köpes aktiv blå startmotor och oljesticka

willysjeep

Medlem
26 jan 2016
24
0
1
Ulricehamn
Hej!
Min solinoid drar inte så jag är ute efter en startmotor eller solinoid till Sachs 290. Sen har jag ingen oljesticka till växellådan, kanske någon som har måtten på en sådan så jag kan tillverka en.

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Om det är en gammal Bosch-solenoid, så kolla först att det inte är dåliga lödningar där spoltråden ska sitta fast i anslutningarna på kontakthuset. Värm med stor lödkolv, sug bort gammalt tenn med tennsug och löd om.
Om det är en solenoid med dubbla lindningar (tillslags- och hållindning) så vill den förmodligen inte slå till alls om det är mer eller mindre avbrott i startmotorn av någon anledning, t ex oljig och smutsig kollektor.

Vad är det för märke och detaljnummer på startmotor och solenoid?

willysjeep

Medlem
26 jan 2016
24
0
1
Ulricehamn
Märket är Bosch. Numret är jag osäker på, hittade ett nummer på nätet som kan stämma kanske 1471 003 000.
Skumt är det för trycker jag ihop solinoiden några mm så fungerar den fint, klickar och drar bra.

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Då skulle jag gissa på antingen spänningsfall i tändningslås eller kablage, tillslagslindningen i solenoiden kan ju dra uppåt 30 A så det behövs inte mycket till dålig kontakt för att det ska bli problem där. Eller att det är dålig kontakt i någon av anslutningarna till tillslagslindningen, kolla särskilt där den är lödd till blecket som gör kontakt med den nedre grova polskruven på solenoiden.
En mer långsökt anledning är om ankaret i solenoiden av någon anledning åker ut för långt i viloläge - kanske något som är fel hopsatt i startmotorn eller för tjockt mellanlägg/gummipackning där solenoiden sitter fast i gaveln?