Köpa förgasare till 800 mxz x 01a

nordström

Aktiv medlem
29 jan 2013
56
0
1
Bergeforsen
Tja har haft problem med min mxz nu sen den skar på ena kolven. Allt annat i motorn är helt, och ja jag är säker.
Skotern går bra på choke eller fullgas, men på tomgång och kvarts gas så är det precis som den drar tjuvluft.. Och jag har redan bytt till 2.0 lågfarts munstycken istället för 1.75 orginal utan någon större skillnad.
Jag misstänker därför att själva förgasaren är trasig? Kanske ägaren innan skruvade upp choken och sålde den och därför skar den för mig?
Iallafall så har jag en flatside TM40-B103 som jag vill byta men det finns ingen likadan någon stans inprencip.. Har hittat TM40-B166 och undrar om den passar?
Snälla hjälp mig någon, blir tokig! :weird:
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
833
113
Kramfors
Den skar inte om choken låg på för de är bara bra för motorn.

Bäst vore såklart få tag på förgasarbrygga från samma modell men de funkar med vilka tm40 som helst från både skidoo och lynx men du kan få bestycka om dem totalt. Vissa skidoo modeller har dmp som är en typ av automat bestyckning som ställer om sig ber på höjd över havet. Men du flyttar bara över dina munstycken från original förgasar så har du ett bra utgångsläge. Du bör hålla lite koll på stiftfärgerna om du köper andra förgasare än org.
 

nordström

Aktiv medlem
29 jan 2013
56
0
1
Bergeforsen
Okej jag hade fått för mig att den kan få fel blandning när man kör med choke. Jag ska köpa nya och behålla munstyckena från den jag har så blir det nog bra
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Försök få tag i förgasare från en nyare HO istället.
Runt -00 till -02 var det usla nålmunstycken, mycket svåra att bestycka om och drog enormt med soppa.
När HO-motorerna kom så hade de en helt annan utformning på nålmunstyckena vilket gjorde att Rotax kunde gå ner grymt mycket i storlek på huvudmunstycket samtidigt som de fick en förgasare som gick att finjustera och dessutom kunde man köra på under 4l/milen.