köpråd venture lite

banjo78

Medlem
19 feb 2013
10
0
1
Fors
Hej på er.


Funderar på att köpa en touring skoter, budget upp till 40k.
Har fastnat för venture lite, går att få loss för 30-40k.
Det jag drar mig för är milen på dessa ofta har dom gått över 1000mil.
Vad tror ni, hur många mil går en sådan skoter? Vad kan man räkna med för underhåll på en långmilare? Har denna modell några speciella svagheter man ska titta extra noga efter?
Eller ska man helt enkelt kolla efter en äldre venture 600 med mindre mil på mätaren? Har hittat en -01 med 500 mil för 39k.

Är tacksam för input!


//Anders
 

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
Motorn går flera tusen mil till, det som brukar vara är att backen kärvar och styrningen glappar, även variatorn kan behöva en översyn men hellre en 1000 milare Venture Lite/MP än en gammal 600 med kass körställning.
 
J

Jona$

Se det såhär, skulle du rygga över en mc med 1000mil på mätaren?
Enda du bör kolla upp är slitage som alla maskiner i form av lager,variatorer,stötdämpare osv.

VL:n är till stor del körd av en kundkrets som "gubbkör" och kan chassiet mm överleva i apex/nytro med turbo på över 1000mil så måste dessa ses som att vara i nyskick!
 

Karelin_

Välkänd medlem
20 jan 2013
129
0
16
Vilhelmina
Nog skulle jag ha satsat på Venture lite...tillförlitlig 4 -takt.Har dock aldrig ägt någon men kört en o man sitter skönare på Venture lite än på venture 600 för en sån har jag ägt.sen är den tystare och ryker inget.lättare att smyga runt med...
 

banjo78

Medlem
19 feb 2013
10
0
1
Fors
Tack för input.

Någon som kört/äger en MP/lite hur är prestandan på den, känns den hyffsat rapp upp till 90-100?
Kan tänka mig att en 600 är lite roligare rent prestanda mässigt.
Det jag har att jämföra med är en cs340 & en viper700 gissar att lite/mp hamnar mitt emellan dessa två.

//Anders
 

Psycho Dave

Välkänd medlem
10 nov 2010
719
81
28
Norderåsen
Inget prestandamonster men den duger till. Skön komfort och man blir inte trött i kroppen av att åka en lite längre sträcka. Du får räkna med att byta bussningar till styrningen och ev några p-ändar och motsvarande.
 

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
den är inte direkt trött, yammas 500 är ändå ganska varvvillig.
skulle säga att upp till 80 är den ok, toppar väl runt 120.

men körställning och fjädringsväg gör att det bara är på slätten som 600 kör ifrån
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Och är man ute efter prestanda kanske man inte skall sikta in sig på en touringmaskin.... en touring maskin är ju alltid tyngre än sina "syskon" som dom bygger på...pga av att det plockas på diverse finesser
 

jammen600

Välkänd medlem
14 dec 2004
1.395
0
36
Timrå
Har MP och är helnöjd med den hade en venture 600 som jag tyckte var perfekt
tills jag provade mpen, stor skilnad i körställning och dragförmåga bra på det
mesta men nån fartmaskin är det inte, monterade ett avgasrör som mynnar ut
bak så blev det trevligare för passageraren och att det inte blev lika mycket
isbildning i bandtuneln, monterade hantagsvärmare bak och fullklippade mattan
plus backspeglar och packlåda som det får plats 4karter öl och en spägris i till
grillningen så köp bara.
 

Heel Clicker

Välkänd medlem
1 jan 2000
350
1
16
Grängesberg
Hur gick det, blev det en lite (eller MP) eller en 600?
Jag är intresserad av en MP (eller lite) så jag ville kolla om dú blev nöjd... eller?
 

banjo78

Medlem
19 feb 2013
10
0
1
Fors
Har inte kommit till skott ännu. Firman som hade 3st som jag skulle kolla på, sålde alla på en vecka :/ Jag hann inte ens åka att kolla på dom. Får se vad som händer med priserna efter påsk nu.


//Anders
 

Heel Clicker

Välkänd medlem
1 jan 2000
350
1
16
Grängesberg
Hmmm... Inte bra att dom är lättsålda, när man är spekulant, helt annat om man är säljare...
Jag väntar på ett bra pris på en MP... får nog vänta till efter påsk... tyvärr.
 

Balkanboy

Aktiv medlem
25 sept 2008
65
1
8
43
Karlskoga
Min toppade 140km/h på sjön med 5-10 cm nysnö
. Man känner sig trygg och stadig samt bra körställning. Billig i drift och skaplig framkomlighet .