Köpråd rejäl skoter

Garagetroll

Ny medlem
7 jan 2025
1
0
1
F****träsk
Hej alla!

Jag skulle vilja få köpråd så jag kan skaffa mig en rejäl driftsäker skoter. Jag har inte alls kört mycket skoter så se mig som nybörjare. Då jag kört tidigare så har jag inte suttit särskilt bekvämt. Jag är 194 cm lång. Skulle gärna ha en modell arbetsskoter.

Så här är det::
  1. Driftsäkerhet: vill inte ha nåt som tjorvar eller är känsligt. Jag kan meka, men vill inte ute på fjället.
  2. Jag vill kunna sitta bra.
  3. Mestadels kommer jag att åka med passagerare.
  4. När jag ser i kristallkulan så kommer jag att åka 50% skoterled, 50% utanför led, tex oplogad väg, skog osv.
  5. Elsatart och back vill jag ha. Övriga finesser tror jag mig inte behöva.
  6. 1/3 kommer jag att dra en lätt pulka/släde.
  7. Jag kommer inte att dra spår eller timmer.
  8. Skotern behöver inte vara det minsta "rolig".
Vad jag läst hittills så är det en bredbandare jag ska satsa på men får inget grepp om 2takt eller 4takt är att föredra. Vissa propagerar för fläktkylt men är vattenkylda inte tillräckligt dugliga sedan ett tag tillbaka?

Jag tänkte en maxgräns på 60k, men finns något dugligt billigare så är det positivt.

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.535
411
83
Malå/Adak
Skippa bredband om du inte ska dra tungt! Blir bara klumpigt samtidigt som dom inte sällan är dyrare.

Du skulle mest troligt klara dig med en liten fyrtaktare men en 2-takt 600 funkar också bra. ACE 600 är en liten fyrtaktare som finns i många olika BRP-maskiner, soppasnål, tyst och driftsäker, kan vara knepigt hitta en lämplig maskin för de pengarna däremot...

Så... En Renegade e-tec 600, (tvåtakt), med elstart, dubbeldyna och så få mil som du kan hitta är förmodligen perfekt. Ranger 49 med samma motor blir också kanoners men tenderar vara snäppet dyrare. Tänk på att inte köpa skoter med för smal framvagn om du ska skjutsa, det är ett elände skjutsa med "lössnömaskinsbredd" på framvagnen, exempelvis Ranger 49an finns med flera olika framvagnsbredder.

Reactions: mas

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
271
106
43
Vittangi
Om du vill gå på spåret bredbandare så är Lynx bredbandare med 600 e-tec eller 600 SDI bra och hållbara skotrar i alla fall. Lynx Commander 600 e-tec eller 600 SDI är väl den modell som är mest populär, men de ligger högt i pris. Även Lynx Yeti 600 SDI är bra och hållbara skotrar (dock väldigt tunga, så kör inte fast med en sådan). De tar sig fram bra i lössnö, är bra på att dra saker, har i regel dubbeldyna och är väl helt okej åtminstone att bara köra efter led eller hårda spår med. Kan inte sägas vara roliga maskiner, men klarar det mesta. Bägge har, även fast de är vätskekylda, en extra kylfläkt som går igång och hjälper till med kylning vid de tillfällen då skotern inte får tillräckligt med kylning från snö som sprättar upp i bandtunneln.