Köpt RX-1 2003, 700 mil. Vad bör jag checka ?

Rizzzo

Välkänd medlem
29 nov 2009
252
1
16
Kolla upp främre delen av din boggie, kolla efter sprickor. Kolla upp drivaxel lagret. Grattis till en kanon fin skoter.

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Kolla slides, hjullager och bussningar i boggien.

Kanske variatorerna behöver nya slitdelar?

Är motorn servad? Kanske ett oljebyte?

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Nr.1 - Sprickor i Primären

Nr.2 - Sprickor i främre W-armen

Nr.3 - Drivaxellager

Nr.4 - Kjedjehus olja, leta efter spån. (Sitter det backväxel?)

Nr.5 - Bussningar / Lager i boggie samt framvagn. Det slitaget är ofrånkomligt hur pedant man än är! :)

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Nr.1 - Sprickor i Primären

Nr.2 - Sprickor i främre W-armen
En klassiker.

Nr.3 - Drivaxellager
Brukar hålla länge, bara det är fettat, sätt dit nytt fett.

Nr.4 - Kjedjehus olja, leta efter spån. (Sitter det backväxel?)
Byt olja, om det är mkt med spån kolla kedjan. Håller också länge.

Nr.5 - Bussningar / Lager i boggie samt framvagn. Det slitaget är ofrånkomligt hur pedant man än är!
Kolla hur hjulen rullar byt på dom som verkar dåliga.
Bussningar i framvagnen, byt. Garanterat slut vid 700 mil.

:)
Sen ska du också kolla upp kabelstammen där den går från motorrummet upp till styret. Kolla också efter sprickor vid sekundären där glidklackarna sitter.

Kolla också bromsklossarna.. många glömmer bort att det kan vara kul att stanna när man kör 150+ :) Det är ju också något man ska göra innan varje tur :)

Sen är det bara byta olja och filter, tanka och köra =)

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
58
Täfteå, Umeå
Tack, drivaxellagret verkar vara en svaghet. Men visst måste man byta hela hjulen i boggien om lagret är dåligt har jag hört?
Det glappade lite i spindlarna. Såg det fanns bussningar på blocket av bättre material.
SKa checka w-armen oc bogien. Sen oljan förståss

snurre

Välkänd medlem
3 jun 2008
774
0
16
Lycksele
Drivaxellagret kan räcka att ta lös, rengöra och fetta om, men helst skall man väl göra det någon fler gång om man vill att det skall hålla 700 mil.
Tyvärr måste man byta hela hjulen i boggeyn när lagren e slut på dom där modellerna. Men när du köper nya, köp med utbytbara lager.

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Jag har hittills kört 2000 mil med samma drivlager. Har rengjort och petat in lite fett i det varje år då jag har ner boggien för att kolla den.
Inga oljud eller liknande än så länge i lagret.

Byt vändhjulen till hederliga SRV-vändhjul. Passar utmärkt och kan bli ganska snygga om man polerar upp dem lite.
Dessutom kostar de bara 180:- / st och har utbytbara lager.

Byt gärna till OiLite-bussningar i framvagnen, passa också på att skaffa OiLite-bussningar till styrlagren.