Köpråd för nybörjare, 20-25k

heheja

Ny medlem
6 nov 2013
2
0
1
Deje
Hej, är inne på att köpa skoter, är helt grön på skotrar, så ni får gärna förklara om ni svänger er med några skotertermer ;)

Tanken är att den inte får kosta mer än 25, dels för att jag vill lära mig först, sen kanske jag tröttnar fort, och då vill jag inte stå med en svindyr skoter.
Har kört ganska mycket cross och dylikt förut, så jag är inte helt ny på lite fart och fläkt!

Vill gärna ha en skoter som är allround, så jag kan åka på isen, men också ta sig fram i lite djupare snö också, någon vidare bergsklättring är det nog inte frågan om.

Har tittat lite på MXZ 600 och VMAX eller SXR 700, är det något att satsa på eller ska jag utesluta dem helt?

Kom gärna med lite tips vad jag ska kika efter, gärna egna erfarenheter!

Tack på förhand!

ThinhO

Välkänd medlem
15 sept 2009
264
0
16
Umeå
Jag tycker du ska satsa på en Polaris Edge typ 02. Minst en 600 & minst 38mm kammar, nå mindre är inte lönt att börja med. Mycket skoter för pengarna, inte så dyra delar. Käkar inte rem. Byt kolvar regelbundet enligt rek. sen är de bara att gasa :) alternativt försöka tokprutar på en Skidoo rev, där har du "nyare" framvagnen men lite dyrare service.
Mvh Jimmy

martinekman

Välkänd medlem
5 mar 2011
190
0
6
Jag inledde min skoterkarriär för tre år sedan. Hade aldrig ägt en maskin tidigare och köpte en SXR 700. Blev helt fast. Sålde dock maskin året därpå och köpte en ny Polaris PRO RMK 600. Upptäckte då att det var puderåkningen och grottandet i skogen som var det roliga, inte att bomba över en is i 200 blås.

i440xcr99

Välkänd medlem
1 jan 2000
172
0
6
Borlänge
Lynx Enduro 500-700 från 2000-talet är bra allround maskiner för den pengen.
Som ThinhO skriver så minst 38mm kammar.

Lycka till! :)

escapade 67

Aktiv medlem
2 jul 2010
99
0
6
lynx enduro 01-? går kanon på led funkar hyfsat på sidan helst med riktiga skidor orginal är inte så bra slp-pp skidor kör jag med blir en helt annan maskin. dom går nog sälja ganska lätt om du inte tycker det är något för dig men det är är ju hur kul som helst o då håller man ändå på att vara lastgammal.

Everest340

Välkänd medlem
12 dec 2012
270
0
16
Luleå
Hade satsat på en lynx enduro eller mxz 600 01-03, 600 för att dom är mer hållbara och slukar mindre rem än 800. Oftast i bättre skick också.
Såg en lynx enduro på blocket förlängd till 137" och 44mm kammar = Du kommer ha mycket roligare utanför leden. Tror inte man får posta blocketlänkar här, men du kan ju leta upp den själv :)

Nu är jag ju lite av en märkesb*g men en Polaris edge eller liknande går också mycket bra.
Hade dock undvikit Yamaha (Förutom de långa) då en kort trippel inte är det minsta kul i lössnö.

oggeK

Välkänd medlem
13 dec 2011
409
5
18
.
Köp en Polaris edge eller liknande prox / x2 / pro xr dom kan vara bra nybörjarskotrar, och dom ligger kring 20-25k.

rackel

Välkänd medlem
27 nov 2012
152
0
16
Kiruna
de som de ovanstående skriver, kan även tillägga arctic cats zr/mountaincat /1m är inte fy skam heller.