Köpråd brp crossover

Norrbotten89

Aktiv medlem
16 maj 2024
59
11
8
36
Boden
Tjena

Ja nu är första vintern med första skotern efter 20 år avklarad
Helvetet så roligt det är, även om man bara är ute själv och kör.
Nu vill jag prova en BRP också så man har något att jämföra med och funderar starkt på att köpa en kvarvarande
25a eller slå till på en ny 26a i höst om det dyker upp någon bra kampanj.

Jag vill ha crossover med bättre lössnö egenskaper utan att den ska gå för varm på leden
38-39" framvagn trivs jag med och har således fastnat för Ski doo Backcountry XRS alternativt en Lynx Brutal Re med smala mattan

Vad gäller motor så tror jag 2 takts turbo går bort
Däremot så lockar 900 ace turbo r motorn som tusan. Det pysljudet när man gasar verkar vara starkt beroendeframkallande

Hur är den motorn jämfört med 850 etec är den ett tungt otympligt as bara?

Last edited:

Norrbotten89

Aktiv medlem
16 maj 2024
59
11
8
36
Boden
Hur ser din körning ut? Mer än 80% led då kan 900 turbon vara rätt. Mindre än så på led hade jag rekomenderat 850in.
Jag fastnade på den här videon och vad Sledtrax säger i sina trådar och verkar hylla Brutal RE med 4 taktaren massor, den ser inte helt oduglig ut i djupsnön. Jag har dock inte kört någon så jag har ingen erfarenhet.

Ska du köpa nytt så tycker jag du helt klart ska kolla på 850 turbo r. Väldigt trevlig motor.
Ja nytt antingen en ny 25a eller kanske någon demo maskin, eventuellt en ny 26a men inte i första taget.

Det som oroar mig med den motorn är hållbarheten, en 2 taktare är ju redan extremt pressad sen är jag osäker om jag behöver den kraften en turbo ger. 850in jag kört på Polarisen räcker alla dagar i veckan samt att turbon är bra mycket dyrare än vanliga 850 isåfall.

och köper jag en så pass ny maskin så är tanken att ha kvar den ett par år i alla fall och vill ha ett bekymmersfritt ägande förutom servicear och slitagedelar då.

Reactions: mattgojohn

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.565
432
83
Malå/Adak
Du tar död på all lekfullhet med en fyrtaktare. Visst, vissa av dom har mycket effekt men det har ju lastbilar också utan att för den skullen vara särskilt underhållande. Ska jag dra timmer så tar jag gärna en Ace 600, (4t), men aldrig annars.
Är det inte enbart tankpressande på stora sjöar du håller på med så håll dig till tvåtakt om det ärt nöje du är ute efter!

Angående motorstorlek så på led föredrar jag 600/650, i lössnön "storkubikare", (850/900).

Norrbotten89

Aktiv medlem
16 maj 2024
59
11
8
36
Boden
Du tar död på all lekfullhet med en fyrtaktare. Visst, vissa av dom har mycket effekt men det har ju lastbilar också utan att för den skullen vara särskilt underhållande. Ska jag dra timmer så tar jag gärna en Ace 600, (4t), men aldrig annars.
Är det inte enbart tankpressande på stora sjöar du håller på med så håll dig till tvåtakt om det ärt nöje du är ute efter!

Angående motorstorlek så på led föredrar jag 600/650, i lössnön "storkubikare", (850/900).
Okey det låter vettigt det är ju en crossover jag tittar på så det kommer köras båda delarna men jag vill att den ska göra sig bättre i lössnön än på leden utan att för den delen gå varm på leden så det inte går att köra när det blir mindre snö och hårt ute

får kanske kika mer på Brutal RE med 850 motorn då eller en Backcountry XRS 154" med 850in

Reactions: Sneeuwscooter

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.296
1.117
113
Stora Blåsjön
Okey det låter vettigt det är ju en crossover jag tittar på så det kommer köras båda delarna men jag vill att den ska göra sig bättre i lössnön än på leden utan att för den delen gå varm på leden så det inte går att köra när det blir mindre snö och hårt ute

får kanske kika mer på Brutal RE med 850 motorn då eller en Backcountry XRS 154" med 850in
Bra att veta är att köper du en brp så kommer du inte hitta någon som går bättre i lössnön hos brp än den maskin du har idag, du kommer märka störst skillnad i blöt tung snö.
En 2t turbo är det få som "behöver", men det är kul. Sen är det även 4-5 års garanti på dessa, så köper man nytt eller nästan nytt så är det ganska problemfritt ägande, (för att vara en skoter :) ).
Men annars är brp 850 utan turbon också väldigt fin, det är nyttigt att prova anda märken ibland som jag gjorde i två säsonger, men nu är jag tillbaka till polaris och uppskattar de ännu mer :)

Reactions: Norrbotten89

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.195
158
63
Säfsen
Jag fastnade på den här videon och vad Sledtrax säger i sina trådar och verkar hylla Brutal RE med 4 taktaren massor, den ser inte helt oduglig ut i djupsnön. Jag har dock inte kört någon så jag har ingen erfarenhet.

SLEDTRAX...??? Helt ärligt, leta igenom alla deras tester av olika maskiner och när du hittar ett enda test som är negativt gällande en snöskoter, så PM.a mig, för den vill jag läsa....
Jag slutade läsa deras artiklar och tester för många år sedan p.g.a fruktansvärt dålig och enögd journalistik, så uppenbart "köpta" artiklar, men kan du visa att de har ändrat sig och numera framför befogad kritik på dåliga grejer så ska jag ändra mig och börja att kolla dem igen.

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.565
432
83
Malå/Adak
SLEDTRAX...??? Helt ärligt, leta igenom alla deras tester av olika maskiner och när du hittar ett enda test som är negativt gällande en snöskoter, så PM.a mig, för den vill jag läsa....
Jag slutade läsa deras artiklar och tester för många år sedan p.g.a fruktansvärt dålig och enögd journalistik, så uppenbart "köpta" artiklar, men kan du visa att de har ändrat sig och numera framför befogad kritik på dåliga grejer så ska jag ändra mig och börja att kolla dem igen.
Exakt! Slutade helt kolla deras grejer för några år sen då dom "omorganiserade", numera är det bara en massa "Kolla vad jag har fått av min sponsor, dom är skitfina, skynda köp likadana du också!"-annonser vagt förklädda till artiklar.

Appropå "crossover" så har jag en något annorlunda inställning till dessa maskiner än tillverkarna i dag har. Jag anser att om en maskin ska fungera på led så får inte kammarna vara för höga, däremot så gör längden mindre. Så en bra crossover kan gärna vara 146" lång men ska inte ha högre kammar än 44mm. En sådan maskin kommer inte kunna klättra ifrån en lössnömaskin men den kommer inte hellre göra bort sig sålänge det inte lutar för mycket och är för tätt mellan träden. Direkt kamhöjden "skenar förbi" 44mm så blir ledegenskaperna lidande och du tappar möjligheten att hålla lite tempo på hårt underlag. Trots att exempelvis en Boondocker RE, eller liknande, definitivt har potentialen att piska led så far lössnömattorna illa av det, och dessutom blir varmgångsproblemen, (mest slides men även motor till viss del), större på våren ju högre kammarna är.

En tvåtakt Backcountry XRS 146" med mellanbreda framvagnen, (Ingen "crossover" ska ha 36" framvagn eller smalare), 44mm matta och okopplad boggi, (vilket den kanske har), vore nära den perfekta crossovern... eller motsvarande recept från de andra tillverkarna.
Den maskinen kommer funka utmärkt för myrsurf, den kommer flyta tillräckligt bra för lite skogssnirkling och den kommer gå piska led med.

Norrbotten89

Aktiv medlem
16 maj 2024
59
11
8
36
Boden
Bra att veta är att köper du en brp så kommer du inte hitta någon som går bättre i lössnön hos brp än den maskin du har idag, du kommer märka störst skillnad i blöt tung snö.
En 2t turbo är det få som "behöver", men det är kul. Sen är det även 4-5 års garanti på dessa, så köper man nytt eller nästan nytt så är det ganska problemfritt ägande, (för att vara en skoter :) ).
Men annars är brp 850 utan turbon också väldigt fin, det är nyttigt att prova anda märken ibland som jag gjorde i två säsonger, men nu är jag tillbaka till polaris och uppskattar de ännu mer :)
Okey jag förstår, vi var och körde på en av förra vinterns få dagar då det fanns lite mer snö inåt landet det blev väll en 16 mil den dagen

Och när vi hittade lite myrar och mer öppna fällt kan jag inte låta bli att se hur de andra med freerides och khaos såg ut att ha mycket roligare med skidres bara dom nuddade gasen typ och smidiga maskiner dom snurrade runt med.

Jag kände mig som en klumpig säl på den crossover jag hade jag tog mig framåt men kunde inte busa på samma sätt

Och på dom 12 mil ledkörning den dagen var det ingen maskin som gick varm mig veterligen

Sen kom påsken och snön var typ helt borta då kunde jag smyga ut med min skoter och njuta i nån bivack utan att vara rädd att skotern går sönder

Jag vill fortsatt kunna smyga ut på isiga leder en påsk om än med isrivare

Men jag vill också ha lika roligt när man hittar den där myren med snö

Det kanske inte finns någon sådan crossover och jag gör bättre i att köpa en khaos eller freeride

Norrbotten89

Aktiv medlem
16 maj 2024
59
11
8
36
Boden
Och för att återgå till 4takt eller 850 så kollade jag specarna på lynx Brutal

Enligt dessa så är 4 takts turbon 264 kg torrvikt och med 850 motorn väger den 252

Det är ju bara 12 kilo gör det verkligen så stor skillnad? Det kanske gör det.

Men lynxen är ju betydligt tyngre än Ski doo eller Polaris överlag

Norrbotten89

Aktiv medlem
16 maj 2024
59
11
8
36
Boden
Helst av allt skulle man hittat en crossover med 64 mm kammar på en lössnö boogie samma kompetenta större kylning som en crossover ska ha och 39" framvagn och 146 lång

Mig veterligen finns det inte, inte i original utförande i alla fall

Lynx Brutal är 154 lång det är det närmaste jag hittat den verkar det sitta en kylfläkt på också

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.565
432
83
Malå/Adak
Det är ju bara 12 kilo gör det verkligen så stor skillnad? Det kanske gör det.
Dom 12 kilona känns som 60.... och att BRP-fyrtaktarna har "elgas" gör det inte bättre heller.... dom har väl blivit lite bättre sista åren men det är ändå lite som på fartyg i gamla filmer, kaptenen skriker i ett rör för att få mer kraft från maskin och efter ett tag så händer något. Elgasen har en fördröjning som jag verkligen inte klarar av rent psykiskt.

Ska du stegra i lössnö så krävs kamhöjd, och ökar du kamöjden blir den oduglig på hårdspåret, det är bara välja =)

I min värld är en crossover en skoter som klara lite av varje inklusive hålla 110km/h över en sjö, direkt du sätter för höga kammar på en skoter så faller spårbiten bort och vad du har kvar är en kompromissad lössnömaskin.

Sneeuwscooter

Välkänd medlem
6 jan 2017
139
28
28
Nederländerna
elcomanagement.nl
Jag kände mig som en klumpig säl på den crossover jag hade jag tog mig framåt men kunde inte busa på samma sätt
Det kan också vara tekniken. Körning och leka i djupsnö på myren skiljer sig fran 'normalt' ledkörning.

Jag vill fortsatt kunna smyga ut på isiga leder en påsk om än med isrivare

Men jag vill också ha lika roligt när man hittar den där myren med snö

Det kanske inte finns någon sådan crossover och jag gör bättre i att köpa en khaos eller freeride
Kanske Freeride är OK, men med mycket ledkörning och körning på is och isiga leder jag tror du behövs extra kylning för motorn och du måsta titta på din slides. Kör långsamt och hoppa i snön på sidan av led. Särskilt med stor kammar.

Från vad jag har läst av dig och vad jag vet om skotrar, jag tror du kan bästa köpa en crossover.
Inte stor kamhöjd. Du behöver det inte på myrar och det är dåligt på led.

Norrbotten89

Aktiv medlem
16 maj 2024
59
11
8
36
Boden
Dom 12 kilona känns som 60.... och att BRP-fyrtaktarna har "elgas" gör det inte bättre heller.... dom har väl blivit lite bättre sista åren men det är ändå lite som på fartyg i gamla filmer, kaptenen skriker i ett rör för att få mer kraft från maskin och efter ett tag så händer något. Elgasen har en fördröjning som jag verkligen inte klarar av rent psykiskt.

Ska du stegra i lössnö så krävs kamhöjd, och ökar du kamöjden blir den oduglig på hårdspåret, det är bara välja =)

I min värld är en crossover en skoter som klara lite av varje inklusive hålla 110km/h över en sjö, direkt du sätter för höga kammar på en skoter så faller spårbiten bort och vad du har kvar är en kompromissad lössnömaskin.
Jag fattar, du har nog övertalat mig att hoppa över 4 taktaren

Vilken av lössnö maskinen av de som finns khaos, freeride, summit, shredder osv är bästa kompromissen och minst oduglig på led om man nöjer sig med att kunna köra 70 eller 80 över isen och har någon av dom bättre kylning än se andra,

De verkar ju sakna stänklapp om man sätter dit en sån då har man kylning så man klarar sig då, finns väll någon som man snabbt tar av och sätter dit igen.

Det kan också vara tekniken. Körning och leka i djupsnö på myren skiljer sig fran 'normalt' ledkörning.

Kanske Freeride är OK, men med mycket ledkörning och körning på is och isiga leder jag tror du behövs extra kylning för motorn och du måsta titta på din slides. Kör långsamt och hoppa i snön på sidan av led. Särskilt med stor kammar.

Från vad jag har läst av dig och vad jag vet om skotrar, jag tror du kan bästa köpa en crossover.
Inte stor kamhöjd. Du behöver det inte på myrar och det är dåligt på led.
Jag provade lite på en kompis khaos 9r ett par minuter och det var enorm skillnad även med min dåliga teknik men det är mycket möjligt att det är helt obrukbar på hård led sen.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.296
1.117
113
Stora Blåsjön
Vilken av lössnö maskinen av de som finns khaos, freeride, summit, shredder osv är bästa kompromissen och minst oduglig på led om man nöjer sig med att kunna köra 70 eller 80 över isen och har någon av dom bättre kylning än se andra,

De verkar ju sakna stänklapp om man sätter dit en sån då har man kylning så man klarar sig då, finns väll någon som man snabbt tar av och sätter dit igen.

Jag provade lite på en kompis khaos 9r ett par minuter och det var enorm skillnad även med min dåliga teknik men det är mycket möjligt att det är helt obrukbar på hård led sen.
Vill du ha en lössnömaskin som även fungerar riktigt bra på led så är shredder re 3700 ett väldigt bra alternativ går köra riktigt fort trots bara 36", såklart skulle man haft 39-40" så går det snabbare, men mattan lär nog få lida... sen blir det osmidigare i branterna.
En polaris khaos är totalt värdelös på led med originaldämparna, kostar man på en omgång fox/öhlins så blir det bättre såklart men man slår inte shredder re:s fjädring, speciellt i boggien.

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.565
432
83
Malå/Adak
Generellt är väl BRP-maskinerna bättre utrustade på kylarfronten än Polaris och kissekatterna så vårkörningen kan gå lite bättre mer dom. Senaste generationens Lynxar har jag inte koll på men hade en Radien Boondocker RE med 39/40" framvagn och den skötte sig riktigt bra på led sålänge det inte var för krokigt, (var en 3900 så den var lite motsträvig mot tvära riktningsbyten på spåret).

Sen finns det ju kylarkit med fläkt till både BRP och Polaris, kan vara värt det om man är ute sent på våren.

Norrbotten89

Aktiv medlem
16 maj 2024
59
11
8
36
Boden
Vill du ha en lössnömaskin som även fungerar riktigt bra på led så är shredder re 3700 ett väldigt bra alternativ går köra riktigt fort trots bara 36", såklart skulle man haft 39-40" så går det snabbare, men mattan lär nog få lida... sen blir det osmidigare i branterna.
En polaris khaos är totalt värdelös på led med originaldämparna, kostar man på en omgång fox/öhlins så blir det bättre såklart men man slår inte shredder re:s fjädring, speciellt i boggien.
Generellt är väl BRP-maskinerna bättre utrustade på kylarfronten än Polaris och kissekatterna så vårkörningen kan gå lite bättre mer dom. Senaste generationens Lynxar har jag inte koll på men hade en Radien Boondocker RE med 39/40" framvagn och den skötte sig riktigt bra på led sålänge det inte var för krokigt, (var en 3900 så den var lite motsträvig mot tvära riktningsbyten på spåret).

Sen finns det ju kylarkit med fläkt till både BRP och Polaris, kan vara värt det om man är ute sent på våren.
Okey om ni rent spontant tittar på Brutal RE med 400mm bredd och 850 motorn då, vad tror ni om den modellen den kommer ju utrustad med en kylfläkt original och 38" framvagn, den är ju dock betydligt tyngre än en Shredder eller Freeride och 154 lång istället för 146.

Rent spontant borde den ha bättre kylning dock men all busfaktor försvinner kanske med den vikten på 250 kilo när de andra bara väger 210 eller nått

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.296
1.117
113
Stora Blåsjön
Fördelen med brp och kylningen är att kylarna går hela vägen bak sen har de inte "slash", på polaris slutar de vid dynan eller någon dm till på 146" (nu snackar jag matryx rmk modeller) så 146an har faktisk rätt bra kylning, alla matryx har även den främre kylaren som standard.