Körtips för nybörjare

estestest

Medlem
29 nov 2008
8
0
1
Vallentuna
Jag tänkte använda en gammal lynx 600 för att dra spår när vi äntligen fått lite snö men jag har inte kört förut.
När jag provat så plöjer den sig fram med en vall av snö framför sig och gräver ner bandet bakom sig och det slutar ofta med fastkörning (pust vilken motion).
1) Är det alltid så svårt att köra i 1 m lössnö?
2) Borde jag ha breda plastskidor fram för att få upp nosen?
3) Finns det bättre lössnöspårare än en gammal Lynx 600?

Vändradien är också besvärande stor om man inte kränger 30 grader men då blir inte spåren så bra.
Lär man sig det här så småningom (även som sörlänning)?

Numera ödmjuk och svettig nybörjare

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Snön är ganska speciell i år faktiskt.
Har du provat att gasa mer? Då brukar skidorna vilja upp ovanför snön.
Bredare plastbelag hjälper också till!
Ja, det finns många bättre lössnöspårare.. :)

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
har du provat att gasa mer och samtidigt gungat skotern i sidled, det brukar gå bättre om man gör så.

men den här snön vi har nu är inte särskilt lätt att köra i, det finns inge bär och har man lite kammar så är det nästan ingen ide att fara utanför spåren.

estestest

Medlem
29 nov 2008
8
0
1
Vallentuna
Kammarna är inte nya men ser helt OK ut och bandet är ju 60 cm brett så det borde ju bära ganska bra.
Ska man glidvalla stålskidorna och skoterns mage för att få bättre glid?

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
Kammarna är inte nya men ser helt OK ut och bandet är ju 60 cm brett så det borde ju bära ganska bra.
Det första handlar om att man skall lära sig och kontrollera skotern.
Träning gör en till mästare, finns inga genvägar.
Det är lite svårt att tipsa hur man skall göra utan du måste lära dig själv det mesta. Vilket kommer att gå rätt fort

Som jag sa först, lär hantera skotern innan du går på svårare körningar dvs i djupsnö osv.

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå

börja med att montera lappbelag (breda plastskidor) på den, så kommer det nog gå mycket bättre.

estestest

Medlem
29 nov 2008
8
0
1
Vallentuna
Tackar för alla råd och förklaringar.
Lappbeslag och fart låter som bra sammanfattning.
Fart fungerar bra när jag väl kommer igång och lappbelagen av universalmodell ska beställas.