Körkort vs. Förarbevis?

da_loof

Välkänd medlem
8 feb 2008
1.585
0
36
Häggenås/Grötom
Tog körkort 970418
Blev av med det 6mån pga fortkörning 05

Måste jag ha förarbevis eller ej.
Står fortfarande 97-04-18 som utfärdande datum på mitt KK

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Terrängfordon

För att få köra terrängvagn måste du ha körkort med behörighet B.
För att få köra terrängskoter (= terrängmotorfordon med en tjänstevikt av högst 400 kg, d.v.s. snöskoter och s.k. fyrhjuling) måste du ha traktorkort eller körkort utfärdat före 1 januari 2000 eller förarbevis utfärdat fr.o.m. 1 januari 2000. Terrängskoter och terrängvagn får inte köras på allmän väg.

Står det att det är utfärdat innan 1 Jan 2000 så är det behöver man således inte ha förarbevis för terrängskoter.

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
45
Kiruna
Du behöver inte ta något förarbevis! Eftersom du fick tillbaka samma körkort som du hade tidigare som var utfärdat innan 2000 så kan du köra snöskoter på kortet! Hade du däremot tappat det under "prövotiden" så hade du behövt tagit ett nytt körkort och hade det varit efter -00 så skulle du måsta ta förarbeviset!

Bounty

Välkänd medlem
9 dec 2007
122
0
6
Avesta
Jag var i precis samma situation som dig, på mitt körkort står det som första utfärdande 1998-03-10, vart av med mitt kort -01 i 3 månader samt -05 i 2 månader (fortkörning i båda fallena).
Jag var dock tvungen att ta förarbevis för skoter/terränghjuling vilket jag gjorde i Lördags.
Det spelar alltså ingen roll vad det står som första utfärdande på körkortet (på baksidan alltså) har du blivit av med det i bara 1 månad för fortkörning så måste man alltså ha förarbevis för skoter/terränghjuling.

Tyvärr men så är fallet, men det är bara att ringa vägverket annars och fråga
dom där. Det gjorde jag och fick samma svar som jag fick på utbildningen i Lördags.

Bounty

Välkänd medlem
9 dec 2007
122
0
6
Avesta
Du behöver inte ta något förarbevis! Eftersom du fick tillbaka samma körkort som du hade tidigare som var utfärdat innan 2000 så kan du köra snöskoter på kortet! Hade du däremot tappat det under "prövotiden" så hade du behövt tagit ett nytt körkort och hade det varit efter -00 så skulle du måsta ta förarbeviset!
Hmm... är det olika regler i olika delar av sverige man bor, hehe... ;)
I mitt fall så fick jag oxå tillbaka mitt körkort, alltså jag behövde inte ta om det men ändå så vad jag tvungen att ta förarbevis. Inte för att det spelar
nån större roll för det är ändå bra att ha ett förarbevis.

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
45
Kiruna
Hmm... är det olika regler i olika delar av sverige man bor, hehe... ;)
I mitt fall så fick jag oxå tillbaka mitt körkort, alltså jag behövde inte ta om det men ändå så vad jag tvungen att ta förarbevis. Inte för att det spelar
nån större roll för det är ändå bra att ha ett förarbevis.
Jag kanske har fel, men eftersom han inte tog om körkortet så är det ju ändå utfärdat innan -00? Men jag kanske har fel eftersom du har ju varit med om samma sak och det har ju inte jag:eek:. Men du tappade väl ändå ditt inom 3 år?

Bounty

Välkänd medlem
9 dec 2007
122
0
6
Avesta
Jag kanske har fel, men eftersom han inte tog om körkortet så är det ju ändå utfärdat innan -00? Men jag kanske har fel eftersom du har ju varit med om samma sak och det har ju inte jag:eek:. Men du tappade väl ändå ditt inom 3 år?
Men det bästa är ju om man ringer antingen till VV eller till nån skoterutbildare, men så fick iallafall jag det förklarat för mig. För jag var också helt stensäker på att jag INTE behövde ta förarbevis först, men men det sket sig som sagt. Men nu är det gjort och premiärturen närmar sig med stormsteg

Inom 3 år? Menar du inom prövotiden? Njaa det va faktiskt med 2 veckors marginal på rätt sida :D Nångång ska även jag ha tur.

da_loof

Välkänd medlem
8 feb 2008
1.585
0
36
Häggenås/Grötom
Hehe, galen historia detta med förarbevis...
Satt å läste en massa om detta ingen vet riktigt vad som gäller ska ringa till Sheriffen i morron å kolla.
Ska ändå på förarkurs nästa helg dvs 29-30nov men vill veta om jag kört olagligt eller inte.

Nått sjukt med förarbevis.
Om man på fredag blir tagen på skoter i fyllan å villan, blir av med KK och får inte köra vidare pga. Rattfylla.
Så får man ändå köra skoter på lördag pga att förarbeviset inte omhändertas eller kan förloras pga lagbrott.
Sjuka svenska regler.

Bounty

Välkänd medlem
9 dec 2007
122
0
6
Avesta
Hehe, galen historia detta med förarbevis...
Satt å läste en massa om detta ingen vet riktigt vad som gäller ska ringa till Sheriffen i morron å kolla.
Ska ändå på förarkurs nästa helg dvs 29-30nov men vill veta om jag kört olagligt eller inte.

Nått sjukt med förarbevis.
Om man på fredag blir tagen på skoter i fyllan å villan, blir av med KK och får inte köra vidare pga. Rattfylla.
Så får man ändå köra skoter på lördag pga att förarbeviset inte omhändertas eller kan förloras pga lagbrott.
Sjuka svenska regler.
Jepp, så i praktiken så kan man aldrig bli av med ett skoterkort. Det är faktiskt helt sjukt att man kan göra som i exemplet som du skrev. Har faktiskt oxå tänkt på bla det där scenariot. Helt sjukt är det iallafall :hmmmm:

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
45
Umeå/Boden
Jag har varit i samma sits tog körkort -99 tappade det 2 mån pga fortförning så jag var tvungen att ta förarbevis enligt lännsstyrelsen

Enogg

Medlem
10 nov 2008
20
0
1
Arjeplog
Som jag ser det så handlar egentligen skoterkörkortet om försäkringen.

Polisen skiter i om du kör utan skoterkörkort, men försäkringsbolagen..
Betala då inte vagnskadeförsäkring (helförsäkring) om du kör olagligt =)

Så med andra ord, om du bara har trafik/halvförsäkring (mot stöld/brand etc) så behövs det inget körkort (förutsatt att du inte kör ihjäl någon annan, om du kör ihjäl dig själv så spelar det nog ingen roll)
Men om du har vagnskadeförsäkring (hel) så kan du hamna i knipa om du säger att det var du som körde när skotern blev ram-sned =)

Ewil twin

Medlem
27 nov 2007
42
0
1
avesta
Förarbevis för terrängskoter
För att få köra terrängskoter krävs det att du har förarbevis för terrängskoter, körkort eller traktorkort som är utfärdat före 1 januari 2000. Har du ett körkort eller traktorkort som är utfärdat efter 1 januari 2000 så krävs det alltså ett särskilt förarbevis för terrängskoter.

detta står på vv hemsida har inte fått någon info om att förarbeviset ska vara borta för min del (loosa kortet 1 månad i somras) och det verkar helt sjukt att man ska få tillbaka körkortet men inte förarbeviset för skoter

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
45
Umeå/Boden
Förarbevis för terrängskoter
För att få köra terrängskoter krävs det att du har förarbevis för terrängskoter, körkort eller traktorkort som är utfärdat före 1 januari 2000. Har du ett körkort eller traktorkort som är utfärdat efter 1 januari 2000 så krävs det alltså ett särskilt förarbevis för terrängskoter.

detta står på vv hemsida har inte fått någon info om att förarbeviset ska vara borta för min del (loosa kortet 1 månad i somras) och det verkar helt sjukt att man ska få tillbaka körkortet men inte förarbeviset för skoter

Precis vad jag också tycker, det naturliga vore ju om det blev indraget samma tid som bilkörkortet

Men då skulle ju inte snofed mfl tjäna sina pengar på utbildningar

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Det står utfärdat innan... och ibland får man nytt datum vid återkallning. Diskuteras hejvilt bland som som har husbil som PB2 typ...
En buss kan vara av typen PB2 och då får man köra den om kortet är taget innan ett visst årtal även om den väger 14 Ton... :)

da_loof

Välkänd medlem
8 feb 2008
1.585
0
36
Häggenås/Grötom
På mitt och min mors(aldrig återkallat) körkort finns bara tre datum.
På baksidan utfärdelsedatum i detta exempel 97 och 68
På framsidan 07 och 03 som är Utfärdsdatum på nya KK dvs när körkortet är tryckt hos VV
Samt 2017 och 2003 som sista brukande år innan nytt KK måste tryckas.

Och de kan ju inte vara tryck datumet av KK som styr.

4

426H

Du har kört olagligt sen -05. Råkade ut för samma sak själv och kollade upp vad som gällde. Finns en tråd om du söker.

da_loof

Välkänd medlem
8 feb 2008
1.585
0
36
Häggenås/Grötom
Japp, kört olagligt, men bara sen feb 07 :p De var ju då ja skaffa skoter.

Pratade med TrafikPolisen ÖSD idag. Han förklarade hur det låg till, men samtidigt tyckte han det var idioti, man fick ju tillbaka samma behörighet av körkortet som innan förlusten och därför borde snöskoter, PB2 osv följa med igen. Men Icke.

Så det rätta är att jag MÅSTE ha Förarbevis för att köra snöskoter.

jansun

Aktiv medlem
16 nov 2006
88
0
6
Östersund
www.kkam.se
Så här ligger det till.
Om du förlorat KK efter 1/1 2000, och inte har förarbevis, så måste du ta det för att få köra snöskoter.:bawling:

Vägverkets motivering för att du inte återfår behörigheten automatiskt är att, du aldrig bevisat att du vet vad som gäller i lagar och förordningar kring snöskoter. Det har du däremot i de andra behörigheterna.
Att "köra" snöskotern klarar ju de flesta. Även ett barn. Det är därför provet för förabevis är teoretiskt.:rolleyes:

Sedan, det här med återkallandemöjligheterna. Att det inte går att dra in förarbeviset upptäckte ju myndigheterna på tidigt 2000-tal. Därför tillsattes en utredning, som var klar 2004, och nya regler gäller från 1/10 2009. Så snabba är myndigheter. :ciao: