Köpa skoter ski-doo mxz 440 -00

daniel_p_

Medlem
22 jan 2010
32
0
1
Lindesberg
hej är ny här

Ska åka och kolla på en skoter i morgon av märke Ski-doo mxz 440 års00

tänkte höra lite saker man ska kolla upp är nämligen första skoten för mig är helt ny innom skotrar

den har gått ca 650mil fräch 35mm matta Mm

har läst att många inte rekomenderar en 440 för det är mycket skruvande mde dom stämmer det??..vill helst köra mer än att skruva helst bara köra haha...

Vorre tacksam för svar.

skicka med en länk till skotern

http://www.blocket.se/dalarna/Ski_doo_mxz_440__00_25574712.htm?ca=8&w=2

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
har den gått 650 mil utan kolvbyte så kommer du trorligvis få skruva. man bör väl byta kolvar iaf var 150e mil på en 440
annars är dessa skotrar bra roliga och hållbara

daniel_p_

Medlem
22 jan 2010
32
0
1
Lindesberg
har den gått 650 mil utan kolvbyte så kommer du trorligvis få skruva. man bör väl byta kolvar iaf var 150e mil på en 440
annars är dessa skotrar bra roliga och hållbara

okej det lät ju inge roligt eller iaf inte billigt..men han sa att förra ägaren hade renoverat den för 11k men hade inga papper på de det--så det kan man ju inte tro på riktigt annan sak om de fanns papper Mm...

och när ja frågade om papper på det så sa han att han hade ringt företaget (om ja kommer ihåg rätt) o frågat.. kan man kolla upp gamla ägare på skotrar??

Bagy

Välkänd medlem
10 mar 2007
350
0
16
Söderhamn
En 440 som första skoter känns järvt! Bör helst ha mekarvana och tycka det är roligt att skruva om du ska ha en 440.

Dock väldigt roliga maskiner, och jag är inne på en 440 själv som nästa skoter. Dock så gillar jag att meka och är inte främmande för att byta kolvar osv själv. Och är en van skoteråkare.

Tycker du ska satsa på en 500 som första skoter. Köp en Mxz 500, grymt driftsäker och perfekt första skoter!

Sen att ligga ute en hel dag på långkörning sägs vara skitjobbigt med en 440.

Min åsikt bara!

MVH / Andreas

daniel_p_

Medlem
22 jan 2010
32
0
1
Lindesberg
En 440 som första skoter känns järvt! Bör helst ha mekarvana och tycka det är roligt att skruva om du ska ha en 440.

Dock väldigt roliga maskiner, och jag är inne på en 440 själv som nästa skoter. Dock så gillar jag att meka och är inte främmande för att byta kolvar osv själv. Och är en van skoteråkare.

Tycker du ska satsa på en 500 som första skoter. Köp en Mxz 500, grymt driftsäker och perfekt första skoter!

Sen att ligga ute en hel dag på långkörning sägs vara skitjobbigt med en 440.

Min åsikt bara!

MVH / Andreas

440 verkar ju inte hålla hehe finns det nått positivt med dom hehe?..
har ju inte lust o köpa en skoter som rasar de första den gör.
kostar kollar 1000-15000 st?sen lär man väl ha nållager o sånt..

Jo en mxz 500 skulle ja heldre villja ha men finns inte så många på blocket.
och den här 440 skulle ja få för 21k tycker det är lagom är ju inte så bra tider just nu

Bagy

Välkänd medlem
10 mar 2007
350
0
16
Söderhamn
440 verkar ju inte hålla hehe finns det nått positivt med dom hehe?..
har ju inte lust o köpa en skoter som rasar de första den gör.
kostar kollar 1000-15000 st?sen lär man väl ha nållager o sånt..

Jo en mxz 500 skulle ja heldre villja ha men finns inte så många på blocket.
och den här 440 skulle ja få för 21k tycker det är lagom är ju inte så bra tider just nu
Är dom välskötta så är det väl klart dom håller ihop skapligt. Men dom är inte gjorda för "vanlig" skoteråkning egentligen. Inga långa repor med jämngas osv..då måste du pumpgasa om det ska hålla.

Det positiva är väl att dom är sjukt roliga att köra, och lätt. Är enbart gjord för lek.

Kolvarnas pris beror väl på vilket märke man köper, har inte riktig koll på vad du ska ha i 440in, men det kanske nån annan har.

Jag tycker du säger det själv i texten: "Vill helst bara köra å köra" " En mxz 500 skulle jag hellre ha"

Då tycker jag du ska vänta istället, tills det dyker upp någon sådan. Kanske köpa en Mxz 600 direkt. En kompis har en sådan och han har inte bytt en ända del på 3 sesonger (unikt) Och högst troligt att han snart får kronhaveri. Men som sagt driftsäkra maskiner som knappt tar nån olja och är billig att köra.

MVH / Andreas

daniel_p_

Medlem
22 jan 2010
32
0
1
Lindesberg
Är dom välskötta så är det väl klart dom håller ihop skapligt. Men dom är inte gjorda för "vanlig" skoteråkning egentligen. Inga långa repor med jämngas osv..då måste du pumpgasa om det ska hålla.

Det positiva är väl att dom är sjukt roliga att köra, och lätt. Är enbart gjord för lek.

Kolvarnas pris beror väl på vilket märke man köper, har inte riktig koll på vad du ska ha i 440in, men det kanske nån annan har.

Jag tycker du säger det själv i texten: "Vill helst bara köra å köra" " En mxz 500 skulle jag hellre ha"

Då tycker jag du ska vänta istället, tills det dyker upp någon sådan. Kanske köpa en Mxz 600 direkt. En kompis har en sådan och han har inte bytt en ända del på 3 sesonger (unikt) Och högst troligt att han snart får kronhaveri. Men som sagt driftsäkra maskiner som knappt tar nån olja och är billig att köra.

MVH / Andreas

okej tror ja skippar 440 faktiskt.... hitta en mxz 600 som ja skicka på...

sen hitta jag även den här http://www.blocket.se/orebro/Polaris_xc_500_sp_00_25397352.htm?ca=8&w=3

kan det vara något tro.. behöver inte åka så långt dör den finns här där jag bor Kanske ska till lägga att ja får ta den för 24k

Bagy

Välkänd medlem
10 mar 2007
350
0
16
Söderhamn
okej tror ja skippar 440 faktiskt.... hitta en mxz 600 som ja skicka på...

sen hitta jag även den här http://www.blocket.se/orebro/Polaris_xc_500_sp_00_25397352.htm?ca=8&w=3

kan det vara något tro.. behöver inte åka så långt dör den finns här där jag bor Kanske ska till lägga att ja får ta den för 24k

Okej, jag tror du gör rätt. Men du läre ju bestämma själv.
Den där Polarisen du länka till är ju en riktigt bra maskin. Ända jag tycker med den är att den är lite låg, dvs att den kommer att "hänga" upp sig på snön om du kör utanför leden. Även en sådan har en kompis till mig haft, och han var riktigt nöjd med den! Och hade sällan nå strul.

Men innan någon här på forumet blir sne så kanske du borde posta detta under ett annat forum, går du in på "Allänna forumet" och sen högst upp där så har du "Köprådsforum" Där kommer du få fler svar och kunna hitta svar du söker genom att söka!

Lycka till!

MVH / Andreas

Dirtey

Medlem
21 okt 2009
40
0
1
Jag hade en exakt likadan skoter i 3år, inget skruva för min del, förutom byte av dragsnöre, rolig maskin! Lätt och smidig (oftast) haha ;)

daniel_p_

Medlem
22 jan 2010
32
0
1
Lindesberg
Köpte en ski doo mxz 583 -96 nyss nyrenoverad motor på firma fick med kvitto

hoppas det är en bra maskin för verkar gå riktigt bra faktiskt..

försöker lägga upp en bild med får se om de går :D.. faktiskt fräch för att vara så pass
gammal..

Ubos

Välkänd medlem
9 nov 2008
232
0
16
Sundsvall
haha... folk som inte vet vad dom pratar om :')

jag har har kört min första skoter (Mxz 440 -01a) i två säsonger á 150 mil. visst har jag skruvat, bytte kolvar när jag köpte den. men jag kan inte påstå att man måste vara speciellt van/kunnig för att byta kolvar och det är ju bara ''hållbarheten'' på kolvar och cyllar som skiljer sig från en 600, resten är precis likadant?!. ''bara för att jag köpte grisen i säcken och måste skruva betyder det ju inte att alla 440 är så''. enbart fördommar om 440 (IMO) Jag kan bara säga att 440is är lättkörda och smidiga.. :)

Emppu

Välkänd medlem
10 feb 2009
474
0
16
Norrbotten, Övertorneå Kommun.
Nog är motorblocket också annorlunda jämfört med 600, håller mindre det också, Många brukar lägga 600 cyllar och kolvar på 440 motorblock då det håller lite längre och ger mera effekt, fast det håller lite mindre än en 600 och har väl lite mindre effekt, men hur motorn håller beror också på hur man kör.