Kolla filmen o läs texten.
Min tolkning av kolven är att den inte på något sätt kan anpassa sig själv till olika sliten cylinder,,de är ju ingen barbapappa kolv gat dämit. Sätta in A kolv i sliten cylinder är inga problem eller nytt jag sätter aldrig in b och C kolvar oavsett kolvmärke smidd eller inte hur än slut en Nikasilcylinder är för dem blir ju aldrig så slut att de behövs större kolv de är bara en stor risk för nypning med a b kolvar. På skotersidan finns inga ABC kolvar så varför de finns till crosshojar vet i F?
Men de nya "2000" materialet lät ju bra kolvarna lär inte bli fotbollar lika lätt dvs längre livslängd men kommer de spricka lättare?
Härdningen förstår jag mig inte på uppe i taket kolv samt inv de har väl aldrig varit några problem där speciellt inte med smidda kolvar ,de spricker ju aldrig i ringland eller kolvdome och vem har slitit ut kolvbultshålet på en kolv? Härdningen tycks inte förhindra värmegenomträngning heller så vad är vitsen?
De som jag tyckte va viktigast inf är om kolvarna utvidgar sig mindre än äldre "4000" material kolvar de framgick inte! Om de Sväller mindre är de en stor fördel med nya kolven för varmnypning har ju varit största nackdelen med smidda kolvar.
En viktig sak till är om nya hårdare materialet har mer större porer som olja kan suga fast i? De är ju också nackdelen med smidda kolvar framförallt på tvåtaktssidan.
De två frågorna kommer jag ställa till Wiseco för de är viktigast tycker jag.
Men de är bra att de försöker få smidda kolvar bättre..
http://blog.wiseco.com/one-size-fits...stroke-pistons
Min tolkning av kolven är att den inte på något sätt kan anpassa sig själv till olika sliten cylinder,,de är ju ingen barbapappa kolv gat dämit. Sätta in A kolv i sliten cylinder är inga problem eller nytt jag sätter aldrig in b och C kolvar oavsett kolvmärke smidd eller inte hur än slut en Nikasilcylinder är för dem blir ju aldrig så slut att de behövs större kolv de är bara en stor risk för nypning med a b kolvar. På skotersidan finns inga ABC kolvar så varför de finns till crosshojar vet i F?
Men de nya "2000" materialet lät ju bra kolvarna lär inte bli fotbollar lika lätt dvs längre livslängd men kommer de spricka lättare?
Härdningen förstår jag mig inte på uppe i taket kolv samt inv de har väl aldrig varit några problem där speciellt inte med smidda kolvar ,de spricker ju aldrig i ringland eller kolvdome och vem har slitit ut kolvbultshålet på en kolv? Härdningen tycks inte förhindra värmegenomträngning heller så vad är vitsen?
De som jag tyckte va viktigast inf är om kolvarna utvidgar sig mindre än äldre "4000" material kolvar de framgick inte! Om de Sväller mindre är de en stor fördel med nya kolven för varmnypning har ju varit största nackdelen med smidda kolvar.
En viktig sak till är om nya hårdare materialet har mer större porer som olja kan suga fast i? De är ju också nackdelen med smidda kolvar framförallt på tvåtaktssidan.
De två frågorna kommer jag ställa till Wiseco för de är viktigast tycker jag.
Men de är bra att de försöker få smidda kolvar bättre..
http://blog.wiseco.com/one-size-fits...stroke-pistons
Last edited: