Köpråd: Första skoter, mest puderlek och max 35k.

Lifeabuser

Medlem
10 okt 2011
8
0
1
Umeå
Hej

Har kollat runt på forumet och försökt läsa mig till vad som kan vara intressant. Har hört med vänner och bekanta och alla säger olika. Blir inte riktigt klok. Egentligen vill jag köpa en nyare Yamaha 4-taktare (Nytro/Apex) för att minska servicekostnader, men det är för mycket pengar just nu (student).

De skotrar jag har kommit fram till är dessa:
Arctic Cat F7
Polaris 700 pro x (x2 - skillnad?)
Lynx Enduro 700

Har fått berättat för mig att jag ska hålla mig över 600cc, spelar detstor roll? Hur funkar en 500/550?

Vill som sagt i rubriken ha en skoter som är lätt att leka med men ändå okej på led. Inte framtung med andra ord.

Några köptips i allmänhet (kommer även ta med mig en vän när jag åker och kollar på maskiner)??

Är det vettiga maskiner jag listat? - Synpunkter är välkomna, gärna med motivering.

Tacksamt för svar
Erik

Last edited:

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Det är absolut lämpliga maskiner du listat - men inte optimala kanske när mattlängd faktiskt spelar roll i lös snö.

600cc är att föredra om du redan planerat att uppehålla dig utanför leden, mindre ger lite väl lite effekt.

Sen att ski-doo är sämre än något annat märke på något som helst vis var det "edit for bad language"x2 jag hört.

Lifeabuser

Medlem
10 okt 2011
8
0
1
Umeå
Det låter vettigt, och det där med ski-doo är väl bara subjektivt. Har hört nu senaste dagarna att äldre arctic var det sämsta man kunde ha också..så det skiter jag i (tar bort det ur inlägget).

Om en skoter jag är intresserad av verkar bra i allmänhet, men har sliten matta. Hur mycket bör man pruta för det?
Vad kostar en ny matta ungefär? 4-6000kr?

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
Polaris rmk 600 144" runt 02 - 04?
Bra maskin och motor, iof äldre chassi men tar sig fram väldigt bra i mina ögon.
600 motorn är säkrare tror jag än en 800 som har 700+mil på sig.

Lifeabuser

Medlem
10 okt 2011
8
0
1
Umeå
Ska hålla ögonen öppna efter såna. Hittar ingen på blocket inom vettigt avstånd idag.
Däremot finns det otroligt många Lynx Enduro 500/600/700 ute. Både SP och H.O. Vad är skillnaden mellan de modellerna, och hur kommer det sig att så många är till salu?
För flera ligger i en, för mig, väldigt vettig prisklass då jag även är i behov av vettig skor och handskar den här vintern.