Köpråd, återfall i skotermissbruket ;)

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Mod får ursäkta om denna inte ligger rätt.
Efter mångårigt "bilmissbruk" som kostat löjligt mycket pengar så ger jag nu upp och ska köpa ett billigt saltoffer ist och ta och köpa mig en skoter.

Frågan är ju då vad man ska köpa?
Är ute efter något roligt för runt 30'-40' som kommer att stå 40 mil bort i stugan i Borgafjäll.
Tyvärr är det mycket förbudsområden runt fjällen Borga så jag skulle tippa på typ 75% ledkörning.
Sist det begav sig i tonåren i mitten på 90-talet så drömde man om en mach-z, så det vore ju lite roligt med en Ski-doo trippel från runt 00-01 då kanske.
Är väl medveten om att det idag inte är en särskilt modern maskin som både är framtung och dricker soppa som en mindre stridsvagn, men jag kan ha överseende med det.

Det jag dock har funderingar över är ju dessa 25% som kommer att vara utanför leden.
Jag har inga ambitioner att bestiga några fjälltoppar men vill likt förbannat inte behöva stå och lyfta och gräva fram skoter stup i ett.
Mach-z:an finns ju i LT utförande med 345-matta men ofta i äldre årsmodell och mer sällsynt.
Är en maskin med 307 matta rent hopplös utanför leden?
Även fast jag har budgeterat för en ny matta med högre kammar?
Hur höga kammar får det plats på en mach-z runt 00-01?

Råd och tips uppskattas enormt mvh: P
 

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Lägg ner trippeltänket och köp en rev800 med 44mm matta. Då är du i hamn.

Och har spräckt budget - men bara löjligt lite. :)
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Lägg ner trippeltänket och köp en rev800 med 44mm matta. Då är du i hamn.

Och har spräckt budget - men bara löjligt lite. :)
Om vi ska vara lite seriösa så skulle jag vilja ha svar på hur hopplös en kortbandare är utanför leden , om högre kammar gör just någon skillnad och nu snackar vi plan mark eller i stort sett plan mark.
Är sjukt sugen på en brutal trippel bara för att få det ur kroppen om så behövs, för det känns som att jag måste ut med mera pengar för att få en maskin som är mer kompetent utanför leden och det finns det inga medel för nu.
 

jensvestberg

Medlem
31 jan 2010
12
0
1
Domsjö
hade precis samma tankar som dig för ett par år sedan, skaffade en fin mach z -99 LT med back går fort och bra på led men är trög och tung ångrade mig ganska fort än fast jag blivit avrådd att köpa trippel men efter en vinter så bytte jag tll en venture MP -07 och är så nöjd inge klater när man ska iväg elstart och back 4-takt och luktfri.Håller med Psike köp en rev fantastiskt kul maskin
 

MP_Swede

Välkänd medlem
31 dec 2008
178
0
6
Bålsta
Ett annat råd kan vara en liten kul skoter som Ski-Doo MxZ 500-600, dom får man till ett bra pris men är fortfarande ruskigt roliga att köra.
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Efter att ha pratat med lite kamrater så ok...jag ger upp tanken på en trippel....än så länge iaf.
Ska jag ha en trippel så blir det som en andra skoter senare någon gång när det finnns pengar över.

Då vill jag nog ha en 700-800cc twin i någon maskin med elektronisk back som kan passa som rolig leksak, har funderingar kring enduro/rave eller kanske en mxz eller kanske t.o.m en summit?
Vill ha lite fjädringsväg på maskinen så att man kan leka lite ;)
Max 40 000kr gäller.
Har kamrater som har enduro 700 samt rave 800 samt en kusin i Borgafjäll som alltid har det värsta/senaste bergsklättraren har dock 0 i ambition att kunna hänga på honom uppför.
Finns det några problem med rotax twinnarna från strax efter milleniumskiftet?

Tips på modeller jag ska titta på?
 

Henkan81

Välkänd medlem
27 dec 2007
328
1
18
Sandviken
Edge x 800 eller prox 800... Riktigt roliga maskiner för rimliga pengar och går dessutom brutalt hårt :D
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
Köp en rave 800 eller en f7 dom går RIKTIGT fort på leden och funkar bra utanför leden också, i synnerlighet f7.
raven har mycket komfortabel boggie som sväljer guppiga leder med enkelhet men kan upplevas lite svårkontrollerad på leden då den lyfter skidorna ganska lätt =) , ska du köpa en rotax (gen3 motorn) så kolla bara så packboxen till vevlagret håller tätt då ska det inte va några bekymmer.
F7 är utsedd till årest ledskoter flera år i rad så det talar för sig själv, dessutom kommer du inte sist över sjön med den heller =) desvärre finns det bara mekanisk back på dessa men dom funkar minst lika bra och som sagt så funkar F7an alldeles utmärkt utanför leden.
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Ok då börjar vi komma någonstans.
Det kanske är synd för min egen del men jag kommer aldrig att placera min bakdel på en sån där grön sak, Polaris står inte heller särskilt högt i kurs men kan funka i nödfall.

Det handlar ju om något som ska vara en leksak som billigare substitut för min turbobil så det får nog bli en kortbandare ändå.

Modeller av intresse då:
MXZ 800/renegade(?) från 02 som har längre fjädringsväg(det är nog bara -02 som ryms i min budget)

Lynx enduro 700(finns 800?) vad är det för skillnad på årsmodellerna mellan 01 och 03?

Lynx rave 800 också runt 01-03 (vad är det för skillnad chassit mot för enduron?)


Tanken är att minst ha en matta med 38mm kammar men helst 44mm om det får plats, så plus är ju om jag hittar en med bytt matta redan.


Vad särskiljer dessa maskiner och vad bör jag tänka på?
Möter också ofta frasen infettade vevaxellager på dessa maskiner, vad handlar det om?
 

XpS06

Välkänd medlem
15 jan 2009
294
0
16
F7 helt klart, "modernaste" skotern du kan få för de pengarna. Tar sig bra utanför leden och vann "bästa led skoter" varje år de tillverkades (03-06), det säger ju en hel del!

Revarna ligger sjukt högt i pris....för 30-40k får du KANSKE ett lik som sett sina bästa dagar:)
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Faan vad ni förstör, nu har jag läst allt om alla rotax 800 maskiner som rasat(många sidor!).
Hade ju helt siktat in mig på en sådan maskin.
Vad kan det kosta att lämna in motorn löst och be dem fetta om vevlagren måntro, för annars lär man inte sova så gott.
Tror en mxz renegade runt 02-03 skulle vara perfekt annars.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Köp en Rotax 800 om du vill ha en sån. Helt galna maskiner!

Räkna på 2 timmars jobb + materialet (fett + loctite), låt dom byta båda vevaxeltätningar då dom lika lättar på veven. Fettet är svindyrt, så jag gissar på 2000-2500:-. Givetvis kan du fråga innan du lämnar in den. Då har du eliminerat 2 av 3 kända felkällor på denna motortyp. Om du dessutom försäkrar dig om att insugsgummin är hela, alt passar på att byta ut dom mot aluminiuminsug från blingfactory, så är du safe. Nåja, safe är ju ett ord som inte existerar hos något märke, men då har du dödat alla 3 världsberömda felkällor. Givetvis kan det bli dyrare om det visar sig att nåt lager på veven är dåligt, men det är ju inte unikt för Rotax.

Om du köper en Rotax 800 med ovanstående spec, så har du goda förutsättningar att vara nöjd 800 mil. Alla motorer, oavsett märke, är tickande bomber om man inte vårdar dom. Självklart finns det mest rasade Rotaxmotorer på marknaden, då Rotax äger en betydande del av marknaden.
 

Volvolarsa

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.546
1
16
Arvidsjaur Sverige
Måste säga samma sak.. Alla motorer rasar.. att Rotax har fettet där går ju att åtgärda samma med insugsgummina.. Måste säga trots att jag nästan bara har haft polaris sen min rotax period för länge sen så är rotax 800:eek:rna nå av dom finaste motorerna som finns i gången och allt
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Köp en Rotax 800 om du vill ha en sån. Helt galna maskiner!

Räkna på 2 timmars jobb + materialet (fett + loctite), låt dom byta båda vevaxeltätningar då dom lika lättar på veven. Fettet är svindyrt, så jag gissar på 2000-2500:-. Givetvis kan du fråga innan du lämnar in den. Då har du eliminerat 2 av 3 kända felkällor på denna motortyp. Om du dessutom försäkrar dig om att insugsgummin är hela, alt passar på att byta ut dom mot aluminiuminsug från blingfactory, så är du safe. Nåja, safe är ju ett ord som inte existerar hos något märke, men då har du dödat alla 3 världsberömda felkällor. Givetvis kan det bli dyrare om det visar sig att nåt lager på veven är dåligt, men det är ju inte unikt för Rotax.

Om du köper en Rotax 800 med ovanstående spec, så har du goda förutsättningar att vara nöjd 800 mil. Alla motorer, oavsett märke, är tickande bomber om man inte vårdar dom. Självklart finns det mest rasade Rotaxmotorer på marknaden, då Rotax äger en betydande del av marknaden.

2000-2500kr är väl bara vad 2h jobb går på eller?
Är iofs helt förundrad över hur mycket billigare det är med skoterdelar än bildelar men det kan ju inte vara med packboxar??


Bra tips på insuget, 1516kr med frakt verkar det vara(sidan översätter bara en del av finskan??)
Om man köper en maskin som är nyrenoverad eller med nyinfettade lager så måste man våga kör säsongen ut iaf.
För jag ska sälja bilen först nu bara jag få bränslepumpen bytt som påpassligt gick sönder när man väl kommer på att man ska sälja skiten så att man slipper mer klater. :(

Skiljer blocket mellan lynx 800 och ski-doo 800 något?
Om inte så har jag två olika handlare här i stan jag ska kolla priser med.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
ja lynxen går bättre efter led, har bättre boggie och framvagn, samt stadigare chassie. men ski doo går bättre i lössnö men den är klenare på alla punkter och går lite sämmre efter led. så det är vad du prioriterar för något