Köpråd GT-94

Snötorsk

Medlem
17 dec 2008
22
0
1
Ska köpa min första skoter, vill ha en touringmaskin, frugan bakpå för det mesta, har passerat 40 så leklusten har mattats av något, kommer mestadels att bli ledkörning. Finns en Lynx Grand Touring -94 till salu på blocket, har gått 8-900mil för dryga 17´. Vet inget om skotrar, kan det vara nåt för mig, rätt pris, vanliga fel osv??

Tacksam för svar!

ersketi

Välkänd medlem
10 apr 2007
216
0
16
Bergsjö i Hälsingland
Hej! Dessa äldre Lynxar är riktigt trevliga maskiner med väldigt lite krångel. Bra val för en nybörjare.
Den har en slidmatad rotax med lämpligt med effekt. Allt är som sagt väl tilltaget och detta gör dom förståss lite tung men stryktåligare maskiner finns knappast:rock: Har haft flera stycken liknande maskiner och rekomenderar dom starkt. Priset är det inte mycket att säga om. Personligen skulle jag köpa en facelift modell 1995 som är något snyggare om det spelar någon roll.

Snötorsk

Medlem
17 dec 2008
22
0
1
Tack för ditt svar!

Verkar vara vad jag söker, säljaren skriver att den har en motor på 582cc, är på 85hk, har elstart och backväxel samt handtagsvärme som fungerar, hel i buk, huv, dyna och matta.
Är det något mer speciellt som man ska fråga om eller känna/lyssna efter vid provkörning?

ersketi

Välkänd medlem
10 apr 2007
216
0
16
Bergsjö i Hälsingland
Det stämmer bra det. Det är en motor utan R.A.V.E ventiler (avgasportar) därav den lite lägre effekten.

Har inte riktigt järnkoll på just GT´n men jag tror den är bestyckad med easy ride boggien. Tror "pippola" boggien satt på Rave, Racing och Enduro.

Borde även vara TRA variatorer på den. Lyssna efter skrammel och kolla upp att mattan är hyffsad eftersom detta kostar en del att byta. Glapp i lager som boggiehjul kan du även se över men det är inte så dyra grejer.

Det brukar märkas om det är något som inte är som det ska. Samtidigt har den några år på nacken så lite får man räkna med. Priset borde vara det rätta för en normal sliten maskin.