Köphjälp Släp

ddoo226

Ny medlem
27 mar 2017
4
0
1
luleå
Tjena!

Är i behov av lite köpråd, ska köpa en pulka och ett nytt släp och är lite osäker på vilka mått som behövs på släpet, tänkte köpa ett kåpsläp och det som ska rymmas är en summit 154 och en pulka typ brännapulka/nilapulka.

kikat bl.a. på
Fogelsta S 2240 inline (4,02 x 2,2 m)
Fogelsta S 1945 inline (4,50 x 1,88 m)

Så frågan är vad som är bättre när man ska få in en lång skoter+pulka i ett kåpsläp, ett längre eller ett bredare släp :)

Vore kanon om nån hade nån med pulka och kåpsläp har nån bild att bjuda på så jag ser ungefär hur det blir med dom på släpet, försökt kolla måtten och fungera men har lite svårt att räkna ut hur det blir :D

Edit: Slänger in en extrafråga, ni som har 2,20 breda släp, kör ni med husvagnsspeglar på bilen? eller behövs det inte?

Tacksam för att hjälp!

Last edited:

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Jag förordar ett längre släp framför ett brett.
Går lättare bakom bilen.
Man ser bättre bakom släpet, även om det är gränsfall att man behöver extraspeglar med 1.88 brett.
Man behöver hålla ut mindre i kurvor och vid möten med smalare vagn.

Brännapulkan är skrymmande, bredare än Nila som jag förstått.
Den har också en stor pakethållare bak som sticker ut en del.
Är dock väldigt enkel att skruva bort.

Har du skoter och pulka redan så märk upp flakmåtten på garagegolvet och se hur det passar.

Har själv en 152x500cm vagn.
Får på en 155" eller Commander tillsammans med Brännapulka.
Men det är en del pyssel...

ddoo226

Ny medlem
27 mar 2017
4
0
1
luleå
Tack för svar!

Jag tänker samma som dig, hade varit bättre med 450x188 när man ska ha släpet till annat också, köpa virke osv.

Tyvärr har jag ju inte pulka än, ska köpa ett släp nu och pulkan tills när nästa säsong börjar, så hoppas att nån på forumet vet om det ryms en summit och en pulka i 450x188 kåpsläp, vore trist köpa ett släp för 60,000 och sen inse att pulkan inte ryms :)

Jag förordar ett längre släp framför ett brett.
Går lättare bakom bilen.
Man ser bättre bakom släpet, även om det är gränsfall att man behöver extraspeglar med 1.88 brett.
Man behöver hålla ut mindre i kurvor och vid möten med smalare vagn.

Brännapulkan är skrymmande, bredare än Nila som jag förstått.
Den har också en stor pakethållare bak som sticker ut en del.
Är dock väldigt enkel att skruva bort.

Har du skoter och pulka redan så märk upp flakmåtten på garagegolvet och se hur det passar.

Har själv en 152x500cm vagn.
Får på en 155" eller Commander tillsammans med Brännapulka.
Men det är en del pyssel...

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.216
1.052
113
Stora Blåsjön
bättre med ett smalare släp än 2.2m släpet, hade ett sådant förut med kåpa och är glad att den vagnen gick åt i en älgkrock... nu har jag 185cm med kåpa och den är bättre på alla sätt, man ser bättre bakåt, går lättare (samma axelbredd) då kåpan drar mindre vind. Sen är det säkert lite olika med detta var ett 4p och jag upplever inte den smalare vagnen som mindre, då man ändå inte kunde ställa skotrarna ut med kanten på det breda för då tog styret i kåpan.

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Sen är det säkert lite olika med detta var ett 4p och jag upplever inte den smalare vagnen som mindre, då man ändå inte kunde ställa skotrarna ut med kanten på det breda för då tog styret i kåpan.
Ja, det finns några vagnar där man undrar hur dom tänkt när dom designade kåpan.
Kraftigt lutande sidor gör att man inte kan ställa skidan mot sidolämmen, för då tar styret i kåpan.
Då lär man flytta in skotern en bit, och den extra bredden på vagnen blev helt plötsligt onödig...

Med dagens smala framvagnar på lössnömaskiner så är det ofta gränsfall att styret tar i kåpan även då kåpan är riktigt gjord.

rmk700_05

Välkänd medlem
27 okt 2006
461
0
16
Har idag ett fogelsta s1945 med hegenäskåpan och är jäkligt nöjd 👍
Kör 2 163" med gott om utrymme så en 155 och en pulka tror jag inte är några som helst problem!
Men skulle jag köpt en ny vagn så hade jag satsat på en ca 190*500 just för att kunna lasta fullångt virke (*4.80)
Går förvisso om man tar lös baklämmen men ändå !

Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk