Köpråd, 50k budget

Bergstrom_

Medlem
6 nov 2007
27
0
1
Hoting
Hallå i stugorna där ute!
Har nu tröttnad på min gamla mach 1a och är på jakt efter något nytt.
Baserat på det som finns ute på blocket just nu har jag sållat och sållat, och de modellerna jag nu vill ha lite mer info och "insiderinfo" (dvs från folk som äger/har ägt en sån) är:

Renegade 800/1000 X -06/07

Moddad Mxz 800 - 04 (summit tunnel och 59mm matta, annat smått och gott)

Arctic cat F6/7/8

Mxz 700 Millennium

Fördelar vs Nackdelar, all info uppskattas, gärna snabbt då jag tänkte ha allt klart innan slutet på nästa vecka då jag drar till fjälls!

Tacksam för snabba svar!

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Det var en väldans kategorispridning på dina alternativ...

Börja så här: "Vad ska jag använda skotern till"

Återkom med svaret.

(Förhandstips nummer 1: Akta dig noga för Rotax 1000-motorn som sitter i Renegaden. Garanterade haverier av vevaxel eller vevstakar. Den går fetbort.)

Bergstrom_

Medlem
6 nov 2007
27
0
1
Hoting
Det beror på att jag lever efter devisen "omväxling förnöjer", vill kunna göra så mycket som möjligt med den, så en hybrid är att föredra!

Nu är det dock så att jag bestämt mig för den moddade mxz renegaden, hämtar den imorrn så önska mig lycka till!

Någon som vet om det är något jag ska hålla koll på med just den skotern? Den har gått 900 men är renoverad efter 700.

Tack för tipset om 1000kubikaren, läste det på fler ställen om folk som fuskar med infettning av vevstakarna (köper billigt traktorfett trots att det ska vara "dyrt" specialfett).

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Om det är "omväxling förnöjer" så blir det nog bra med en Renegade.

Vill dock göra dig uppmärksam på att det är samma vevaxeltyp på den, dvs yttre vevaxellagrena ska fettas nån gång då och då. Inget att vara rädd för, men viktigt att se till att det blir gjort...

Just 1000-kubikarn har haft ohyggliga problem, inte direkt kopplat till fusk med fett. Dom rasar på löpande band iallafall. (Kanske lite hårt draget, men det lutar åt det hållet... Inge bra motorer.)

Har själv haft just en -04 800, och var grymt nöjd med den. Ångrar att jag sålde den...