Köpt min första skoter JAG 440 93a

Johan Rydström

Välkänd medlem
25 feb 2010
114
0
6
Hej.
Har nyss hämtat min första snöskoter. Blev en JAG 440 93a. Jag behöver varken nyare eller vassare då jag bara ska ha den för skojs skull och åka lite ibland!

Märkte direkt att bromsen inte tar. Kanske beläggen, har inte tittat.
Vill ha tips på bra sidor som säljer billiga reservdelar. Om det finns någa billiga?

Ska börja med lite service. Byta olja, filter, stift..det vanliga bara. Är det någon speciell olja till skotrar? Jag är helt novis på detta, bilar kan jag, men antar att det kanske inte riktigt är samma sak.

Tacksam för snabba och bra svar!

Mvh
Johan

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Enklast är nog Blocket, såpass gammal maskin att originaldelar sällan finns eller lönar sig.

Annars: Skoterdelen, Rinab, Bengans (men där kan det ta tid), USA.

Du behöver inte byta olja, oljan är en förbrukningsvara på skotern (antar att du syftar på tvåtaktsoljan). Det finns såväl del- som helsyntet, det mesta duger till din maskin.

Inte direkt så mycket filter att byta heller, du kan kolla så att bränslefiltret ser okej ut. Kostar 30 spänn på närmaste OK-mack annars.
Stift behöver du inte byta så länge de fungerar.
Olja i kedjehuset kan man byta om man är jätteambitiös. Transmissionsolja är det som gäller där. Några deciliter räcker så köp inte för stor förpackning.

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Den modellen har en mekanisk broms med bra bett men som sliter belägg och kräver justering ofta. Lolla om det finns belägg kvar och sen justerar du genom att lossa låsmuttern på oket och skruva in justerskriven. om allt är bra så ska det var ca 90° vinkel mellan arm och vire när du nyper bromsen.

Annat som kan vara bra att kolla upp är skicket på variatorn, de är ofta slitna och då får man dålig prestanda.