Köpråd på Ski-Doo

• Trådskapare Deleted member 30219
  • Startdatum
D

Deleted member 30219

Tja!
Skulle vilja ha lite bra input från forumet gällande köp av skoter.
Vi har en till skoter i dagsläget (en touring) som går bra men nu har jag blivit leksugen.

Där jag kommer köra är det större del led men vill även kunna ut och köra på myrar+sjöar+lössnö.

Det står mellan tre modeller i dagsläget:
- Ski-Doo Freeride 137 800 e-tec
- Ski-Doo Renegade XR-S 800 e-tec
- Ski-Doo Renegade BC X 800 e-tec

Förslag/synpunkter?

MatsT

Välkänd medlem
16 sept 2008
2.971
6
38
Östersund/Lugnvik/jämtland/offerdal
Är ju typ samma skoter nästan som du frågar om förutom freeriden som har högre kammar på mattan ,
Av dom 3 hade jag tagit freeriden , eller kanske måste fråga först vilka årsmodeller vi pratar om ?

D

Deleted member 30219

Är ju typ samma skoter nästan som du frågar om förutom freeriden som har högre kammar på mattan ,
Av dom 3 hade jag tagit freeriden , eller kanske måste fråga först vilka årsmodeller vi pratar om ?
Mjo, dom är ju hyfsat lika. Har hört en del säga att just den Freeriden även går bra på led.

Jag tänker mig årsmodell 2013, 2014 eller 2015.

D

Deleted member 30219

13 freeride är inte lika som 14 , års 13 är XP chassie den gröna ,14 är RS xs/xm den vitgråa
Ja det är så sant. Stryk 2013 då.
Känns som att freeriden är en vass kandidat.

D

Deleted member 30219

Jag hade nog valt renegade xrs om jag mest kört led.
Okej, ja från vad jag läst så är den stabilare på leden och går även att vika av från leden och köra på. Men den är ju kortare också. Så sjukt svårt att veta...

Båda har r-motion boogien vad jag förstått också.

Kanske ska lägga till att jag är hyfsat kraftig om det spelar roll i valet.

MatsT

Välkänd medlem
16 sept 2008
2.971
6
38
Östersund/Lugnvik/jämtland/offerdal
Renegaden är lika lång som freeriden på 137" liknande fjädring , annan dyna annat styre , klenare chassie än freeriden som har rs ens fotsteg och om jag minns rätt förstärkningar i chassiet , xrsen är mer ledanpassad men freeriden är lite av varje

Okej, ja från vad jag läst så är den stabilare på leden och går även att vika av från leden och köra på. Men den är ju kortare också. Så sjukt svårt att veta...

Båda har r-motion boogien vad jag förstått också.

Kanske ska lägga till att jag är hyfsat kraftig om det spelar roll i valet.

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
Renegaden är lika lång som freeriden på 137" liknande fjädring , annan dyna annat styre , klenare chassie än freeriden som har rs ens fotsteg och om jag minns rätt förstärkningar i chassiet , xrsen är mer ledanpassad men freeriden är lite av varje
Även xrs har förstärkta fotsteg som jag förstått det iaf.

D

Deleted member 30219

Har någon av er erfaranhet med huf Freeriden 137' beter sig på leden?

Beck

Medlem
26 nov 2013
32
0
1
Har haft en Freeride 137" -14 och tycker att den har varit riktigt trevlig. Den gick riktigt bra efter leden och sedan så funkade det att köra vid sidan om också. Men allt är ju relativt ska man köra där det är meterdjup pudersnö och rejäla backar/branter så finns det bättre maskiner. Men som myrsurfare och lite mindre backar/branter funkar den ypperligt. Ska du köra mest led välj xrs:en. Ska du köra led men vill kunna köra en hel del ospårat också så välj Freeriden.

D

Deleted member 30219

Det blev en Freeride 137' 2015 denna gång.
Har bara hunnit testa den en gång och var extremt positiv till den efteråt!!

Tvivlar inte på att x-rsen hade varit dålig, men Frreriden känns helt kanon att köra för min del (från det jag hunnit testa).

Tack för alla tips!:bigsmile:

Senast redigerad av en moderator: