Köpa nyare skoter!

Stavve

Medlem
1 jan 2000
22
0
1
Hejsan !

Är inne på att köpa en nyare skoter så här inför vintern. Jag har kört skoter i cirka fem år och har hunnit med två skotrar, den första jag hade var en Ski-doo safari och nu har jag en XC 600 -98. Med andra ord är det dags för något värre =)

Jag vill ha en skoter med klös i. Skotern ska främst användas till ledåkning, alltså utflykter av olika slag som till Vasaloppet och Svenska rallyt för att nämna några exempel. Blir väl kanske 70% led och 30% lössnöåkning.

Krav:
700 cc+
Ej mer än 35 000.
Ingen krångelmaskin

Jag vill alltså ha en potent maskin som inte krånglar i tid och otid. Det är bra om den inte dricker upp all soppa heller =)

De maskiner jag främst har funderat på är följande: Skidoo MXZ 700 -00 A-C ZR 700/800 Polaris XC 700 och eventuellt, om det ska vara en trecylindrig, en Thundercat 1000 -99.

Vad tror ni? Är det _omöjligt_ att köra i lösa snön med en trecylindrig? Vill gärna ha info av personer med dessa maskiner!

MVH
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Det går att köra med en trippel i djupsnö, vill man så kan man men jag tror till 99,9% att det är lättare att köra en större twin i puder. Jag har själv en gammal trippel som går alldeles utmärkt i djupsnö fast den väger närmare 1 ton. Men till skoter alternativen igen, det är en del som har/äger Mxz med serie3 motorn som har haft problem (kolvar,packningar etc) sök så hittar du mer info. Sen kan jag tyvärr inte uttala mig om vad som är en bra skoter av dem alternativen som du har lagt fram.
 

Stavve

Medlem
1 jan 2000
22
0
1
Men gud vad trött jag är på dessa svar: "det beror på hur du kör". Skulle ni bli glada om vad ni än frågade om för sifferuppgifter så skulle en t ex försäljare säga : "det beror på hur du kör" Tänk efter lite. Allt som har med förbrukning och liknande går inte att säga exakt för varje person. Men har ni läst matte A så har ni förmodligen lärt er något som heter medelvärde? Inte...

T ex min skoter har dragit som minst 2 liter/mil, som mest 3,5 men medel runt 2,8... Så svårt är det inte =)