Kammarna slår i kylaren när man åker på ojämn mark

Helvin

Medlem
18 mar 2010
6
0
1
Borlänge
Jag har en V-max 500 -94, långbandare som slår igenom och repar kylaren när jag kör. På plant underlag går det fint, men blir det minsta kuperat så slår det i när man åker i gupp. Då är ändå hastigheten max 30 knyck!! Det är en sliten gammal matta, förmodligen original, så det kan inte bero på kamhöjden.

Någon som känner igen det här fenomenet?

Kan bakre dämparen vara för kort? Är det nån som har lust att mäta cc måttet mellan fästöglorna på bakre dämparen så jag har något att jämföra med? (alltså dämparens längd)

På den dämparen sitter det som en knäled som i sin tur är fästad nertill i boggin. Vid den infästningen finns det två lägen och det verkar som man skulle kunna flytta den frammåt eller bakåt för att ändra vinkeln på "knäleden". Vad är det till för? Blir det någon skillnad på höjden/styvheten i boggin?

Hoppas att någon kan hjälpa till snabbt så jag hinner ta en tur till innan den sista snön är borta...

/Patric

Lunda

Medlem
1 mar 2010
8
0
1
Skellefteå
Har du kollat så att mattan inte är ospänd/för slapp? Normalt så brukar man säga att mattan ska "glappa" 3-4 cm.

Tror inte det beror på dämparen, eller knäleden. men gör så här: dra ut din skoter på ett hårt underlag, lyft sakta upp den där bak och känn efter om de är glapp, dvs att du kan lyfta upp skoter en liten bit FÖRE skoter lyfter från underlaget. isåfall så kan dämparna eller fjädrarna vara slut, eller så är det nåt fel på knäleden. Det är dock vanligt på äldre skotrar att det är ett litet glapp, och det gör inget så länge det bara är på nånm centimeter.

Hoppas det hjälpte!

MVh Johan

Helvin

Medlem
18 mar 2010
6
0
1
Borlänge
Tack för det snabba svaret.
När skotern står på plant underlag och jag lyfter bakänden så kan jag lyfta den en bra bit innan mattan följer med upp i luften. Så då kanske det är dassig fjäder eller dämpare det hänger på.
Det sitter en hakmutter (eller vad de nu kallas) på dämparen, för att spänna fjädern med. Den är nedskruvad till drygt hälften. och jag har försökt spänna den ännu mer, men har ingen haknyckel så jag lyckas inte med det heller. Kanske får låna ett par fjäderspännare att dra ihop fjädern med så muttern blir lättare att skruva. Jaja, det här får jag allt forska vidare i...

Finns det fler förslag?
Vad är justeringen på knäleden till för? Vad blir det för skillnad?

/Patric