja annars har den gått utan problem enda som är gjort sen 75 är att tankat den och bytt remen annars inga problem men lite tung dragen men men det är bara att börja träna i stället :p
 

Evilclown

Välkänd medlem
2 jan 2012
334
0
16
Offerdal, dalen där offren bor.
Håller med elwood. En ski-doo Nordik är ett bra val (enligt mig). Har själv kört ganska mycket Nordik 500 PSSE -89.
Enligt mina erfarenheter så är den lättstartad, pålitlig och trevlig. Nackdelen är ju att det inte är det bästa utbudet av delar.
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
29
Haparanda Kommun
Som dubbelbandar åkare skulle jag helre föreslå en dubbelbandare före bredbandare om du söker efter dragkapacitet före smidighet typ Alpine 2, Grizzly eller Ockel 8000.
Men bredbandare är ju modernare, smidigare och har bättre bränsleförbrukning men kanske framför allt högre komfort. Vet inte om ni bara snackar 50cm bred matta eller upp till 60cm?

Skulle inte själv välja Yamaha Viking, vet inte vilken modell men antar ni snackar om 540 motorn?
Den är pålitlig, hyfsat stark och dragvillig, men törstig med dubbla förgasare och orkar inte dra ordentligt på högväxel, tvingas växla ner till lågväxel ofta.
Växellådan är grov och stabil, hög och låg samt back växel, lite gammal modig när man inte kan växla i farten riktigt (låg till hög).
Motorn har annars ett fränt ljud, låter stark i ljudet.
För övrigt är den mycket spartansk i utséendet och kanske därför passar som arbetsmaskin i skogen.
Den är tung, mycket av vikten sittet i framvagnen och den nosdyker mycket.
De få milen jag körde min kompis Viking vart jag inte imponerad, men om fläktblåset mot benen den dagen var uppskattat... Men som sagt den är tung, törstig, klumpig och spartansk, kompisen hade inte Vikingen mer än en vinter då den var så obehändig, även om dom kunde ha gett den en bättre chans.

Arctic Cat Bearcat 550 är väl vattenkyld? Så den går ju hyfsat tyst om man säger så, och den har lite mer pulver i säg än Vikingens fläktkylda 540 motor, dock inte lika kraftig konstruktion och man saknar fläktutblåset mot benen kallare dagar.
Björnhybriden är ju känd för vekare drev i lådan och har hört några som tappat drivningen helt när sluttransmissionen ger opp, om det är en 3 länkad kedja har jag som för mig?
Den är också tung, bredbandare ligger kring 300-315 kg klassen, svårt att hitta maskiner under 290kg.
Suzuki motorn är pålitlig, och bevisligen så, inte speciellt törstig heller.
Den är stilig och man ser inte ut som en byfåne på den heller, men den går ändå jobba med :)

Ski Doo Skandik, klart min favorit av de andra maskinerna.
Rotax motor, så klart, har väl en senare 503 motor med plastkåpor om jag inte minns fel, dubbla förgasare och vrid till godo, ligger kring 57 hk. Vill nästan minnas att den också hade blåset mot benen men ändå säker att den blåser ut framför skotern upp efter rutan som gamla Everesten...
Den är törstig, det är en Rotax och den ligger kring 2.0-2.5 liter milen med dubbla gasare men det händer också grejer nör man drar på gasen. 503 motorn har sitt "karaktäristiska" vinande ljud och går i all evighet, vart med om två 503:eek:r som värt att kalla havererat, små fel finns på alla motorer så är det bara.
Växellåderna är inte hundra här heller, vet att backdrevet ger opp i Bombardier lådorna också (månne om det var Sisu som gjorde lådorna kanske?) men inte speciellt ofta.
Finns i vattenkyld version men man betalar ju extra där efter också.

Lynx 5900, skotern som räddade Lynx.
Inte snyggare än Yamaha Viking men med betydligt mer karaktär, en skoter som har sin egen låt till och med.
Den finns i flera olika former och modeller, de har bland annat den enda lådan jag känner till att man kan växla i farten, och den har gjort det mer eller mindre bra.
Lådan är en så kallad Syncro, som har snedskurna drev och drevtransmission ner till drivaxeln, alltså sluttransmissionen är av drevtyp. Känd för att skorra och så vidare, och lågväxeln lägger av inte allt för ovanligt, kanske för att man inte är bestämd med den lilla växelspaken.
Den kom ju i vattenkylt utförande i början av '90, och inte allt för dyr även senare årsmodeller.
Den låg på omkring 80 hk eller så, den hade slidmatning och köret, så den drog inte våldsamt med bränsle.
Motorn är annars en 503 på 57 hk med dubbla förgasare, nyare modeller med plastkåporna.
Fin skoter, skulle verkligen vela ha tag på en sån själv. Den är jäkligt stark även med fläktmotorn, drar lätt spårsladd och virke.

Polaris Indy Wide Trak (LX) är en fin skoter, enligt mig.
Tycker den är behaglig att köra, bland dem skotrar med bäst komfort i klassen "bredbandare", trevlig boggi och sköna dämpare. Men motorsett är jag skeptisk, den är som Vikingen, den drar inte riktigt på högan, så man får ofta växla ner så den orkar dra, men den går inte växla i farten när den har backen emellan också. Den blir högljudd efter 5 500 varv, och den går varva upp till kring 7 400 innan den känns som att rasa isär, och då går den 90 km/h.
Fuji 488 motorn, som går annars jäkligt bra, är vattenkyld, drar lite bränsle trots dubbla gasare men den blöddrar ofta, så man får växla ner ofta. Men kört min mormors mans och riktigt nöjd med den, bara man hinner varva upp den om man ska forcera ett dike eller en backe, van att glida ner med Grizzlyn så tog några fastkörningar innan jag fattade :)

Om man ska ha bredbandare tycker jag då att 60cm bred matta är mer lockande, bättre bäryta bland annat. Kanske Alpine 3, kan vara något, eller Lynx 650, men du kanske vill ha en modernare maskin?
Då skulle Lynx Yeti vara något alldeles extra, vet inte vilken prisklass den ligger i.
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
29
Haparanda Kommun
5-9 eller widetruck skulle jag satsa på. 5-9 med skotervärldens driftsäkraste motor, rotax 503 och syncro låda. sen har ju lynx alltid varit den bästa skotern när det gäller arbets maskiner
Syncro lådan har ju också haft sina spöken, bland annat har lågan slutat fungera, allt ifrån att bli ner nött eller så hålls den inte i alltid. Men sant är det ju, finnarna har/var/är jäkligt bra på arbetsmaskiner, det är ju det Lynx härstammar från så det är ju mer eller mindre en självklarhet kanske :) Och Lynx 5900 var ju också den bästsäljande skotern ett bra långt tag både på den finska och den svenska sidan i klassen.
 

Qvarn

Välkänd medlem
7 sept 2010
168
0
6
Kluk
www.brutalcs.nu
Jag skulle rekommendera 5-9 eller widetrack, har kört båda och det är grymma maskiner som orkar allt. Bearcat har jag mindre hopp om för att den jag körde ett tag rasa totalt i växellådan. Men köp en 5-9 för lynx är allt ett säkert kort!
 

jammen600

Välkänd medlem
14 dec 2004
1.395
0
36
Timrå
Syncro lådan har ju också haft sina spöken, bland annat har lågan slutat fungera, allt ifrån att bli ner nött eller så hålls den inte i alltid. Men sant är det ju, finnarna har/var/är jäkligt bra på arbetsmaskiner, det är ju det Lynx härstammar från så det är ju mer eller mindre en självklarhet kanske :) Och Lynx 5900 var ju också den bästsäljande skotern ett bra långt tag både på den finska och den svenska sidan i klassen.
Ser i listan av skotrar att ni har en Trapper 602a min kusin hade en sån men vilken buffel
till maskin vill jag minnas men den gick bra ändå blev lätt överhettad om man drog timmer
med den men snacka om taskigt marktryck på skidorna så vi byggde om minns inte hur men
med bättre marktryck så blev det en helt annan maskin att köra, en fråga satt det en 464
motor i den maskinen vattenkyld vill jag minnas.
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Yamaha Viking tveklöst. Därför att den kvalitets mässigt har en lasting teknology. Inte för att den är bäst i allt men den är ruggigt hållbar. I den pris klassen skulle jag säga att det är ett tungt argument
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Viking helt klart. En bekant köpte en viking från tidigt 90-tal där mätaren stod på 1200 mil men jag vet inte hur långt den gått egentligen. Hursomhelst så körde han nästan 200 mil på en säsong med den utan att något gick sönder. Inget, nada och åssit.
Vi använde den för att dra hem en havererad skoter på en tur. Vi var två pers på skotern och drog en till skoter bakom på en platta. Det var blötsnö och vi fick backa och ta om mer än en gång därför att fakking originalmattan satt kvar. Men hem kom vi.

Ska skaffa en viking och köra omkring på när jorden går under.
 

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
Jag har en widetrak privat och har kört en viking åt skidklubben åtskilliga mil och sammanfattningsvis är båda skotrarna jättebra. Är det bara arbete så är det lite plus för vikingen då fläktkylningen funkar i alla väder och fören. Tänker du ägna dig åt nån som helst touring eller nöjesåkning så är widetrak rena bus-skotern jämfört med vikingen, helt annan komfort med riktig framvagn. Det är ju i grunden en förlängd och breddad sportskoter.