köpa en laddregulator med likriktare

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Ska du sätta xenon eller något annat som kräver lite ström så skulle jag sätta dit Arctic cat dc power kit. Finns som originaltillbehör, och är plug and play. Originalkablaget/systemet pallar ej att driva xenon även fast man sätter ett batteri. Har tjorvat hela vintern.

Dock kostar de 3000:- från sverige. Men beställde från country cat och de gick på en 1600 ca och tog 1,5 vecka

Ska du driva gps eller något sånt så tror jag du har likström nånstans. Har läst runt lite när jag kopplade lite i min. Jag hade dock ett färdiglikriktat 12v uttag på min -12a

puttedyk

Välkänd medlem
6 mar 2008
714
3
18
Öregrund /Orsa / Umeå
Ska ha det till att driva gps och ladda batteriet till gps. Tar just nu ut via extra ut taget där tar jag även ut ström till kylvattentemp visning. problemet är att den tar död på batterier (tur att dom säljs med garanti). kör med en likriktare från teknikmagasinet. allt som drivs av batteriet går till bakas till batteriet. (ej chassi jordat i skotern). så det är laddning till ett batteri å ström till gps som det är frågan om.

Last edited:

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Ska ha det till att driva gps och ladda batteriet till gps. Tar just nu ut via extra ut taget där tar jag även ut ström till kylvattentemp visning. problemet är att den tar död på batterier (tur att dom säljs med garanti). kör med en likriktare från teknikmagasinet. allt som drivs av batteriet går till bakas till batteriet. (ej chassi jordat i skotern). så det är laddning till ett batteri å ström till gps som det är frågan om.
Okej! Skumt att den dödar batterierna, är ju så lite ström du behöver till att ladda en gps. Men om du köper Dc power kit så får du likström överallt tror jag, jag fick då i h4 kontakterna iallafall. Och då behöver du inget batteri för de orkar driva 2st xenonkit.

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Den likriktade späningen har en hel del störningar och spikar på sig. Detta beror till viss del på hur skoterns regulator fungerar.

Ex. Jag koppla GPS på min Mountain Cat 800 -02 där finns en (halvvågs likriktad) likspänning som används till bland annat APV motorn. Denna använde jag till ett "12v" cigguttag som ex GPS/Telefon laddaren satt i. Dock var störningar så pass stora så säkringen i laddaren till GPS åkte när man körde motorn på höga varv och störningen är störst.
Lösningen blev att sätta in ett filter. (R-C filter) Bytte även senare till en "24v" variant av laddaren så blev den helt säker troligtvis även utan filtret men det blev aldrig provat.

Du skulle nog ha fått koppla in lite kondensatorer och en spänningsregultor /LDO för att hålla koll på utspänningen från likritaren.