Utöver det vanliga du ska kolla på (variatorer, matta, boggie, chassie, framvagn, stötdämpare, allmänt skick, etc) ska du kolla så att:
- Pipan inte spruckit på det stället jag beskrivit.
- Att den har en stor aluminium-grej över högra styrtappen
- Att den inte spruckit runt krängningshämmarens vänstra rörgrejsimojs i chassiet ("bulkhead"). Kan vara svårt att se, men titta både från insida och utsida
- Att boggeiskenorna inte spruckit vid den smalaste delen eller längst bak där vändhjulsaxeln är
- Att den inte spruckit alltför jävligt i tunnelvecket (under dynan). Skruva lös dynan med typ en 7/16" nyckel från insidan handskfacket för att inspektera. Om det är hårfina sprickor kan man förhindra detta genom att borra med en liten borr i änden på sprickan samt montera förstärkningskitet. Om det är större sprickor är det pruta, pruta.
- Lätta skotern baktill och slå den lite smått mot backen och lyssna efter oljud. Det brukar vara dåliga bussningar efter några hundra mil, som gör at det glappar litegranna och skapar ett litet oljud när du lyfter den så där.
- Platsgrejorna som boggiefjädrarna löper i brukar alltid bli lite "ledsna", så det är inget att anmärka på såvida det inte är helt åt helvete.
- Kolla så att tankhalsen inte har spruckit. Jänkarna har fått nya tankar då de spruckit helt, och en liten förstärkning ditlimmad om det bara är en liten pyttespricka.
- Kolla så att APV-motorn fungerar, genom att säkra upp bakdelen och frilägga mattan helt och gasa upp han till 7500 rpm.
Har säkert glömt något annat viktigt, men det dyker väl upp här när jag kommer på det.