Köpråd lössnöskoter

manlac

Medlem
24 mar 2012
16
0
1
Hallå

Är väldigt sugen att komma tillbaks ut i lössnön i år och få åka lite nyare maskiner. Men jag har lite svårt att bestämma vad man ska köra på. Har väldigt länge velat ha en arctic cat för jag gillar utseendet osv.

Vill ha en lite längre maskin, helst 153 snåret och då har jag kollat mest på m8(m800, m8000..) SP eller standard då jag läst att HCR har bredare framvagn och mindre kylare. Har även kollat en del på Polaris, men jag har dålig koll på vad alla modeller kommer med osv. Då är RMK 800 intressant i 155.

Vad tror ni? Prisklassen är mellan 60-70k och i Jämtlandsområdet, vill helst inte ha någon långmilare där problem kan börja uppstå direkt.

Tacksam för all hjälp

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
44
Umeå/Boden
Jag avråder från att köpa en Polaris 800 i den prisklassen.

Det blir proride chassit och även fast chassit och framkomligheten är den bästa för pengarna så är motorn allt annat än bra.

Hade själv en 800 som hade skurit och reparerats på garanti för att sen skära igen 80 mil efter jag köpte den.

Men jag var så jävla nöjd med chassit så jag kompromissade motormässigt och skaffade en 600 istället.
Hur nöjd som helst med den underbar framkomlighet och skottsäker motor.
Som du säkert sett så finns det drivor av Polaris 800 i den prisklassen men inte alls lika många 600or.
Kan va värt att tänka på när du väl ska sälja den en dag

Det jag sett av kompisars kissar imponerar inte dålig framkomlighet (kan förstås bero på förarna) samt väldigt hög bränsleförbrukning.

manlac

Medlem
24 mar 2012
16
0
1
Jaså? Jag har en kompis med en 800 rmk scandinavian beast och han säger att man ska inte köpa en polaris som är äldre än 13 då motorerna under det va dom som gick åt helvete. Finns ju en del 13-15 som ligger runt 60-70k men då är det väl en del assaulter också, har ej koll på skillnaden.

Har ej sätt några katter på riktigt men det man sett på youtube osv så ser det inte direkt ut som någon stor skillnad i framkomlighet. Bränsleförbrukningen går väl att leva med beroende på hur mycket högre det är.

Vet ej om jag är sugen på 600, något annat i övrig som du hade rekommenderat då? Ska man kolla på ski doo också?

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
44
Umeå/Boden
Assult har bredare framvagn och bättre dämpare.m.m

Ps. Märkligt att du argumenterar emot utifrån vad du sett på Youtube.

Lättast på du provkör när det kommit lite snö och bildar dig en egen uppfattning.

manlac

Medlem
24 mar 2012
16
0
1
Okej

Vet ej om jag argumenterar emot, var väl dumt skrivet kanske, kan såklart inte säga så mycket då jag verket sätt det eller kört själv.
Är såklart alltid bättre att få sin egen uppfattning genom att köra maskinerna men detta blir nog lite svårt då man aldrig kan få möjligheten att testa en begagnad maskin som säljs privat så väl.

Carrera

Välkänd medlem
11 jan 2012
580
4
18
Assult har bredare framvagn och bättre dämpare.m.m

Ps. Märkligt att du argumenterar emot utifrån vad du sett på Youtube.

Lättast på du provkör när det kommit lite snö och bildar dig en egen uppfattning.
Antar att förstår att argumenten youtube vs "komisars skotrar" är lika dålig då det kan vara skit bakom styret

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
44
Umeå/Boden
Carrera:

Förutom den lilla detaljen att på Youtube kan du faktiskt klippa och klistra och lägga ut det du vill.

Men har ju förmodligen kört deras skotrar också.

Är det bara jag som provkör kompisars skotrar?

Last edited:

manlac

Medlem
24 mar 2012
16
0
1
Förutom den lilla detaljen att på Youtube kan du faktiskt klippa och klistra och lägga ut det du vill.

Men har ju förmodligen kört deras skotrar också.

Är det bara jag som provkör kompisars skotrar?
Sant

Man försöker testa då man får möjlighet, har ej haft en skoter på ett par år nu så jag har som inte riktigt följt med någon och kört. Ända jag fått provat är en kompis Lynx rs och det känns inte som min grej. Har en kompis med en polaris rmk som sagt, ska se om jag får någon möjlighet att kanske testa den lite innan man bestämmer sig helt.