Det är en manuell jag tänkte skaffa, man lägger ju bara i högsta växeln sen väntar man några timmar så är man framme... Men är inte d4:an och d5:an samma motor men d5 har dubbelturbo och annan mjukvara? Tänkte på det där med multiremmen borde isåfall kunna hända på d4an också. Har inte läst in mig så mycket än att max 2012 för sen var det haldex gen 5. Då bilen mest bara kommer användas till att dra skotervagn så blir det nog en som gått runt 20k sen ha den tills hjulen trillar av...
Har själv en XC70 D5 AWD 2011, 205hk, manuell.
Hade tidigare V70 D5 AWD 2007, 185hk, också manuell. Körde 12k mil med den.
Man märker en skillnad på hur långt ner i varvtal den nuvarande motorn med dubbelturbo drar.
Man har fullt laddtryck ner till 1300rpm känns det som.
Den tidigare 185hk drog inte fullt lika långt ner. men ändå till 1400-1500 rpm, men gick ju såklart jäkligt bra ändå.
Men 2011:an är såklart ännu lite bättre att dra med.
Har haft en satans otur med nuvarande Xc70:n
Köpte en manuell då jag inte ville riskera att få en krånglande automat.
Den hade gått 15k när jag köpte den, och har väl tänkt åka 10k innan byte till nästa bil.
Men det visade sig att förra ägaren slirat sönder kopplingen, det märktes ett halvår efter köp då den började slira vid tung körning med husvagn.
Så det blev byte av svänghjul, koppling och hela baletten...
Ett satans jobb, usch va less jag var...
Strax därefter sa bakre diffen upp sig.
Det är en sjukdom som finns på många AWD-modeller kring 07-15
På V/XC70 så gäller det 2008-2012 med Haldex Gen4
XC60 09-12
Sen är det även V60 och XC90 av liknande årsmodeller.
Det är ett lager på pinjongen som nöts ner med oljud som följd, främst i 60-80, ofta vid motorbroms.
Om man går in och kollar på Bildelsbasen och söker en bakre diff till tex. XC60 09-12 så finns det knappt nån att uppbringa. Likaså med Xc70 08-12.
Från -13 och framåt finns det däremot drösvis...
Orsaken är just detta lagerproblem.
Volvo själva reparerar inte diffarna, dom byter ut den mot en ny.
Du kan inte heller köpa lager genom Volvo, finns ej som reservdel. Endast komplett diff eller tätningar går att köpa.
Det finns några som renoverar dessa, däribland jag själv.
Haldexen är också nåt som bör ägnas uppmärksamhet.
Volvo själva säger att man inte behöver serva Haldexen, inte under hela bilens livslängd...
Självklart är ju det bara bullshit.
Haldexen består av en våtlamellkoppling och lite hydraulik.
Ett internt hydraulsystem klämmer ihop lamellpaketet och skickar då kraft från kardanaxeln till bakre diff = Fyrhjulsdrift.
Oljan som lamellerna ligger i är samma olja som används för hydrauliken.
Eftersom lamellerna slits med tiden så blir ju såklart oljan skitig.
Den behöver således bytas.
Finns även ett filter som ska bytas.
När samma Haldexenhet sitter i en VAG-bil så ska Haldexen servas efter 6-8000 mil.
Men inte på en Volvo.
Glömde jag nämna att bakre diff saknar oljeavtappningsplugg?
Den oljan behöver man ju såklart heller aldrig byta, enligt Volvo.
Exakt samma bakdiff sitter en Landrover Discovery, när den sitter i Landrovern finns det såklart avtappningsplugg.
Det är också genom Landrover man får tag i de delar som behövs för att renovera diffen.
Nu har jag fått spytt lite galla över "rejäla" Volvo.
Men är ändå väldigt nöjd med XC70:in jag har nu.
Går jäkligt fint som sagt.
Tycker AWD:n verkar funka som den ska, har då inte märkt annat.
Man läser ju lite att Gen4 ska vara bra, men Gen5 av haldex blev till det sämre, längre responstid innan AWD:n går in fullt.
Ligger alldeles under litern i förbrukning med kåpsläp i 90-95km/h
Verklig förbrukning då.
Färddatorn visar mindre, men har lite glädjemarginal.