Köpa Lynx Enduro 600 2003?

Fendurk

Ny medlem
28 aug 2024
2
0
1
23
Sverige
Hej!
Är ny till skotervärlden och tittar lite på en Lynx Enduro 600 från 2003.
Är det en bra skoter? Enkel att serva?
Har ni någon input gällande skotern?
Vad kan vara bra att kolla vid ev. köp?
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.155
146
63
Säfsen
Gå upp någon årsmodell så att du får en SDI-motor. Det är mycket mindre risk för bränslekrångel p.g.a igensatta munstycken och kanaler i förgasarna.
Dessutom så startar en SDI-motor alltid på andra draget (så länge som batteriet är bra). En förgasarmotor ska ha choke eller primer för att hoppa igång när den är kall, och uppstart efter sommarförvaring kan vara ett rent helvete, med supar i tändstiftshål och andra procedurer.
Som snöskoter så är de gamla Enduromaskinerna lite tunga men riktigt bra ledmaskiner, så är bara skotern i bra skick och du uppfattar den som välhållen så är den en bra skoter att äga.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.477
384
83
Malå/Adak
... fast gamla insprutningsmaskiner kan vara dyra att laga om/när delar i insprutningssystemet ger upp. SDI har både för och nackdelar,
och första åren med Lynx R-evo chassie var ju inte jättelyckade, först typ -08 Rave Re 600 som blev bra, (också förgasarmodell).

Jag skulle säga att om du hittar en fin -03 Rave så är den definitivt inte sämre än något annat från samma period. Skulle jag köpa en maskin från den eran så blev det en sån eller en Polaris ProX 600.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.657
806
113
Kramfors
Om du har råd så köp en Lynx rave RE 600 för då får du förstaklassig boggi och dämpning som nästan är i crossmaskin klass. Jag hatr haft en och de är både hållbara och går bra samt stenkul på svängiga leder och hoppa håller de för också. Obs de måste va en RE om du vill ha härrejössesfjädringen!
Enda nackdel/fördel öär förgasare för de sörplar i sig ovanligt stora mängder soppa. Jag kom aldrig under 3lm trots gubbkörning på hård led och jämföde jag med en Lynx Rave 600 sdi Och Skidoo rev sdi 600a så drar de bara 1,7-2lm vid exakt samma körning. En Lynx re 600 i kanonskick får man bet 17-24k men de går hitta halvbraiga för neråt 12-13k .
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.477
384
83
Malå/Adak
Den enda skotern som kommer i närheten av RE600:an när det gäller att tåla stryk är IQR/RR. Inte ända fram men i närheten...

När det gäller RE:ns bränsletörst så är jag nyfiken på vad som skulle hända om man satte dit en 32mm matta. Tunneln är så trång på dessa att jag misstänker 44mm kan bromsa en hel del.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.657
806
113
Kramfors
Den enda skotern som kommer i närheten av RE600:an när det gäller att tåla stryk är IQR/RR. Inte ända fram men i närheten...

När det gäller RE:ns bränsletörst så är jag nyfiken på vad som skulle hända om man satte dit en 32mm matta. Tunneln är så trång på dessa att jag misstänker 44mm kan bromsa en hel del.
Jag hade en 38mm kamhöjd på min rave re 600 .Kompisens rave 600 sdi med 44 gick minst 1 liter billigare hela tiden trots högre kammar. Den gick i stort sett lika vid dragracing på olika hårda underlag så 44 mattan gick inte tyngre upplevde jag.. 32mm lär gå bet lättare men då tappar man för mycket i djupare snö.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.477
384
83
Malå/Adak
Ingen skoter med kort PPS-boggi är någon raket i snön oavsett kamhöjd, så fokus bör vara ledegenskaperna anser jag. Får jag korn på en billig lågkammad, 32-36mm, 330-matta till min Rave Enduro så åker 44an av direkt.