Köptips på en allroundleksak

Castlebridge

Medlem
30 dec 2009
6
0
1
Slottsbron
Behöver vägledning och tips på vilken skoter jag skall köpa.:hmmmm2:

Budget: Ca. 70 000 SEK, max 120 000 SEK

Kommer mestadels att köra i Värmland på isar, åkrar och i skogen och på oplogade skogsvägar.
Det är sällan att snötäcket är över 3-4 dm.

Vill ha körglädje och smidigt kunna ta mig fram i skog och mark mellan träd och stubbar.
Det ska helst gå att sitta två på den och jag kommer ibland att lägga lite spår med en spårsläde. Men det är i slutändan ändå en leksak, så körglädjen är viktig.

Jag är ingen mekare och vill därför ha en så driftsäker och startsäker skoter som möjligt.

Tips mottages mycket tacksamt.

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
För dom pengarna så kan du ju välja och vraka ganska fritt.

Jag skulle ha gått på en Renegade eller X-trim med en 600 cc motor, årsmodell 07 och nyare. Se till att du får dubbeldyna med på köpet.

Ska du köra mkt på isar så är en skruvdubbad matta bra att ha. Dels håller den riktningen på blankis och så river den sönder isen så att skotern får kylning.

Castlebridge

Medlem
30 dec 2009
6
0
1
Slottsbron
Tack för tips!

Jag var och testade en X-trim 600 och Yeti Rotax 600 Sdi 08 igår.
X-Trim skotern var lite lättare att svänga och kändes lite behändigare än Yetin. Men Yetin är lite billigare och sägs fungera lite bättre att spåra med? Någon som har lite erfarenheter kring dessa modeller och kan jämföra fördelar och nackdelar?

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
När du skriver att du är ute efter en "allroundleksak" så kan du inte dra in en Yeti i diskutionen. Det är som att säga att du vill ha en sportbil och funderar på en Volvo kombi.

Visst är Yeti:n (~Hummer H2) bättre att dra skidspår med men med ett snödjup på max 4 dm så går det lika bra med en Rave RE 800 (~Ferarri Testarossa).

Själv har jag bl.a. en Lynx Adventure - en otroligt bekväm långfärdsskoter. Ingen "leksak" då den är för tung att kränga omkring med i djupsnö. Men är ni ute efter komfort i toppklass så är den att rekommendera. I princip så är det en X-trim fullsmetad med utrustning och lull-lull vilket har dragit upp vikten med ca 40 kg.

Trices

Välkänd medlem
18 mar 2009
973
0
16
32
Plats
Yetin är ingen leksak, självklart går den att leka med men det är ingen lättviktare, om man säger så.

Castlebridge

Medlem
30 dec 2009
6
0
1
Slottsbron
Tack för tips och inlägg!

Jag kommer inte att använda skotern en enda sekund till att dra ved ur skogen el. dyligt. Men jag kommer däremot att köra mycket ”offtrack” på myrer, sjösystem och oplogade småvägar och stigar. Så jag antar att jag är ute efter en maskin som smidigt tar sig fram i lössnö med ett snödjup mellan 20-50 cm. Så jag antar att man på dessa skogsturer skulle uppskatta manöverbarhet, smidighet och komfort.

Kommer även att lägga några km skidspår med spårsläde ett par, tre gånger per vinter, så skotern behöver också hjälpligt klara av detta.

Sen kommer den nog att användas en hel del till att ha roligt med ute på is och hagar när snön lagt sig.

Jag har aldrig äg en skoter så jag har ingen aning vilken modell eller märke som skulle passa in på denna beskrivning. Finns det någon gyllene kompromiss?

Beasten

Välkänd medlem
26 feb 2007
1.012
0
16
NJURUNDA
Tack för tips och inlägg!

Jag kommer inte att använda skotern en enda sekund till att dra ved ur skogen el. dyligt. Men jag kommer däremot att köra mycket ”offtrack” på myrer, sjösystem och oplogade småvägar och stigar. Så jag antar att jag är ute efter en maskin som smidigt tar sig fram i lössnö med ett snödjup mellan 20-50 cm. Så jag antar att man på dessa skogsturer skulle uppskatta manöverbarhet, smidighet och komfort.
En Crossover är aldrig fel...x-trim från Lynx renegade från Ski-doo switchback från Polaris crossfire från Artic cat...men fungerar bra med en kort maskin med om man har minst 38mm kammar på mattan. Jag "glömde" Yamaha...dom har ju sin Xtc och Mtx, Yamaha finns ju även som kort om man inte mot förmodan ska köra i snö.