Köpråd M5

Tobbelindholm

Aktiv medlem
10 nov 2012
70
0
6
Örebro
Som rubriken lyder är jag lite sugen på en M5 från 2005. Det finns säkert andra trådar men ett forum är ju till för att dela kunskaper:)

Hur som, jag äger idag en ZR 800 som är förlängd till 144". Den går ju ruktigt bra men är rätt tung! Min fråga är väl lite om en m5a kommer kännas för mesig med tanke på min gamla pansarvagn eller om det mer är en lätt och smidig maskin som kan vara roligare? Jag har aldrig testat någo innan.

Hur är 500 motorerna? Förstår att det inte har lika mycket fart i sig som en 800 men vill inte köpa något som är rikskänt för att rasa och har massa sjukdomar?

Kan lägga till med att jag är 85 kilo vuxen och mest kommer köra i ljungdalen!
Tacksam för råd!
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Det är fina motorer som håller och har inga sjukdomar som jag vet om iaf!
Men vad är din budget ? Skulle du kunna öka lite i pris skulle jag föreslå en m7a istället! :)
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Jag kan verkligen rekommendera den skotern.
Motorn är en pärla som bara går och går. Inga avgasventiler som måste smörjas och i övrigt är det ett driftsäkert paket. Dock så rekommenderar jag verkligen att du köper en -06a istället då den har EFI istället för förgasare. EFI:n gör den mer lättgasad, mer lättstartad och du slipper mycket av blåröken. Men den bluddrar på halvgas.

Skotern i sig är enkelt uppbyggd. Det finns med andra ord inte så många finesser som kan gå sönder och den är verkligen lättskruvad. Att underhålla den skotern är ett nöje i jämförelse med det mesta andra då man kan skruva lös plastkåpor för att komma åt överallt.

Körmässigt så är den lättkörd som få andra. Jag skulle faktiskt säga att den är lika lättkörd som en pro-rmk. Men den är inte lika smidig eller hanterbar. Det är en märklig skoter på det sättet att man känner sig hemma på den direkt.

Negativt är att den saknar back och att motorn är slö. Om jag någon gång får råd så skulle jag nog köpa en M5a som andraskoter. Perfekt om en icke skoterägande kompis ska följa med eller som reservskoter när man själv leker.

M5an är lite av skotervärldens VW golf. Den är inte starkast, inte störst och inte bäst. Men den går bra och billigt och den möter alla utmaningar med bravur.
 

Tobbelindholm

Aktiv medlem
10 nov 2012
70
0
6
Örebro
De är just de! Min budget säger stop vid 35. Alternativet skulle ju vara en F6 eller F7 men de verkar vara rätt många av dom som är rätt slut i den prisklassen.. Vill ju ändå inte åka led mer än nödvändigt!
 

bunken

Välkänd medlem
27 jan 2011
1.129
1
38
Moliden Ö-vik
Sambon har en och den har fungerat mycket bra! Jag har en m8a å det är klart när man hoppar i mellan skotrarna så är min roligare för det är lite med 80hk. Men m5an är sjukt lätt hanterlig å smidig. Ska jag ut å smyga i skogen om det inte är allt för brant tar jag den.
 

Tobbelindholm

Aktiv medlem
10 nov 2012
70
0
6
Örebro
Tack för mycket bra info! Eftersom jag är rookie och inte åker så ofta verkar de kanske som att en "golf" skulle funka fint:)
 

Fish

Välkänd medlem
29 dec 2009
990
1
18
Arbrå
Finns en byggtråd här på forumet så du ser att det inte är nåt rappel bygge =)