Köpfundering: Polaris 500 rmk sks -98

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
Javisst

det går inte att jämföra den med en kort sport maskin men det e ju typ samma som classic touring minus elstarten o juster bart ryggstöd e den bara välservad så

xlt skulle då jag undvika, bryt arm med 500 killen

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
ankaon1 skrev:
Varför bör man undvika XLT?
Gärna ett lite mer uttömande svar än typ "Det är bara skit"
precis som jag skrev XLT SKULLE DÅ JAG UNDVIKA jag tycker (mot bättre vetande tydligen)
att den e framtung ,att den låter helt underbart e en annan historia.
Men som jag förstod så var det lite framkomlighet du var ute efter.
och jag har ej skrivit något i stil med "Det är bara skit"

classic touring 500 98,xlt touring 97,rmk 700 02 i garaget
resten kan du kanske räkna ut

Dr Polaris

Välkänd medlem
3 jan 2006
432
1
16
90
Den modellen av XLT som du länkade till är absolut ingen bra snömaskin det är nog den modellen jag svurit mest åt,tack vare sin urusla lössnöframkomlighet däremot så är det en av de bästa ledmaskiner jag haft.
Då är det bättre om du hittar en äldre XLT sks typ denna:

http://www.blocket.se/vi/6936310.htm?ca=1_s&l=1

En av de maskiner jag haft genom åren som jag varit mest nöjd med så är det -98ans 700sks som nästan finns inom dina budgetramar.Kanske kan du klösa lös lite extra till denna: http://www.blocket.se/vi/7039165.htm?ca=1_s&l=1

ankaon1

Välkänd medlem
5 jan 2006
681
8
18
58
Luleå
arcticcat.forum24.se
konan skrev:
och jag har ej skrivit något i stil med "Det är bara skit"
Sorry, men det var inte menat till dig, utan bara som en rent allmän kommentar:eek:
har skrivit en del inlägg på "skoter.se" och där kan man få vilka svar som helst......

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
skoter.se???????????????

skoter.se?????vad e d för nått :) går det att äta!?

jag tog inte illaupp ,du kan ej veta vad jag har för erfarenheter o som sagt så finns det en del som vet å kan allt .de sågar en del modeller utan vidare

Dr Polaris

Välkänd medlem
3 jan 2006
432
1
16
90
Thor@

En XLT touring är väl egentligen inte ett bra alternativ om det är en av typen RMK han vill ha.

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
i gentligen motor, boggie (i detta fallet)oftast har polaris touring modeller xtra 12 som har brantare vinkel i mattans framkant ,dessa har i gengäld mycket goda led egenskaper böt till 32 kams matta på touring 500an den var ett sänke innan men går riktigt bra på sidan om leden nu

Och xlt n är att föredra i ditt fall! tycker jag

Lågkammad (32a) rmk,sks funkar på led men ju högre kammarna blir destå mer slides lär det ju gå åt men visst det går ju att styra av leden med jämmna mellanrum å kyla slidesen

det är min åsikt ,finns säkert fler
Lycka till :) DO IT

Dr Polaris

Välkänd medlem
3 jan 2006
432
1
16
90
ankaon1 skrev:
ok, men om jag ska ha en maskin med back och "komfort" som till 90% kommer att ledköras med pulka, vilken passar bäst då XLT eller RMK.
Vad skiljer RMK från XLT:confused:
Ja om det är komfort du är ute efter så visst ska du välja Touringen.Samt att du mest kommer att ledköra.
Som Konan skriver vad som skiljer modellerna i mellan så är det motor och boggie,en trippel i XLT och en twin i RMK.Vad som också skiljer sig är vikten maskinerna emellan.
Synd att den fina 700SKS-98 blev såld så fort för det är en kanon maskin.

ankaon1

Välkänd medlem
5 jan 2006
681
8
18
58
Luleå
arcticcat.forum24.se
Nu kanske det här hamnar i helt fel forum, men vad tror ni om det här (det kanske är som att svära i kyrkan) http://www.blocket.se/vi/7093763.htm?ca=1_9_s i stället för XLT:n

Sen har jag en fundering som allmänt gäller tripplar, har läst att det är dåligt bottendrag i tripplarna och att om man ska dra mycke pulka så är en twin att föredra, kan det verkligen stämma.
Kan iofs. förstå det resonemanget om det gäller motorer med samma cc. men en trippel 600 borde inte ha sämre bottendrag än en 500 twin, eller..........

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
Är ingen AC fan, de jag känner som har haft trppel touring ,pantera etc,har bytt märke .Men jag tror det har berott på vikten ,motor ras är nog inte vanligare på ac än andra märken .

Vad gäller botten drag så nej det ska ju variatorerna kalibreras efter, jag har aldrig upplevt en trippel som svag om det inte e nå fel på den alltså

yamahas tripplar går tex ruggigt snålt

Min åsikt är att det e en cylle till som kan rasa (dyrare)och vikten i övrigt. what ever