Kan man jämföra skoter med motocross?

Last1

Rookie sledder
7 maj 2015
5
0
0
Luleå
Tycker ni att en skoter matchar en crosshoj i effekt, styrka och fart?

Vad tycker ni är roligast?:amuse:

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.216
1.052
113
Stora Blåsjön
Jag ser inte många likheter mer än att det är ett styre på båda och att båda omvandlar bensin till ljud.
Det som jag tycker är mer likt är quad. Då körstilen/kropsrörelser är mer lik den man har på en skoter.

Såklart är skoter roligast, men på sommaren har man ju i inget val...

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
47
Ludvika
I effekt, styrka och fart är en skoter överlägsen en cross. Helt olika fordon, skoter är mycket roligare enligt min mening. När man hoppar på crossen efter vinterns skoteråkning så känns crossen väldigt slö.

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Dags att byta bort pw50 med andra ord. Nog är det rätt bra klipp i en 426. Tom dagens 250 är rätt rappa jämfört med förr i tiden.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.216
1.052
113
Stora Blåsjön
Jag upplever då mer fart i min CR500 än i skotern med turbo :) Men nej jag kan inte påstå att jag kan köra cross, därför harvar jag på med quaden istället :)

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
cross tycker inte jag är kul, för jobbigt och så måste man ju hålla balansen, då är fyrhjuling massor roligare. man kan absolut inte jämföra cross mot skoter

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Är själv ingen crossåkare och har aldrig riktigt lärt mig köra bra. Lite enklare endurokörning för min del är vad som passar mig bäst.
Har länge kört skoter på vintern huvudsakligen lössnö.
När jag började köra Bergshäst på vintern upplever jag detta klart roligare än skoter. Det kan kanske låta märkligt men hojen står parkerad hela sommaren.
Liknelsen mellan skoter och quad tycker jag känns rimlig.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.216
1.052
113
Stora Blåsjön
Det jag tycker är lite märkligt är att inte fler skotercross åkare tränar på quad på sommaren. Oftast ser man dom på cross. Tycker det borde vara bättre träning att köra quad då..

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Asker, hur konditionskrävande är det med quad jämfört med cross?
Körde cross under några år när jag var ung, dum och odödlig, efter ett antal vurpor insåg jag bristerna i mitt resonemang och sålde.
Nu har jag dock lekt med tanken att köpa en bara för konditionsträning-men jag har antagligen inte förbättrat körtekniken efter femton års uppehåll, så quad är kanske ett bättre val?
Vad jag är ute efter är framförallt konditionsträning i kombination med nöje.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.216
1.052
113
Stora Blåsjön
Asker, hur konditionskrävande är det med quad jämfört med cross?
Körde cross under några år när jag var ung, dum och odödlig, efter ett antal vurpor insåg jag bristerna i mitt resonemang och sålde.
Nu har jag dock lekt med tanken att köpa en bara för konditionsträning-men jag har antagligen inte förbättrat körtekniken efter femton års uppehåll, så quad är kanske ett bättre val?
Vad jag är ute efter är framförallt konditionsträning i kombination med nöje.
Det är som cross fast något jobbigare, då man kör på samma bana och snabbare :) Maskinen väger mer så det är lite mer att bryta i om man säger så. Sen blir det mer slag i styret på en quad då dom inte går lika mjukt över gupp mm. Så det är helt prefekt träning inför skotersässongen.

Johhha

Välkänd medlem
26 dec 2011
318
1
16
Sundsvall
Kör man snabbare med quad??? det hade jag allldrig gissat.

Till topic då: Cross vs skoter är väl ingen superjämförelse sen så utesluter ju det ena inte det andra då dem har sina egna årstider :)

Sen att säga att crossen är slö verkar ju helt galet, 800cc skotrar känns ju inte vassare än en 250 tycker jag. En nackdel med crossen är att den inte är lika förlåtande mot överviktiga förare som en skoter antar jag, där kanske quadden är snällare?. Tur man väger in på 78 :)

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.216
1.052
113
Stora Blåsjön
Kör man snabbare med quad??? det hade jag allldrig gissat.
Jag kör då jäkligt mycket snabbare på quad än vad jag gör på cross :) Men nu kör jag också med en ovanligt lätt maskin och med en lätt portad 500cc tvåtakt i quaden så den går riktigt bra, dock inget man får tävla med...
Men när det är tävlingsåkare med och kör med sina crossar så hänger man på bra med quaden. Tyvärr så har man inte samma uthållighet som dom så man kan endast hänga på ca 4-6 varv i det tempot sen kör dom säkert 10varv till när man åker in i depån och vilar...