kabeldragning

J

Jona$

hej har en vmax700 98 och jag får inge ström till handtagena ...fundera på att lämna bort det till yamaha så dom får dra allt så de funkar...nån som har nån anning va de kan kosta? :confused:

Leif

Välkänd medlem
1 jan 2000
142
0
6
Räkna med ca 500 :-/tim
Felsökning på handtagsvärmare, kan dock inte vara speciellt tidsödande. Det finns bara två kablar att söka felet i.

Dessa kablar kommer till strömregulatorn på instumentpanelen.
Har man ström fram dit, så är det enkelt.
Antingen har regulatorn gett upp eller så har en kabel glidit isär innanför vadderingen på styret, eller så har handtagsvärmarna i handtaget som gett upp. Det sistnämnda är det troligaste.
Det är dock en mycket dyr historia att köpa nya originalhandtag.

Men har du inte ström fram till regulatorn. Så kan du dra en egen tråd med ström fram till kontakten. Detta är dock inte troligt för då MÅSTE du ha en skada på kabelstammen någonstans. Kabelstammen är dessutom väl klamrad så den INTE ska skavas sönder. Om nu inte någon varit framme och dragit om kabelstammen.

Prova först själv. Mät om du har ström fram till kontakten före regulatorn.
Har du det så lossa vadderingen vid styret med hjälp av dragkedjan, mät om du har stöm fram till kontakterna där under. Har du det så är hantagsvärmarna brunna.

Har du inte ström fram till kontakten före regulatorn.
Ta bort luftburken
Skruva loss oljetanken från bränsle tanken. (låt den sedan hänga kvar)
Skruva loss dynan från chassit.
Lossa skruvarna som håller plasten runt tanken.
Skruva loss bränsletanken från chassit och dra den bakåt.
Då frilägger du hela kabelstammen och får mycket god översikt över kabelstammen. Då ser du om det finns skador. Skarva kabeln vid skadan. Eller dra en ny kabel.

Det låter kanske som mycket skruvning. :cool: Men samtidigt så lär du dig hur skotern är uppbyggd. :rolleyes:
Dessutom så har du långt kvar till snön kommer.........

Lycka till.

J

Jona$

toppen

hej tack för en toppenbeskrivning men det du beskriver har jag redan gjort men de konstiga var att allt va knas så ja bytte regulatorn och den som man justerar värmen på(efter ja råkat koppla på 12v från laddarn)

men frågan är hur många volt ska gå till regulatorn och sen därifrån? de finns 4 kontakter till regulatorn kan du beskriva dom? tack Jonas

Leif

Välkänd medlem
1 jan 2000
142
0
6
OPPS.
Nu blev det riktigt klurigt. :confused:

Jag ska kolla volt talet och dom olika kontakternas betydelse.
Men jag behöver en riktigt utförlig handbok för detta.
Återkommer.

Leif

Välkänd medlem
1 jan 2000
142
0
6
Tyvärr. :(
Måste meddela att jag gick bet på detta.
Jag får inte fram uppgifterna om volttalet vid dom olika mätpunkterna.
Jag har inte en nog noggrann verkstadshandbok.

Men prova slå en signal till närmaste Yamaha återförsäljare.
Kanske kan denne få fram uppgifterna du söker.

Lycka till.