kall start tändings smällar edge 600

ledajn

Välkänd medlem
13 mar 2010
368
0
16
umeå
halloj!

Har ett rätt irriterande problem!

När skotern är kall och jag startar den så vill den dö hela tiden om man inte leker lite me choken, när man väl gasar lite utan chocken så börjar den smälla och ha sig och ha sig och i princip tvärdör, såvida jag inte chockar och gasar!

När den är varmkörd så gör den inte så här, och går hur bra som helst!

har bytta membran i portarna och alla packningar och de är nya insugsgummin å allt sådant.

när man kört ett tag och stannar till så vill den inte heller gå ner på normala varv utan den stannar vid typ 3-4000 tills jag chockar tvärt så går den ner på normalt

Någon som kan veta vad de är för "problem"?

Mvh

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
Nu vet jag inte om det här är en allmän lösning men min slutade med att smälla och jag behövde inte pillra på med choken på min sks600 efter att jag hade justerat in tomgångsskruvarna. (På min var tomgången ställd för lågt vilket gjorde att jag fick fippla på med både gasen och choken.) Den gick efter det igång på 1-2 drag och då hade jag choken i på fullt läge, när motorn ändrade ljudkaraktär så vippade jag upp choken till mittenläget. När den stått så ett tag och blivit lite varm så var det bara att åka iväg och efter en liten stund slå av choken helt.

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.712
833
113
Kramfors
Prova först skruva på luftblandskruvarna med varm motor tills den går ner stabilt på tomg. Går inte det så tar den tjuvluft vid något insug (sprucket gummi). troligast runt förgasarna men finns även riska att den drar in luft vid någon av packboxarna. Detta kollar du med startgas under gång och får du en motor reaktion av sprutningen någonstanns så har du felet där. Du ska även spruta in startgas bakom tändplattan under gång!

ledajn

Välkänd medlem
13 mar 2010
368
0
16
umeå
prövade köra med startgas överallt men den verkar inte ta någon tjyvluft iaf! har inte provat skruva på luftskruvarna för ja har skotern ute just nu så de är lite mörkt och vill inte störa grannarna! ;D

Kom på mer att den har för sig som ett "djupt" och dovt ljud ibland ..går inte att förklara hur de låter, de låter skit skumt iaf, sen vill den som tvärdö och så kommer en tändningsmäll.

AnimaL

Välkänd medlem
18 apr 2005
1.020
2
16
49
Umeå - Yttersjö
Dåliga stift kan ju va en anledning oxå.

sitter det tm38:eek:r på denna? Har haft samma syndrom som du beskriver , att inte varven vill gå (3000-3500) ner när man slår av gasen vid varm motor
Tydligen så kan teflonbeläggningen i förgasaren bli sliten och trotteln går inte riktigt ända ner direkt.
om motorn fick fortsätta gå 1 min så gick den ner till 1500-1800 varv.
Bara en liten tanke? :D

Last edited: