Kan inte bestämma mig!! XF 800 HC eller F800 RR..

Linusp12

Välkänd medlem
27 okt 2012
246
1
16
Västernorrland.
Ja som rubriken lyder..

Kan inte bestämma mig för vilken maskin jag ska punga ut 100tkr+ kontant för...

Jag gillar led, gillar djupsnö,gillar rulle åkning..

Visst sitter det en EFI-snurra i dessa 2 modeller?

Känns som att om jag köper en XF 800 så märks bristerna på LED och Rulle.
F800rr så märks bristerna i djupsnö..
Klar fördel för f8an men jag vet tamekatten inte haha. Blir sjukt stressad av dethär haha... Jag är väldigt kräsen, därför är det lätt att jag i vinter märker att jag köpt fel maskin. Vad tycker ni?

Mvh.

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.628
100
63
Örnsköldsvik
Dom är oerhört olika att köra. XF har ju vertikal styrstång t.ex.
Tycker du ska provköra dem bägge innan.
Lite svårt nu dock...

XF är ju såklart som du skriver en kompromiss. Inte bäst på nått men bra på allt typ.

Reactions: Alfons Boström

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Känns rätt enkelt.
XF.
Eftersom du gillar att åka en del bredvid leden ska du självklart ha en lite längre maskin.

Skulle du endast kört led hade jag svarat F.

Gustav1980

Välkänd medlem
24 okt 2004
228
0
16
Har inte kört någon av dem men provsuttit båda, och minns jag rätt så sitter man högre på XF vilket jag gillade.

Jag gillar samma typ av blandande körning som du och har haft F8 innan jag bytte till min nuvarande Crossfire 8....ingen större skillnad på leden (trots att f8 blvit vald till årets ledmaskin) men gigantisk skillnad utanför. Köp den längre maskinen!

Linusp12

Välkänd medlem
27 okt 2012
246
1
16
Västernorrland.
Tack för alla svar!
Jo jag måste provköra dom 2 i vinter! Är f8 rr fortfarande 325cm lång?
Mina erfarenheter av korta arctics är bara bra! Min XC var jag grymt nöjd med, tycker den även tog sig fram grymt bra i snön..
Så om jag enbart ska välja skoter av erfarenhet så blir det i nuläget en f800rr. Men jag har aldrig kört dom nya 800 snurrorna + nya chassiet! Om Xfn går bra på rullen och led så tar jag en sån direkt!

Men men, det återstår att se!
Inte långt kvar nu hehe!

Mvh.

Linusp12

Välkänd medlem
27 okt 2012
246
1
16
Västernorrland.
Fast man kanske inte får provköra en maskin hos någon ÅF? Så jag får hyra en först för att verkligen kunna klämma och testa dessa 2 :)

deaGEL

Välkänd medlem
30 apr 2012
252
1
18
norrland
jag fick då provköra min cf8 -11 hos min åf. men om de är en ny skoter så kanske man inte får

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Jag hade inga problem med att köra fort efter leden med min XF, och i djupsnö så var den hur grym som helst för att vara medel lång. Sen rulleåkningen är den väl inte helt bäst på... Sen är ju frågan om du menar att du ska åka rulle över en hel åker eller bara en bit? Min hade då problem med att hålla sig uppe , men samtidigt är den inte riktigt gjord för det heller. Men med lite variatorpillande och sånt så ska det nog gå att få den att gå lika bra på rullen också.

Jonte96.

Välkänd medlem
23 nov 2010
1.498
1
16
Vilhelmina, Åre
Skulle valt en XF alla dagar i veckan!
Där du kör fast med f800an så kommer du nästan kunna stanna och sedan köra vidare med XFen. Går riktigt bra på led och du kommer nog att ha betydligt roligare med en lite längre maskin :)

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.628
100
63
Örnsköldsvik
Nog tycker jag XF går på rulle. Den lilla erfarenhet jag har iaf.
Styret i översta läget och tjock röv så går det gott nog.

Skulle också valt XF. Är ju om du verkligen dänger gått efter led så lär väl XFen gå i bitar fortare. Men det är väl ens nackdelen egentligen emot F800. :)
Men då gillar ju jag vertikal styrstång också. :)

Linusp12

Välkänd medlem
27 okt 2012
246
1
16
Västernorrland.
Oj, låter riktigt spännande detdära med en lång maskin! Aldrig ägt en, gäller bara att våga ta steget till en! Nej, rulle över en hel åker behövs icke! Men några meter iaf! :) Börjar bli bra kurs på en -13 XF HC!!
Fick Arcitc Cat bort remproblemen som dom hade på -12orna?
Anledningen till att jag hellre betalar extra för en -13 är att dom har mycket snyggare färger!
Dom vita är underbara! :)
Blir även ett slp helsystem (Pipa,burka,vkit,skidor)

Ska försöka på mig en provning av en XF. Vet ni någon bra ÅF runt norrland som man kan snacka med?

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Om du har vägar förbi lite mer norrut nån gång kan jag starkt rekommendera Norr Maskiner (Lindgrens lantbruksmaskiner) i Orrliden, Dom är grymma att ha att göra med och riktigt bra service, skulle bli chockad om dem nekade dig en provtur!

Har inte hört lika mycket om remproblem på 13ns maskiner som man har gjort på 12ans.
Men du kan säkert läsa till dig en massa i "Arctic Cat 2013" här på forumet.

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.628
100
63
Örnsköldsvik
Trodde inte heller skillnaden va så stor på lång å kort förut.
Nu efter att ha kört lång vette fan Hur man tog dig fram förut?

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Iaf jag körde ju aldrig på samma ställen med en kort som jag gör nu med en längre , för man visste att det aldrig skulle funka. Och med en längre maskin så kan man utmana sig själv mycket mer.

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.628
100
63
Örnsköldsvik
Det är ju det som är synd med XF och andra skotrar med höga kammar. Ska man passera en sjö eller hamnar på nån autostrada till skogsbilväg vill man inte gärna köra nå mkt över 100km/h i nå längre stunder.
Går ju dock att undvika. :)