Köra in en ny skoter/motor?

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Något speciellt man ska tänka på?

(Tomten ställde av en Summit 600) :thumb:
 

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
Jag körde då inte in min maskin så himla mycket..

De man bör tänka på är väl att du inte ska hålla full gas allt för länge, bättre och pump gasa då..

Du behöver ju inte ta dom värsta backarna under inkörningen.. Iaf inte dom första tankarna..
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Gör som texten i länken nedan föreslår.
http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm
Jag har gort så på ett (stort) antal nya bilar, samt på
tre skotrar och några MC.

Fungerar mycket bra, mycketr bättre än det som står i instruktionsboken.

//
jahaaa...det var ju inte lite att läsa...:hmmmm:

några specifika tips?

jockäää; va tusan, jag har ju just blitt pappa :becky:

sånt tar en jäddra massa körtid, har jag märkt..:argh:
 

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
What's The Best Way To Break-In A New Engine ??
The Short Answer: Run it Hard !


Why ??
Nowadays, the piston ring seal is really what the break in process is all about. Contrary to popular belief, piston rings don't seal the combustion pressure by spring tension. Ring tension is necessary only to "scrape" the oil to prevent it from entering the combustion chamber.

If you think about it, the ring exerts maybe 5-10 lbs of spring tension against the cylinder wall ...
How can such a small amount of spring tension seal against thousands of
PSI (Pounds Per Square Inch) of combustion pressure ??
Of course it can't.

Alltid kört så på mina maskiner.

Varmkört lite, sedan köra med den som jag alltid gör.
 

Ehnebom

Välkänd medlem
23 dec 2007
1.148
2
16
Hudik
Saker och ting ska köras in som dom ska köras efter inkörning. En av anledningarna är att man får vändkanter i cylinderloppen vid gång, kör man då jävligt lungt hela tiden under "inkörning" så kommer dom kanterna att hamna lägre ner än om man skulle gasa fullt så att alla lagerglapp å allt material sträcks ut som det normalt ska.
Har man alltså vändkanterna långt ner å sedan gasar på så kommer ju ringarna att passera vändkanterna från "fiskörningen" och det är nog inte bra för kolvringarna