Köra utan luftfilter?

E

eMe181

Hej, tar en motor stryk om man köra utan Luftfilter? Enligt förra ägaren så är förgasarna inställda med att köra utan luftfilter/burk. Men tycker ändå den går orent, kanske för att det är varmare ute?

Men som sagt till frågan, vad finns det för påföljder?

beckvall

Välkänd medlem
4 maj 2010
778
0
16
sundsvall
när de gäller utan filter på en skoter så är iden inte fel så länge den inte kan dra i sig snö. då de inte finns nå damm eller igentlig smutts så kan man göra det. dock slulle ja rekomendera luftfilter. jag körde utan ett tag på min rotax 377 och kolvarna vart rätt blanka på insugssidan. vilket inte är så bra om man vill att de ska hålla =)

E

eMe181

Okej, men jag har byggt ett som ett stålfiskenät och satt för dom så det inte ska komma in så jävulskt mycket snö där. Och när jag ställer undan den så sätter jag 2 påsar över förgasarna...

hur många mil körde du då? jag kommer väl köra 20-30 mil som max.

beckvall

Välkänd medlem
4 maj 2010
778
0
16
sundsvall
vet inte men de var några månader med rätt mycket körning. ca 70 mil. ja så länge du har något form av filter så de stora inte kommer in

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
fråga nån tjej om du kan få "låna" en strumpbyxa som du sen klipper rund o drar fast me en slangklammer :) ja du måst justera in föggarna då du har filter

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
den tar stryk om du kör i puder , snön gör kolven repig å i värsta fall kan den skära

kör med burken , den är gjord för att inte suga in snörök utan att vara ett trångt filter som luften måste passera , vissa burkar kan behöva moddas antingen vid trattarna eller vid intaget eller både och , en bra burk är helt överlägsen lösa filter , då den har förutsättningar att vara avstämd mot motorns effektpeek , tar kall luft utifrån , inte bryter sönder insugsgummina mm

lösa filter har en fördel : det ser bra ut i motorrummet

Last edited:
E

eMe181

har ingen luftburk, eftersom det är 1 förgasare standard på dom här skotrarna. men det sitter 2 nu:S

E

eMe181

var även och startade den igår, när jag har gasat så går inte tomgången ner sig riktigt. utan det tar ett tag, vad måste ställas in då? :)

beckvall

Välkänd medlem
4 maj 2010
778
0
16
sundsvall
oftast luftskruvarna som skall sjusteras då. men ta och gö ren förgasarna innan sesongen börjar då dom brukar slamma igen. och de kan även påverka gången i motorn. och desutom ska mna ställa in skotern när de är kallt eller väldigt kallt. jag bruka sjustera in min när de är kalare än 20- så man får ett bra resultat när de blir lite varmare =)

E

eMe181

Okej, jag ska ställa in luftskruvarna idag, är det 1,5 varv utåt dom skall vara? :)

E

eMe181

Hehe okej :p vad heter du på msn? vi kan säkert ha några intressanta diskussioner ;)

ozzy 93

Välkänd medlem
27 jul 2009
644
0
16
Aspås
Hittade en rembit i reedkorgen på min 540 motor efter att ha kört utan filter och sprängt rem :D

vovlo

Välkänd medlem
1 feb 2007
686
2
16
gräsmyr
det är endast sjukt korkat att köra utan filter och tänker du efter så förstår du nog också det, hur mycket effekt vinner du på det? och hur mycket större risk är det för att den ska snö skära eller totalt förstöra reedsen m.m. tänk till och var smart det vinner du på i längden kan jag lova