Köpråd ang: Ski-doo Summit 800 H.O -06.

DanielEngstrlöm

Aktiv medlem
14 mar 2013
98
0
6
Krokom
Tjenare! Har blivit erbjuden att köpa en Summit 800 -06 för ett riktigt bra pris, så tänkte ta och höra med er här som troligen har lite mer koll på dessa maskiner än jag om vad man ska lägga ett extra öga på när man åker och kollar på den? :)

Har suttit och läst lite och vad jag förstår så är vevlagren den största boven när det gäller motorhaverier på dessa maskiner, varför det just är de har jag inte kommit fram till? (Någon kanske har en rimlig förklaring på detta?)
Men vill gärna också veta hur är det med chassiet och liknande?!

Tacksam för snabba svar! :ciao:
 

DanielEngstrlöm

Aktiv medlem
14 mar 2013
98
0
6
Krokom
Ingen som kan berätta lite mer om denna skoter?!
Sitter ju näst intill lika motorer i dom flesta 800 maskiner (Lynx & Ski-doo) från 2003 vad jag förstår, så någon måste väll veta hur motorerna är och liknande? (Lite panik just nu..)
 

ockelbotoken

Välkänd medlem
18 maj 2012
438
0
16
Finns väl inget större fel än vevlagren. Vad som menas är att du måste ''klyva motorn'' alltså plocka isär motorn och ta fram veven och fetta in lagren. Om något lager har blivit nött måste det bytas.

Annars kan du väl köpa skotern, går väl hyffsat i snön. (har själv inte kört den)
 

toml

Aktiv medlem
13 sept 2010
80
0
6
Istället för att fetta om veven så kan du plocka isär motorn och skicka in den till valfritt motorföretag som kan borra oljekanaler på den. Plockar du isär motorn själv så kostar det i princip lika mycket att borra som att köpa en tub fett.
 

mediapimp

Välkänd medlem
21 okt 2010
260
0
16
Jag har haft en summit 800 -06, riktigt trevlig maskin. Det jag hade problem med va att förgasargummin va slut men efter ett byte av dom så gick den som en klocka. Har en -07 nu och det är ingen jättestor skillnad. ett tips är att kolla hur solenoiden ser ut, vanligt att plastpipen går sönder, vissa försöker då laga dessa med epoxy men eftersom det är en plast som inte löser sig av epoxy håller det bara tillfälligt. kolla även hur rak linjen är mellan primär och sekundärvariator, om remmen är sliten på någon sida kan det vara något galet. hoppas mitt svar inte va för lulligt.. lycka till!
 

DanielEngstrlöm

Aktiv medlem
14 mar 2013
98
0
6
Krokom
Istället för att fetta om veven så kan du plocka isär motorn och skicka in den till valfritt motorföretag som kan borra oljekanaler på den. Plockar du isär motorn själv så kostar det i princip lika mycket att borra som att köpa en tub fett.
Jo, jag har läst lite om det! Det vart köp av skotern så ska plocka isär hela motorn nu och kolla, tror faktiskt det redan är borrat men förra ägaren var inte riktigt säker.
 

DanielEngstrlöm

Aktiv medlem
14 mar 2013
98
0
6
Krokom
Jag har haft en summit 800 -06, riktigt trevlig maskin. Det jag hade problem med va att förgasargummin va slut men efter ett byte av dom så gick den som en klocka. Har en -07 nu och det är ingen jättestor skillnad. ett tips är att kolla hur solenoiden ser ut, vanligt att plastpipen går sönder, vissa försöker då laga dessa med epoxy men eftersom det är en plast som inte löser sig av epoxy håller det bara tillfälligt. kolla även hur rak linjen är mellan primär och sekundärvariator, om remmen är sliten på någon sida kan det vara något galet. hoppas mitt svar inte va för lulligt.. lycka till!
Vart köp av skotern, som du säger så var förgasargummina helt slut så dom ska bytas sammtidigt som jag kollar över hela motorn. Remmen såg bra ut, så där är det nog inget problem på denna iaf! :)
 

DanielEngstrlöm

Aktiv medlem
14 mar 2013
98
0
6
Krokom
Som sagt, det vart så jag köpte maskinen och jag är riktigt nöjd för det jag betalade!
Kommer ni på något mer man borde kolla upp när man endå är nere med hela skotern eller liknande så skriv gärna det, för den ska helrenoveras nu i sommar! :)

Bjuder också på en bild, kanske någon känner igen den? :bigsmile: