Köpråd allroundskoter

Allee

Medlem
26 okt 2017
26
8
3
Hej,

Första egna skoterköpet, behöver lite hjälp i skoterträsket.

Krav:
Busa
Driftsäkerhet
4-takt?
lössnöåkning
skjutsa 1 bekvämt
Möjlighet att dra pulka

Budget runt 20-50k

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Kan du göra avkall på något krav eller är alla ristade i sten?
Det som kan begränsa mest är att kunna skjutsa bekvämt. Antar att du menar bekvämt för passageraren, inte att t.ex. dämparna ska klara det (vilket de såklart måste iaf). För jag tror att många maskiner saknar möjlighet till påhängs dyna i de prisklasserna. Inte alla men många.

Allee

Medlem
26 okt 2017
26
8
3
Klart man kan göra det, det är mest önskemålen jag tror behöver.

Det jag menade är att man ska kunna skjutsa utan att behöva känna att det är pest och framföra skotern på leden, skoterns fjädring etc Mao.

Antar att man behöver upp i lite längd på boggien för lösåka.

Kompisarna kör pro rmk osv tanken är egentligen att jag ska kunna åka på mystur med familjen men även ha möjligheten att hänga med polarna på tur....

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Okej, då är jag med lite bättre.

Om kompisarna kör pro rmk och dylika maskiner och du vill kunna ta rygg på dem, så börjar väl cirkeln slutas lite.

Vad jag förstått så är väl summit 600 en rätt bra "familjemountain", tror den har något bättre kylning än RMK. En arbetskollega har då använt sin summit 600 e-tec ganska precis som du beskriver dina behov i ett antal år nu och är nöjd.
Crossover/hybrid slädar är ju också rätt vanliga inom de områdena men du hänger inte på kompisarna alltför långt från leden med en sådan om de utnyttjar sina maskiner till vad de är byggda för, och inte bara myrsurfar och klättrar i sandtag.