Köpråd Summit 2011-2014

21 dec 2015
14
0
1
Umeå
Hej!

Är på jakt efter en Summit (600/800) 154" 2011-2014 och behöver lite input på skillnader mellan årgångarna, vanlig fel och annat som kan vara värt att tänka på. Är det något speciellt som gör -12 till ett bättre köp än -11, -13 bättre än -12 osv.?

Kolvarna (som det skriv så otroligt mkt om), när blev det bättre kvalitet på dessa och vilka årgångar omfattar den utökade garantin (byte upp till 500 mil, senast aug 2015 om jag förstått det rätt)?

Vevaxel/vevaxellager, skillnad mellan årgångarna gällande kvalitet och behov av fettning?

Variatorproblem har jag läst en del om, skillnader här?

För övrigt kan jag tillägga att jag siktar på att äga skotern under flera år framåt och är inte någon som kör vare sig speciellt mycket eller hårt. Kommer köra en del led (ska skaffa en led-/arbetsskoter under nästa säsong).

21 dec 2015
14
0
1
Umeå
Många tycks uppleva den nya boogien som mer lättkörd så det är ju helt klart en fördel. Synd bara att de valde den gula färgen på -13, känns lite passé. Men det går ju att ordna med vinyl eller annan valfri åtgärd. Nåt bör man ju göra om man inte vill se ut som en geting, alt. bli tagen för gnagare.

matteias

Välkänd medlem
23 sept 2009
420
0
16
Östersund
Om du kollar under sälj så säljer jag en freeride 154 2014.. låt inte uttsenndet lura dig, det är lite mil vilket är bra om du tänkte ha skoter i många år. Den är lugnt körd och det ser man vid besök :) dem fungerar mycket bättre än summit på leden och nästan lika bra i snön.