kamera!?

calboi

Medlem
1 sept 2014
42
0
1
skellefteå
tips på bra hjälmkamera. är de gopro som gäll? tänkte inte lägga ner sådär jättemycke pengar. tittat på gopro hero 3 white edition. tyckte den låg lämpligt i pris (1999sek).
tacksam för tips och erfarenheter.

Frahl

Välkänd medlem
31 dec 2009
471
4
18
Piteå
Jag har kört med Contour roam i över 2 år nu, batteritiden vid kyla är bra mycket bättre än gopro. Enkel att starta och börjar filma riktigt snabbt.

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.151
24
38
Kör med isaw extreme och den fungerar då riktigt fint tycker jag. Bra bild många olika lägen och rätt bra pris. tror den går på ca 2500. Vill man vara värst så äre väl GoPro som gäll :)

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Men helvete också.

Nu börjar jag tänka tillbaka på när jag köpte en kamera för några år sedan.

Det var en liquid image. Ett par goggles med en kamera mellan ögonen. Köpte några extra batterier och glas också. Jävlar så bra det här ska bli liksom. Och det var fina glasögon. Filmerna hade bra kvalitet också. Och satan vilken mikrofon den hade, den spelade in kristallklart ljud från vanliga diskussioner 20-30m från kameran.

Men nackdelarna fanns.
Den var inte speciellt dyr, samma pris som en gopro 2 men det var ändå mycket pengar och en gopro kan användas till så mycket mer.
Vidvinkeln var för snålt tilltagen vilket gjorde att man var tvungen att placera glasögonen perfekt i hjälmen för att få till rätt vinkel annars kändes det som att man ville ha en större monitor på datorn när man tittade på filmerna senare.
Laddkontakten sitter bakom en lucka så den oxiderade senare ganska mycket vilket gjorde att den glappade i laddningen.

Jag är fortfarande nöjd med köpet och jag använder glasögonen fortfarande men jag skulle hellre köpt en gopro då de är mer allsidiga och tåliga.

Frahl

Välkänd medlem
31 dec 2009
471
4
18
Piteå
Contour Roam 720p 170grader vidvinkel

https://www.youtube.com/watch?v=51ovrMsvZm8

Ber om ursäkt för musiken, hade bara en låt på datorn. Ville dämpa lite av vindbruset och rasslet från maskinen :D

Det är väl nackdelen med Contour mot gopro och kopior på gopron, blir mycket vindbrus då micen sitter direkt under linsen. Går att lösa med lite fluff framför micen, alternativt använda undervattenskalet men då blir det så mycket större. Den är ju vattentät ner till 1m utan skal så det är inga som helst problem i snön.

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Bättre kamara än så här får du inte för mindre pengar. http://www.cyberphoto.se/info.php?article=HDR-AS30
Jag kör en HDR-AS15 alltså föregångaren till denna.
Blir sjukt MYCKET bättre ljud än Gopro och bildkvaliten är likvärdig.
Om man inte jämför med nyaste Gopron med 4k filmning men den går lös nästan på det 3 dubbla.
Batteritiden kanske lite kortare än Gopro
Finns lite sämmre med fästen men finns om man letar lite. går även modda gopro fästen så dom passar.

Här är en liten film från kameran. Obs ändra till 1080p i högra hörnet annars blir ni nog besviken på kvaliten =)
[video]https://youtu.be/c2rs5O2Hwoc[/video]