Köpa F6/F7

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
53
Boden
Fuderar på att köpa mig en F6 eller F7. Finns det några specifika fel för dom som man ska kolla särskilt efter utöver det man kollar på alla beg skotrar. Alla tips och råd mottages tacksamt.
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Köp en "lågmilad" '04 utan sprickor i boggien för 55', är den utlagd för 58' så prutar du.
Undvik allt som det medföljer "crosshuv" till och som har "Fly-styre" monterat - av rena fördomar mot Slednecks-wannabes.

Se till att den har styrförstärkningen och "nya" pipan (kanske svårt att se, men titta efter sprickor på/runt/under böjen efter grenröret), dessa grejor kostar litegranna...
ECUn kan du mycket billigt/gratis på uppdaterad, boggieförstärkning kostar inte så mycket och förstärkningen runt krängningshämmaren samt till tunnelvecket kostar inte heller så mkt.
 
Last edited:

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Utöver det vanliga du ska kolla på (variatorer, matta, boggie, chassie, framvagn, stötdämpare, allmänt skick, etc) ska du kolla så att:
- Pipan inte spruckit på det stället jag beskrivit.
- Att den har en stor aluminium-grej över högra styrtappen
- Att den inte spruckit runt krängningshämmarens vänstra rörgrejsimojs i chassiet ("bulkhead"). Kan vara svårt att se, men titta både från insida och utsida
- Att boggeiskenorna inte spruckit vid den smalaste delen eller längst bak där vändhjulsaxeln är
- Att den inte spruckit alltför jävligt i tunnelvecket (under dynan). Skruva lös dynan med typ en 7/16" nyckel från insidan handskfacket för att inspektera. Om det är hårfina sprickor kan man förhindra detta genom att borra med en liten borr i änden på sprickan samt montera förstärkningskitet. Om det är större sprickor är det pruta, pruta.
- Lätta skotern baktill och slå den lite smått mot backen och lyssna efter oljud. Det brukar vara dåliga bussningar efter några hundra mil, som gör at det glappar litegranna och skapar ett litet oljud när du lyfter den så där.
- Platsgrejorna som boggiefjädrarna löper i brukar alltid bli lite "ledsna", så det är inget att anmärka på såvida det inte är helt åt helvete.
- Kolla så att tankhalsen inte har spruckit. Jänkarna har fått nya tankar då de spruckit helt, och en liten förstärkning ditlimmad om det bara är en liten pyttespricka.
- Kolla så att APV-motorn fungerar, genom att säkra upp bakdelen och frilägga mattan helt och gasa upp han till 7500 rpm.

Har säkert glömt något annat viktigt, men det dyker väl upp här när jag kommer på det.
 

fregge123

Medlem
3 apr 2008
36
0
1
gällivare
ja har en f6a själv den har krånglat typ som dämpare gått på en cylle men det är lätt fixat du ska helst kolla så dom inte har cross huv och eller crosstyre för då kan dom va hårt körda och helst med 43kams matta för en sån är dyr