Kör bevis/Skoterkortet

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
29
Haparanda Kommun
Tjaba!
Tänkte en liten grej angående skoter kortet :rolleyes:
Går det ta det nåt år före man är 16 år?
För vi håller ju på med en massa ved och andra transporter ev. familje utflykter och det är nästan det enda skälet jag ens sitter på en skoter förutom när jag kör med kompisarna.
Och min skoter är ju ingen racer precis :D Går max 55km/h efter led väll :beer:
Men det är ju det om det går att ta kortet 14-15 års ålder då man arbetar med maskinerna så man slipper skiten med vedlasset i diket :D Ev. pellets påsarna då... Har pellets panna och vi har ju pallarna hos farfar ibland
och det är 1km ifrån och det vore jäkligt att bära 15 stycken 16kg säckar under armarna 1km sträcka?

Men hursomhelst man får eller ej så slutar jag ju inte köra skoter för det lilla :) Bara man håller sig skym-undan så
men det är en sak jag undrar...
 

Xtc_700

Välkänd medlem
31 jan 2009
160
0
6
Dalarna
Tror inte att det går att få nån form av dispans, så du får nog vänta tills du fyller 16 ;)
 
D

Deleted member 9532

Vad jag har hört så måste man kunna styrka att man behöver skotern för att klara av ett arbete?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.132
963
113
Stora Blåsjön
Tror nog att det kan bli svårt att få dispens om du inte är "renskötare".
Men jag tror inte länsman säger så mycket om du träffar på någon när du är ute och verkligen arbetar med maskinen.
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Duveds skola fick despans att utföra skrifliga provet samt "uppkörningen" innan uppnådd ålder.
Dock fick vi inte kortet utprintat fören vi fylde 16år.

Men, såvitt jag vet har ännu ingen blivit bötfäld inom skoteråkning pga VÄLDIGT låg prioritet hos länstyrelsen.