Köpråd 800cc

oscaröstlund

Medlem
4 jan 2022
6
0
1
19
Sverige
Tjabba!
Har kikat runt lite på 800 kubikare lössnö-maskiner.
Polaris pro rmk eller assault verkar bra men dock -13 och uppåt då 11orna och 12orna verkar ha mycket kolvproblem osv.
Har några polare som har pro rmks och nån assault och dom är sköna i djupsnön tycker jag.
Har lite sämre koll på BRP, har hört att deras 800or är lite mer sköra. Nån som har koll?
Annars är ju en summit med xm chassit ganska lockande.
Åka rulle är ju löjligt roligt å verkar inte omöjligt med nån av dom här maskinerna som inte är över 155" iaf.

Nån som har koll och vill ge mig lite tips? :)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.000
113
Stora Blåsjön
Köp en pro-rmk 2013 eller nyare, det är det mest prisvärda du kan köpa idag. En sådan står sig bra mot dagens maskiner också i att ta sig fram. Finns otroligt mycket delar till dessa för det såldes väldigt många pro-ride pro-rmk mellan 2011-2015.
En XM är som en gris att köra i jämförelse den gör inte alls det du vill i jämförelse med polarisen, passar bättre att smyga runt i skogen där det är lite mer platt, eller dra ungarna i en bobb efter, och tvärt om så är polarisen inte lämpligt till det.
Ska du åka rulle så ska det vara kortare maskin eller annan matta typ peak eller assault 54mm kugghjulsmattan.
 
Reactions: oscaröstlund

oscaröstlund

Medlem
4 jan 2022
6
0
1
19
Sverige
Köp en pro-rmk 2013 eller nyare, det är det mest prisvärda du kan köpa idag. En sådan står sig bra mot dagens maskiner också i att ta sig fram. Finns otroligt mycket delar till dessa för det såldes väldigt många pro-ride pro-rmk mellan 2011-2015.
En XM är som en gris att köra i jämförelse den gör inte alls det du vill i jämförelse med polarisen, passar bättre att smyga runt i skogen där det är lite mer platt, eller dra ungarna i en bobb efter, och tvärt om så är polarisen inte lämpligt till det.
Ska du åka rulle så ska det vara kortare maskin eller annan matta typ peak eller assault 54mm kugghjulsmattan.
Ajemän! Ja min kompis pro rmk ja provade va ju extremt härlig när det blev djupt. Lutar mot en sån då! :)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.704
832
113
Kramfors
En pro rmk 2013- 15 är den absolut bästa och lättaste lössnöare du kan köpa i de årsmodellerna. Assauilten är mer resbenägen vs pro rmk men pro rmk är lättare och beltdrive. Köper man antistab hjul till pro rmk och flyttar ner boggin i fram till de färdigborrade Assaulthålen så reser den som en assault. Ingen av maskinerna är resbenägen dock de är minst resig av alla märken. Men om de sitter en Pike 64mm matta eller Challenger extream blir de hyfsat resig ivf. Jag har både en 13 pro rmk och en 15 och de är underbara maskiner för sin årsmodell,.Enda dåliga är halvtaskig kylning på hårt underlag.
 
Reactions: oscaröstlund

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.501
401
83
Malå/Adak
Hade en RMK "Scandinavian Beast" RMK -15 och det var en jäkligt fin skoter. Beasten har fördelen att den har mer kylare än Pro:n. (sen anser jag även att det är en fördel att den har kedjehus istället för rem)

En E-tec 800 har på pappret mer kräm än en Polaris 800 MEN det vette fan om man inte tror tvärt om när man kör dom. E-tec 800an har ett extremt smalt register så det är i princip bara på gas i botten den går något alls, CFI:n har betydligt bättre mellanregister och bättre gassvar.
ProRide-RMKn är hursomhelst bättre lössnömaskin än någonting från BRP fram till G4/Radien kom.
 
Reactions: oscaröstlund

oscaröstlund

Medlem
4 jan 2022
6
0
1
19
Sverige
Hade en RMK "Scandinavian Beast" RMK -15 och det var en jäkligt fin skoter. Beasten har fördelen att den har mer kylare än Pro:n. (sen anser jag även att det är en fördel att den har kedjehus istället för rem)

En E-tec 800 har på pappret mer kräm än en Polaris 800 MEN det vette fan om man inte tror tvärt om när man kör dom. E-tec 800an har ett extremt smalt register så det är i princip bara på gas i botten den går något alls, CFI:n har betydligt bättre mellanregister och bättre gassvar.
ProRide-RMKn är hursomhelst bättre lössnömaskin än någonting från BRP fram till G4/Radien kom.
Ja precis, tack för svar!😁
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.000
113
Stora Blåsjön
Hade en RMK "Scandinavian Beast" RMK -15 och det var en jäkligt fin skoter. Beasten har fördelen att den har mer kylare än Pro:n. (sen anser jag även att det är en fördel att den har kedjehus istället för rem)

En E-tec 800 har på pappret mer kräm än en Polaris 800 MEN det vette fan om man inte tror tvärt om när man kör dom. E-tec 800an har ett extremt smalt register så det är i princip bara på gas i botten den går något alls, CFI:n har betydligt bättre mellanregister och bättre gassvar.
ProRide-RMKn är hursomhelst bättre lössnömaskin än någonting från BRP fram till G4/Radien kom.
Precis beasten är det bästa köpet, den har även lite bättre dämpare. Och kedjan är absolut ingen nackdel.
Skulle faktisk vilja påstå att en pro-ride rmk tar sig fram bättre än brp g4 och g5, speciellt när man ska iväg från stillastående, sen har ju g4/g5 lite annat beteende är pro-rmk då de är mer lekfulla.
800 etec har väll typ +10hk och det tycker jag man känner men det är extremt svårt att utnyttja den effekten i xm chassiet, sen har ju inte 800etec någon vidare gasrespons så polarisen känns att gå bättre alla dagar.
 
Reactions: oscaröstlund

oscaröstlund

Medlem
4 jan 2022
6
0
1
19
Sverige
Hur är arctic då, typ crossfire/m8 hcr? typ årsmodell 2009-11. Alltså inte m800. Vet att arctic har skottsäkra motorer men hur är dom annars? Känns som att m800 chassit upplevs ganska klumpigt och tungt. Men dom äldre ser bättre ut, nån som har koll?
Annars verkar ju en pro-ride givet, pro rmk 800 13-15. Hade varit roligare med en lite lekfullare maskin men måste ju va mest maskin för pengarna!
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.000
113
Stora Blåsjön
Hur är arctic då, typ crossfire/m8 hcr? typ årsmodell 2009-11. Alltså inte m800. Vet att arctic har skottsäkra motorer men hur är dom annars? Känns som att m800 chassit upplevs ganska klumpigt och tungt. Men dom äldre ser bättre ut, nån som har koll?
Annars verkar ju en pro-ride givet, pro rmk 800 13-15. Hade varit roligare med en lite lekfullare maskin men måste ju va mest maskin för pengarna!
De får ha hur bra motorer som helst med där har du diamond drive, klena variatorer och en upp och nervänd båt som huv... och ont om delar, jämfört med pro-ride maskinerna som det finns massor till.
 
Reactions: oscaröstlund

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.704
832
113
Kramfors
Om du väljer AC så satsa på m800/m8000 153". De är dock minst 25kg tyngre och klumpigare än en Pro rmk alt Assault 155" En fördel M8000 de finns med lång kylare tror de heter ltd då m8000 ltd. Då kyler de som en polaris Beast. Jag hade svintur att någ satt dit extra org kylare i fram drivhjul från en sks eller beast så den kyler svinbra.
AC har också ca 10 hk mer än piolaris 800 motor 13-15 undantag beasten som har ca 3hk mer än äldre motorn. Beasten har ju nyare HO motorn som kom 2016- AC motorn är liknade rapp som polaris och följer gasen bra som en piolaris. M8000 går en pissaning lättare upp på rullen typ likvärdigt med en Assault om de har samma matta. Något mer rullebenägen än pro rmk men ytterst lite.
Största nackdel med Ac 12-17 är kedjesträckaren som går väck stup i kvarten och värdelös variator som spricker hela tiden. Polaris variatorer är klart bäst de håller skitbra och de finns rel billiga delar till dem viket de inte finns till AC variatorer.
 
Reactions: oscaröstlund

oscaröstlund

Medlem
4 jan 2022
6
0
1
19
Sverige
Om du väljer AC så satsa på m800/m8000 153". De är dock minst 25kg tyngre och klumpigare än en Pro rmk alt Assault 155" En fördel M8000 de finns med lång kylare tror de heter ltd då m8000 ltd. Då kyler de som en polaris Beast. Jag hade svintur att någ satt dit extra org kylare i fram drivhjul från en sks eller beast så den kyler svinbra.
AC har också ca 10 hk mer än piolaris 800 motor 13-15 undantag beasten som har ca 3hk mer än äldre motorn. Beasten har ju nyare HO motorn som kom 2016- AC motorn är liknade rapp som polaris och följer gasen bra som en piolaris. M8000 går en pissaning lättare upp på rullen typ likvärdigt med en Assault om de har samma matta. Något mer rullebenägen än pro rmk men ytterst lite.
Största nackdel med Ac 12-17 är kedjesträckaren som går väck stup i kvarten och värdelös variator som spricker hela tiden. Polaris variatorer är klart bäst de håller skitbra och de finns rel billiga delar till dem viket de inte finns till AC variatorer.
Om du väljer AC så satsa på m800/m8000 153". De är dock minst 25kg tyngre och klumpigare än en Pro rmk alt Assault 155" En fördel M8000 de finns med lång kylare tror de heter ltd då m8000 ltd. Då kyler de som en polaris Beast. Jag hade svintur att någ satt dit extra org kylare i fram drivhjul från en sks eller beast så den kyler svinbra.
AC har också ca 10 hk mer än piolaris 800 motor 13-15 undantag beasten som har ca 3hk mer än äldre motorn. Beasten har ju nyare HO motorn som kom 2016- AC motorn är liknade rapp som polaris och följer gasen bra som en piolaris. M8000 går en pissaning lättare upp på rullen typ likvärdigt med en Assault om de har samma matta. Något mer rullebenägen än pro rmk men ytterst lite.
Största nackdel med Ac 12-17 är kedjesträckaren som går väck stup i kvarten och värdelös variator som spricker hela tiden. Polaris variatorer är klart bäst de håller skitbra och de finns rel billiga delar till dem viket de inte finns till AC variatorer.
Ajemän, ja en pro rmk känns ju givet nu! De lilla man har provat så verkar dom extremt smidiga i lössnön. Tack för alla svar, inget mer förutom att ev skruva oljepumpen som man ska tänka på? (Om det inte är gjort redan då förstås)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.000
113
Stora Blåsjön
Om du väljer AC så satsa på m800/m8000 153". De är dock minst 25kg tyngre och klumpigare än en Pro rmk alt Assault 155" En fördel M8000 de finns med lång kylare tror de heter ltd då m8000 ltd. Då kyler de som en polaris Beast. Jag hade svintur att någ satt dit extra org kylare i fram drivhjul från en sks eller beast så den kyler svinbra.
AC har också ca 10 hk mer än piolaris 800 motor 13-15 undantag beasten som har ca 3hk mer än äldre motorn. Beasten har ju nyare HO motorn som kom 2016- AC motorn är liknade rapp som polaris och följer gasen bra som en piolaris. M8000 går en pissaning lättare upp på rullen typ likvärdigt med en Assault om de har samma matta. Något mer rullebenägen än pro rmk men ytterst lite.
Största nackdel med Ac 12-17 är kedjesträckaren som går väck stup i kvarten och värdelös variator som spricker hela tiden. Polaris variatorer är klart bäst de håller skitbra och de finns rel billiga delar till dem viket de inte finns till AC variatorer.
Beasten har INTE 800HO motorn. Sitter det i någon så är det bytt.
 
Reactions: Boost III

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.501
401
83
Malå/Adak
Precis beasten är det bästa köpet, den har även lite bättre dämpare. Och kedjan är absolut ingen nackdel.
Skulle faktisk vilja påstå att en pro-ride rmk tar sig fram bättre än brp g4 och g5, speciellt när man ska iväg från stillastående, sen har ju g4/g5 lite annat beteende är pro-rmk då de är mer lekfulla.
800 etec har väll typ +10hk och det tycker jag man känner men det är extremt svårt att utnyttja den effekten i xm chassiet, sen har ju inte 800etec någon vidare gasrespons så polarisen känns att gå bättre alla dagar.
Jo ProRiden tar sig nog fram bättre än G4, men vad jag menade är att G4an är i alla fall lika "mjuk" att köra som en ProRide. De äldre BRP, XP/XM/REX/REX2-chassina, kändes jävligt kantiga. Det var med våld man skulle hålla dom på skrå, de kändes nervösa och kämpade mot hela tiden, till och med med 36" framvagn vill dom helst ha båda skidorna i snön...utom när man ger dom chans att lyfta ytterskidan på led för det gör dom gärna.
En fullgas-donut i 50 knyck med en BRP före G4 kräver sin pilot, dom gör helst en high-side och slänger iväg föraren så långt den kan. Med en ProRide, eller IQ för den delen är det inga problem.

Satte Fire'n Ice motorstöd på min Scandinavian Beast, den gick 300 mil på samma Ultimaxrem sen. Ingen BRP jag haft har kommit nära den siffran även om min nuvarande G4 Freeride 850 faktiskt gått 180 mil nu på samma rem.
 
Reactions: oscaröstlund

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.704
832
113
Kramfors
Ajemän, ja en pro rmk känns ju givet nu! De lilla man har provat så verkar dom extremt smidiga i lössnön. Tack för alla svar, inget mer förutom att ev skruva oljepumpen som man ska tänka på? (Om det inte är gjort redan då förstås)
Jag har justerat in oljepumpen så den tar ca 2.-2,5% från oljebehållaren men jag häller även i 0,5% i bränsletanken. Fördelen med olja i bränslet är att inte kolven spolas med ren soppa från spridaren som sitter mont rakt in mot kolven. Om maskinen tar 2% ur oljetank så häll i närmare 0,7-1% i bränslet och tar den 1,5% så häll i 0,5% i bränslet.
Kör man den blandningen så håller de lika bra som en Arctic cat.
När du ska besikta en pro rmk 13-15 så kolla först om chassit är sprucket från fotsteg och uppåt för de är väldigt vanligt. Sprickan börjar ca 30cm ut från fotstödet i fotholken kan hända på båda sidor. Annan svaghet är i boggin den rörliga saxramen för främre stötdämpare spricker oerhört lätt! Jag har byggt en helt ny förstärkt till min ena maskin och förstärkt på den andra. Vi har kört sönder två mattor när den saxen gått av!
 
Reactions: oscaröstlund

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.704
832
113
Kramfors
Beasten har INTE 800HO motorn. Sitter det i någon så är det bytt.
Ok då har man blivit lurad på någ forum.
Till ts ,,,,Om du inte hittar en Beast så köp helst en pro rmk "tds" (som jag har) för då får du värre stötdämpare som är fullt justerbar i boggi och framvagn för de är stooor fördel vs snikdämparna som sitter i vanliga pro rmk. Man får även kraftigare fram och bakbåge på tds. Enda som skiljer en TDS vs Beast är då att scandinavian beast har exstra fronkylare vid drivhjulen. Tds maskinen och Beasten har hårdare fjädrar runtom men de går justera in dem mjukt i komp o retur på 1 minut de är bara skruva med fingrarna på rattar så den går mjukt ändå.
 
Reactions: oscaröstlund

oscaröstlund

Medlem
4 jan 2022
6
0
1
19
Sverige
Jag har justerat in oljepumpen så den tar ca 2.-2,5% från oljebehållaren men jag häller även i 0,5% i bränsletanken. Fördelen med olja i bränslet är att inte kolven spolas med ren soppa från spridaren som sitter mont rakt in mot kolven. Om maskinen tar 2% ur oljetank så häll i närmare 0,7-1% i bränslet och tar den 1,5% så häll i 0,5% i bränslet.
Kör man den blandningen så håller de lika bra som en Arctic cat.
När du ska besikta en pro rmk 13-15 så kolla först om chassit är sprucket från fotsteg och uppåt för de är väldigt vanligt. Sprickan börjar ca 30cm ut från fotstödet i fotholken kan hända på båda sidor. Annan svaghet är i boggin den rörliga saxramen för främre stötdämpare spricker oerhört lätt! Jag har byggt en helt ny förstärkt till min ena maskin och förstärkt på den andra. Vi har kört sönder två mattor när den saxen gått av!
Ja precis, vi fick svetsa ihop dedär på polarns skoter då de gick av helt å hållet.
Tack för tipsen!😁
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.501
401
83
Malå/Adak
Ok då har man blivit lurad på någ forum.
Till ts ,,,,Om du inte hittar en Beast så köp helst en pro rmk "tds" (som jag har) för då får du värre stötdämpare som är fullt justerbar i boggi och framvagn för de är stooor fördel vs snikdämparna som sitter i vanliga pro rmk. Man får även kraftigare fram och bakbåge på tds. Enda som skiljer en TDS vs Beast är då att scandinavian beast har exstra fronkylare vid drivhjulen. Tds maskinen och Beasten har hårdare fjädrar runtom men de går justera in dem mjukt i komp o retur på 1 minut de är bara skruva med fingrarna på rattar så den går mjukt ändå.
Dom korta skotrarna gick över till Axys chassie 2015 och fick HO-motorn. RMK stannade i Proride 2015 och fick ha kvar den gamla motorn det året också.
 
Reactions: Boost III