Kan nån förklara Helix?

da_loof

Välkänd medlem
8 feb 2008
1.585
0
36
Häggenås/Grötom
Att helixen styr uppväxlingen har jag förstått, men hur ska man tänka ang. vinkel?
Ex.
Ger en brantare vinkel tex 47 mot 45 snabbare uppväxling och iom det en långsamare ax?
(Srx 700 47grader, Srx 600 45 grader)
Mulitangel helix? Flera vinklar på samma helix ja. men där tar mitt kunande slut...

Och kan nån identifiera denna
http://www.pixbox.se/pic_show_id22017644.html
inte orginal iaf, för den ska se ut som denna.
http://www.pixbox.se/pic_show_id22017640.html

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
sekundären försöker alltid under acceleration att hålla utväxlingen låg (hög numretiskt) , det är för att primären växlar på hårdare än sekundären håller imot som utväxlingen ökar , en brantare helix (högre siffra) kommer att låta primären växla på hårdare = lägre varv ,lägre remtryck och sämre backshift , - bättre/sämre acc ? man brukar säga att med snabbare uppväxling så accar det bättre , men om motorn ligger rätt i varv från början för att sedan varva för lite så accar det såklart sämre , flera vinklar är lika enkelt som det låter , helixen startar på en vinkel för att (snappt eller långsamt) övergå till en annan (eller flera andra) , oftast brantare i början tex 57/50 vilket ger förutsättningar för att motorn för öka lite i varv och följa den stigande effektpeeken ( hetare pipa = högre varv) , titta på sekundären och vad som händer då remmen drar i överkant på skivorna så förstår man bättre hur helixen arbetar , ju tyngre det går desto hårdare klämmer den ihop skivorna och motorn ligger (förhoppningsvis) rätt i varv både då det går tungt och lätt ...

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Köp olof aaen's variator bibel. (tror jag det var)
(får gärna hjälpa mig leta) har sökt efter den ett bra tag utan framgång och ingen bokhandel i sverige verkar kunna få tag på den häller.

Annars kolla på TY där finns det om jag inte minns helt fel en bra text om variatorer.

Mvh