Köpa ny eller begagnad XTX

trogen

Välkänd medlem
17 dec 2008
400
0
16
42
Borlänge/Tjärnvallen
Hej.
Ska köpa en nytro xtx antingen ny eller begagnad(2010). Sitter här och försöker motivera ett nyköp. Hur resonerar ni?

Ny xtx:
+ Ny maskin(så klart)
+ Garanti
- Inkörning
- Priset
- Service efter 50 mil?
- Samma modell som 2010?

Begagnad xtx 2010 max 200mil
+ 25-30000:- billigare
+ Första service gjord.
+ Extra tillbehör (kanske)
+ 1 års garanti kvar
+ Inkörd
- omöjliga att hitta på blocket
- ??

Brukar det finnas prutmån vid nyköp? Vad är skäligt att pruta isåfall?

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Jag brukar köpa nytt, då vet man hur den är behandlad sen ny. Och det där med inkörning är inte så avancerat som det låter. Det viktigaste är att låta maskinen gå på tomgång till den är RIKTIGT varm, gärna låta den bli kall och sen repetera det några ggr. Sen är det ju bara att variera gasen och inte hålla full plugg i evigheter, typ dom första 20 milen. Men ärligt, hur ofta ligger du på samma gasläge länge på en skoter?

Sen är det inte dumt att få full garanti och ha "det senaste". Men framför allt att man vet hur den är brukad!

Bean_75

Välkänd medlem
20 nov 2006
322
0
16
Luleå
Nytt är alltid nytt!

Inkörningen är inget att haka upp sig på. Första service mellan 80-100 mil. Den förhandlar du ju med i priset. Liksom andra tillbehör du kan tänkas behöva.

Just nu är det ju även 0% ränta första året. Rättså förmånligt... :)

vaen

Välkänd medlem
12 jan 2009
1.232
1
16
Dalarna
Jag hade nog tänkt så här: Om ja nu ändå ska ut med 100-120k på en begagnad skoter, så kan jag lika gärna lägga till 30k och få en helt ny! =). Men som sagt de är hur jag hade gjort!

Bean_75

Välkänd medlem
20 nov 2006
322
0
16
Luleå
Nog har handlarna marginaler på sina priser. Så vid ett rent köp borde de finnas prutläge. Men de är ju upp till varje handlare....

andheex11

Välkänd medlem
15 okt 2010
344
1
16
rättvik
Det är ju helt beroende på vad du kommer över... läget är ju så att många måste ha pengar. Hitta rätt!!! hittar du en bra på blocket och har cash money kan du göra riktigt bra affär... utrustningen dom nya -11 är utrustade med 44 matta och slp när du köper dom 2010 och 2009 är ju 32 matta orginal byta det kostar en bra slant sen 'är det inte många som nöjer sig orginal.... skulle lätt satsa på en begagnad... en ny sjunker ju snabbt i pris och du får inte mycket mer för att du har bytt matta och allt där till... Ny maskin med ny utrustning som matta,skidor,variatorkit m.m kommer du tappa mycket på första året... men har du pengar du måste spendera så köp en ny... har du lite sämre ? köp en 09 eller 10 med 44 matta och därtill